Professor Casimirschool
van Deventerlaan 16
2271 TX Voorburg

Schoolweging

Schoolweging
22.95
Spreiding
6.17

De schoolweging van Professor Casimirschool is 22,95 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met een score van 100% voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Alle leerlingen beheersen hiermee het basisniveau, wat de toegankelijkheid en kwaliteit van het onderwidersteuningsbeleid benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 82,44%, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 61,9%. Dit onderstreept de effectieve focus op het realiseren van hogere leerdoelen, waarbij een aanzienlijk deel van de leerlingen het gevorderde niveau voor taal en rekenen bereikt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 34,38% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, aanzienlijk hoger dan het regionale gemiddelde van 18,61%. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadviezen, terwijl dit in de regio gemiddeld 1,01% bedraagt. De combinatie van havo- en vwo-adviezen vormt 69,75% van de uitstroom, wat de academische ambitie van de school weerspiegelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsProfessor CasimirschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB179.04175.23179.97

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten met de CITO-toetsen. Na afname worden deze bij ons geanalyseerd, op groepsniveau en op teamniveau. Wat betreft dat laatste bekijken wij met elkaar hoe wij er als school voorstaan en vanuit de reflectie stemmen wij ons aanbod af, op wat nodig zal zijn. Waar binnen de groep geprobeerd is om kinderen te ondersteunen en blijkt dat dit niet voldoende is, is het verzorgen van instructie in kleinere groepen (RT) een mogelijkheid. Elk besluit hiertoe wordt zorgvuldig afgewogen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Hoewel 14,81% van de leerlingen onder hun schooladvies presteert (iets boven het landelijk gemiddelde van 11,81%), valt op dat 29,63% boven het advies scoort – een percentage dat hoger ligt dan de vergelijkingsgroep (25,27%). Dit duidt op een zorgvuldige advisering met ruimte voor groei, passend bij het beleid van ‘hoge verwachtingen met realistische kansen’ zoals beschreven in het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

Vanuit de gedachte dat iedereen welkom is, respecteren wij ieder zoals die is. We bieden een veilig leer- en leefklimaat. We begeleiden kinderen, en gebruiken hierbij de methode "Kwink", bij het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden en hun sociaal-emotioneel welbevinden. Door samenwerking met ouders bieden we een veilige basis voor de kinderen. In ons dagelijks handelen en het samenwerken bieden wij de kinderen vaardigheden aan, die op natuurlijke wijze in spel en leren zijn terug te zien. Wij willen dat kinderen groeien in hun sociale ontwikkeling, waarbij positiviteit het uitgangspunt is. LEES MINDER

Positieve aandacht

Groei

Zelfverantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van de Professor Casimirschool voor sociale ontwikkeling?

De Professor Casimirschool hanteert kernwaarden als een positieve benadering, aandacht voor individuele leerlingen en verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces. De school biedt een veilige omgeving en werkt met de methode 'Kwink' om de sociale vaardigheden van de kinderen te versterken. Het team onderhoudt de aangeleerde vaardigheden door kinderen aan te spreken en gedrag te benoemen, vanuit een positieve invalshoek.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Professor Casimirschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Professor Casimirschool gebruikt Vensters en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Professor Casimirschool?

De Professor Casimirschool gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.