Basisschool de Vink
Kuyperbrink 12
2253 VX Voorschoten

Schoolweging

Schoolweging
30.89
Spreiding
8.02

De schoolweging van De Vink is 30,89 , met een spreiding van 8,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.5% geslaagden voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs in een dalende leerlingenmarkt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 45.5%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 30.89) hogere doelen weet te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 25.9% van de leerlingen havo en 11.1% vwo, samen goed voor 37% theoretische leerwegen. Praktijkonderwijsadvies komt met 3.7% iets vaker voor dan bij vergelijkbare scholen (1.01%). De brede adviesspreiding (van vmbo-b tot vwo) reflecteert zowel de diverse populatie als de differentiatiecapaciteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe VinkGemeente AmsterdamNederland
LIB176.74177.98175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij stemmen ons onderwijsaanbod op een systematische wijze af op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen (handelingsgerichtwerken) en richten ons op het behalen van meetbare doelen en resultaten (opbrengstgericht werken). De kerndoelen van het SLO en de referentieniveaus voor taal en rekenen, zijn voor ons richtinggevend. Op de Vink volgen we de leerresultaten van onze leerlingen nauwlettend met behulp van een jaarlijks vastgestelde toetskalender. Voor de kleuters maken we gebruik van het registratie volgmodel vanuit de methode Kleuterplein. Naast de cognitieve ontwikkeling (geletterdheid, gecijferdheid en wereldoriëntatie), wordt ook de ontwikkeling van het zelfbeeld en de emotionele ontwikkeling, de spraak- en taalontwikkeling, de ontwikkeling op motorisch en zintuiglijk gebied en het speel- en werkgedrag gevolgd. In de groepen 3 t/m 8 gebruiken we de Cito-toetsresultaten en de resultaten van methodetoetsen. Twee keer per jaar worden Cito-leerlingvolgsysteem toetsen afgenomen op het gebied van taal (spelling/taalverzorging en woordenschat), lezen (technisch en begrijpend lezen) en rekenen. We toetsen op niveau. De leerlingen van groep 8 maken de doorstroomtoets in februari. Het gehele protocol PO-VO is beschreven in een document en is te vinden op de website van onze school. De leerkrachten gebruiken de toetsresultaten om analyses te maken en verwerken deze in groepsoverzichten. Er wordt gekeken naar het onderwijsaanbod en de didactische aanpak en zo nodig worden er handelingsplannen opgesteld of bijgesteld. Om goed zicht te krijgen op de resultaten van de school voert de IB’er minimaal één keer per jaar een schoolevaluatie uit en bespreekt deze met het team, directie en bestuur.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

24.1% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11.8%. Dit kan samenhangen met de relatief complexe populatie. Positief is dat 20.7% boven advies presteert, wat aansluit bij het beschreven 'maatwerk in doorstroombegeleiding'.

Sociale ontwikkeling

Kinderen gedijen het beste in een veilige omgeving. Een veilige school is een school waar leerlingen met plezier leren en werken en waar zij zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Wij stimuleren daarom positief en veilig gedrag bij iedereen die bij onze school betrokken is (kinderen, ouders, medewerkers en partners). Zo ontstaat een positief en veilig schoolklimaat. Wat verstaan we op De Vink onder een ‘veilige omgeving’? Op De Vink kan iedereen zichzelf zijn. We voelen ons beschermd en gehoord op school. We gaan respectvol, verantwoordelijk en op een veilige manier met elkaar om. We hebben aandacht voor elkaar en we helpen de ander. En, gaat het eens mis…, dan lossen we dit samen op! LEES MINDER

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Diversiteit

Wat is de werkwijze van Basisschool de Vink voor sociale ontwikkeling?

Vanaf schooljaar 2022-2023 leren de leerlingen sociaal-emotionele competenties met de methode Kwink, gericht op preventie van gedragsproblemen en de kracht van een veilige groep. Er zijn duidelijke gedragsverwachtingen en ongewenst gedrag wordt constructief gecorrigeerd. Er is een stappenplan voor interventies bij ongewenst gedrag. De school monitort het sociaal-emotioneel klimaat met Kindbegrip, passend bij het leerlingvolgsysteem Parnassys. De afname vindt 2x per jaar plaats, tegelijk met de meting van cognitieve resultaten (Cito), zodat ouders en leerkracht een compleet beeld van de leerling krijgen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Vink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Vink gebruikt Kindbegrip en het registratiesysteem van de methode Kleuterplein om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Vink??

Basisschool de Vink gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren en het Rots en Water programma.