
Schoolweging
De schoolweging van Gevers Deynootschool is 29,62 , met een spreiding van 7,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,0% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
45,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48,6% ligt. Dit suggereert uitdagingen in het bereiken van hogere taal- en rekendoelen, mogelijk gerelateerd aan de relatief brede leerlingenpopulatie (spreiding 7,25).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterk theoretische focus: 21,7% havo/vwo en 13,0% vwo (versus 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit regionaal 1,0% voorkomt. De combinatie vmbo-(g)t/havo (17,4%) en havo (8,7%) domineert, wat past bij een categoraal vwo/havo-schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Gevers Deynootschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.98 | 176 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen spelen ouders een grote rol. Zijn er vragen over de ontwikkeling, dan wordt u door de groepsleerkracht betrokken bij het zoeken naar een oplossing. Om goed zicht te krijgen op de ontwikkeling van uw kind maken we gebruik van een aantal volgsystemen. Bij de kleuters gebruiken we het observatie volgsysteem van Mijnkleutergroep. Regelmatig vullen de leerkrachten observatielijsten in. Vanaf groep 3 t/m groep 8 hanteren we de methodetoetsen die worden gebruikt. Deze geven ons informatie over hoe uw kind de aangeboden leerstof beheerst. Daarnaast gebruiken we het CITO Leerling in Beeld. Vanaf groep 3 maken de leerlingen twee keer per jaar, in januari en juni, een toets voor rekenen, spelling en technisch lezen en in januari voor begrijpend lezen. Alleen groep 3 & 4 hebben in juni ook deze toets. De resultaten worden bijgehouden in het LOVS. Zo kunnen we de ontwikkeling goed volgen en daar waar nodig gerichte hulp bieden. Leerkrachten maken een analyse en evalueren de aanpak in en buiten de klas. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt ook gevolgd. We brengen het welbevinden en betrokkenheid van het kind in beeld en bespreken dit intern en zonnodig met ouders. We maken gebruik van signaleringslijsten, die 2 keer per jaar worden ingevuld door de leerkracht. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen ook zelf een digitale vragenlijst in. Het gaat erom dat leerkrachten een goed beeld krijgen en zo nodig acties kunnen ondernemen, waarbij het gaat om de mate van initiatief nemen in een groep en de sociale flexibiliteit van een kind. Aan het eind van het schooljaar is er een overdracht en bespreekt de leerkracht de leerlingen met de ‘nieuwe’ leerkracht van de groep en de intern begeleider, zodat de doorgaande lijn gewaarborgd blijft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling stroomt onder advies door (0% vs. 11,8% landelijk), terwijl 48,3% boven het advies presteert (meer dan dubbele van het vergelijkingspercentage van 25,3%). Dit reflecteert mogelijk een terughoudend adviesbeleid of excellente doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het intensieve brugklasmonitoringprogramma.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.
Positief sociaal klimaat
Conflicten vreedzaam oplossen
Omgaan met verschillen
Wat is de werkwijze van Gevers Deynootschool voor sociale ontwikkeling?
De leerkracht is verantwoordelijk voor de leerling en stelt onderwijsbehoeften vast door ouder- en kindgesprekken, observaties en leerlingresultaten, om zoveel mogelijk onderwijs op maat te bieden. Groepsplannen worden gemaakt om kinderen met dezelfde onderwijsbehoeften te clusteren, waarbij op verschillende niveaus les wordt gegeven. Leerlingen worden zowel didactisch als sociaal-emotioneel gevolgd door observaties, toetsen en vragenlijsten. Wanneer er meer nodig is, overlegt de leerkracht met de intern begeleider om een plan te maken voor extra onderwijsbehoeften. Dit plan kan in de eigen groep uitgevoerd worden of extra oefening van leerstof bevatten, digitaal of d.m.v. extra begeleiding van de leerkracht of onderwidersteuners. Kinderen die makkelijk leren hebben soms ook speciale onderwijsbehoeften. We hebben een leerkracht in dienst die zorgt voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben, die extra uitdagend materiaal krijgen. We hebben ook onderwidersteuners die kinderen in groepjes of individueel begeleiden. In het geval van extra zorg, wordt samen met ouders geprobeerd de benodigde zorg te bieden. Kinderen met extra zorg worden door de leerkracht besproken tijdens het intern zorgoverleg. Handvatten worden gegeven door verschillende professionals binnen het zorgteam zodat de juiste zorg geboden kan worden. De samenwerking tussen ouder-leerkracht-kind is erg belangrijk. Wanneer we externe zorg nodig hebben zetten we het ondersteuningsteam in van de school. Samen met ouders, leerkracht, intern begeleider, directie en externe zorginstanties plannen we een gesprek zodat we de leerling de zorg kunnen geven die hij of zij nodig heeft.
Welke registratievorm(en) gebruikt Gevers Deynootschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Gevers Deynootschool gebruikt Zien en vragenlijsten LiB om sociale opbrengsten in kaart te brengen.