Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus in Vollenhove

Het team van Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus in Vollenhove

Current section: team
Wheeme 12
8325 Vollenhove

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (46.2%)
45-55 jaar (23.1%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten: Altijd Zekerheid bij Sint Martinus

Bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten, zoals bij ziekte of noodzakelijk verlof, garanderen wij optimale continuïteit. We maken hiervoor gebruik van het deskundige Aves flexteam, een breed inzetbaar team van ervaren invallers. Daarnaast zetten we ook regelmatig intern beschikbare leerkrachten in om de lessen soepel te laten verlopen. In de zeldzame gevallen dat externe of interne vervanging niet direct mogelijk is, verdelen we de leerlingen zorgvuldig over andere groepen. Deze beslissing nemen we altijd weloverwogen, met het welzijn van de kinderen als hoogste prioriteit. Uitzonderlijk en als allerlaatste redmiddel kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk naar huis worden gestuurd. Dit gebeurt enkel in zeer specifieke situaties en na zorgvuldige afweging.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepen en gebouwen We werken met 8 groepen. De groepen 1 t/m 4 zitten in het hoofdgebouw en de groepen 5 t/m 8 zijn te vinden in dependance 'De Mantel'. Groep 1/2 zit bij elkaar. We hebben twee groepen 1/2. De jongste leerlingen kunnen zo veel leren van de wat oudere leerlingen en zich aan hen optrekken. De groepen 3 tot en met groep 8 zijn enkele groepen. De groepen krijgen les van één of twee leerkrachten. Ook zullen er extra handen in de groepen zijn. Er zijn regelmatig veel studenten in de school en we hebben leerkrachtondersteuners. Groepsverdeling

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten bij Basisschool Sint Martinus

4

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider voor Leerondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert Hoogbegaafdheid en Talentontwikkeling
Taalexpert voor Brede Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Basisschool Sint Martinus zetten we ons in voor optimale taal- en rekenvaardigheden bij elke leerling. Onze interne begeleider en gespecialiseerde leerkrachten bieden gerichte hulp. Waar nodig, schakelen we deskundigen in via het Aves Expertisenetwerk. Voor specifieke dyslexiebehandeling werken we samen met externe specialisten die sessies op school verzorgen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert voor Positief Klimaat
Interne Begeleider voor Welzijn
Specialist Kinderpsychologie en Talent

Toelichting van de school:

Wij koesteren een positief sociaal-emotioneel klimaat waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Onze school beschikt over een gedragsexpert en een interne begeleider die nauw betrokken zijn bij het welzijn van onze leerlingen. Voor aanvullende ondersteuning werken we samen met Fides Noord en het Aves Expertisenetwerk. Alle leerkrachten zijn getraind in de Fides-methodiek, wat onze school tot een gecertificeerde Fides-school maakt.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Effectieve Strategieën
Interne Begeleider voor Studievaardigheden
Specialist voor Uitdaging en Studieaanpak

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en een effectieve taakaanpak zijn cruciaal voor leerprestaties. Onze school biedt ondersteuning door een gedragsspecialist en een interne begeleider, die samenwerken aan de ontwikkeling van studievaardigheden. Bij specifieke uitdagingen wordt het Expertise Centrum van Aves ingeschakeld voor advies en begeleiding door bijvoorbeeld een gedragsspecialist of orthopedagoog.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool Sint Martinus stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Bij specifieke behoeften op dit gebied maken we gebruik van het Expertisenetwerk van Aves, dat toegang biedt tot specialisten zoals orthopedagogen. Tevens faciliteren we externe begeleiding, zoals logopedisten of fysiotherapeuten, voor individuele ondersteuning op school.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

We zorgen voor een omgeving waarin ook medische zorg en persoonlijke verzorging aandacht krijgen. Indien er specifieke behoeften zijn op het gebied van medische handelingen of persoonlijke verzorging, onderzoeken we actief de beschikbaarheid van de juiste professionele ondersteuning om aan de individuele zorgvraag te voldoen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gezamenlijke ruimte voor vieringen

Deskundige Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij Sint Martinus

Ontdek Ons Aanbod voor Passend Onderwijs in Vollenhove

Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus in Vollenhove biedt een veilige en stimulerende omgeving waar elke leerling, van jong tot oud, de aandacht krijgt die hij of zij verdient. Als katholieke basisschool met een focus op passend onderwijs, zetten we ons in om leerlingen uit Vollenhove en omstreken optimaal te begeleiden in hun ontwikkeling. Wij werken nauw samen met het Expertisenetwerk van Stichting Aves om onze expertise te vergroten. Onze school beschikt over gespecialiseerde leerkrachten voor kinderen met (hoog)begaafdheid, uitdagingen op het gebied van rekenen of lezen, en voor het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden. Dit zorgt ervoor dat we op maat gemaakte ondersteuning kunnen bieden. Onze zorgplicht betekent dat we jaarlijks de behoeften van elke leerling evalueren. Indien wij de benodigde ondersteuning niet direct kunnen bieden, zorgen wij ervoor dat het bestuur een passende onderwijsplek voor de leerling regelt. Bovendien investeren we continu in de professionele ontwikkeling van ons team, met speciale aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en groepsdynamiek, met methodes zoals Fides. Ontdek hoe Basisschool Sint Martinus uw kind kan helpen excelleren en zich optimaal kan ontwikkelen. Neem contact op voor meer informatie over ons unieke onderwijsaanbod in Vollenhove.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan bij Sint Martinus

Welke concrete doelen staan centraal in ons schoolplan?

Bij Basisschool Sint Martinus richten we ons op diverse ontwikkelingsgebieden, zoals vastgelegd in ons schoolplan. We stimuleren de identiteitsontwikkeling door middel van een leerlijn burgerschap en versterken de verbinding met de parochie in Vollenhove met minimaal twee contactmomenten per jaar. De ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Daarom hebben we een nieuw kindportfolio ontwikkeld, waarmee kinderen inzicht krijgen in hun eigen leerproces. De schoolbibliotheek is verrijkt met nieuwe boeken, en we hanteren een kwaliteitsdocument voor onze ateliersessies. De inzet van ICT bij kleuters is duidelijk vastgelegd, en groep 1 tot en met 3 werken met dezelfde thematische aanpak. Op het gebied van onderwijs hebben we ons taalbeleid aangescherpt en een leerlijn techniek geïntroduceerd. Daarnaast werken we met een nieuwe methode voor Wereldoriëntatie en hebben we een visie geformuleerd voor de aanpak van 3-jarigen. Ons team is continu in ontwikkeling. Alle teamleden zijn geschoold in DPL en hebben de training technisch lezen (LisT) gevolgd. Bovendien zijn alle leerkrachten bevoegd om studenten op te leiden en te begeleiden volgens onze schoolafspraken, en beschikken zij over een Fides certificaat. De organisatie wordt continu verbeterd, mede dankzij een actieve leerlingenraad waarin kinderen betrokken worden bij belangrijke schoolbeslissingen.

Hoe realiseren we onze schoolontwikkelingsdoelen?

Ons team stelt elke vier jaar een meerjarenbeleidsplan op, waarin we de strategische ontwikkelingsdoelen voor de komende vier jaar vastleggen. Dit plan dient als leidraad voor het verbeteren en vernieuwen van ons onderwijs waar nodig. Elk schooljaar werken we specifieke onderdelen van dit meerjarenplan uit in een gedetailleerd jaarplan. Het jaarplan beschrijft concreet welke doelen we dat schooljaar beogen te bereiken, hoe we dit aanpakken en hoe de beoogde veranderingen binnen de school geborgd worden. Deze plannen worden regelmatig besproken met de Medezeggenschapsraad (MR) om draagvlak te verzekeren. Elk schooljaar beginnen we met een algemene informatieavond. Hierin kijken we terug op de ontwikkeling van het voorgaande schooljaar en presenteren we de plannen voor het nieuwe schooljaar aan alle ouders. Zo houden we u volledig geïnformeerd over de voortgang en de toekomst van onze school. Via de nieuwsbrief blijven ouders gedurende het schooljaar op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. De visie van Sint Martinus vormt altijd de basis voor onze keuzes en ontwikkelingen. Deze visie leggen we helder uit, zodat deze voor ouders begrijpelijk is en de keuzes transparant zijn. Voor schooljaar 2025-2026 hebben we specifieke doelen vastgesteld: de schoolvisie verder aanscherpen, een veilig en positief schoolklimaat verstevigen, de afspraken uit 2024-2025 borgen, het levensbeschouwelijk burgerschapsplan implementeren en een rijk en beredeneerd aanbod ontwikkelen voor jonge kinderen (0-7 jaar). Kwaliteitszorg binnen Sint Martinus: Binnen onze school hanteren we een combinatie van opbrengstgericht en handelingsgericht werken. Opbrengstgericht werken zorgt voor een systematische en doelgerichte aanpak om leerresultaten te verbeteren, waarbij we data zoals toetsresultaten en sociale veiligheid monitoren om de effectiviteit van ons onderwijs te evalueren en bij te sturen. Handelingsgericht werken garandeert dat ons onderwijs aansluit bij de individuele behoeften van elke leerling. Leerkrachten krijgen hierdoor beter inzicht in wat een leerling nodig heeft en hoe ze ondersteuning kunnen bieden, wat essentieel is voor een ononderbroken ontwikkelingsproces dat continu wordt afgestemd op de voortgang van de leerlingen. De voordelen van deze gecombineerde aanpak zijn duidelijk: effectiever onderwijs door datagedreven inzichten en maatwerk, betere ondersteuning op zowel groeps- als individueel niveau, en een continue professionalisering van ons team op zowel analytisch als pedagogisch vlak.

Ontdek ons Aanbod voor het Jonge Kind: Groep 1 & 2

Toelichting van de school

Leren en Spelen in Groep 1 en 2: Een Thematische Ontdekkingsreis Bij Basisschool Sint Martinus in Vollenhove starten we de schoolcarrière in groep 1 en 2 met een rijke, thematische aanpak. Elk thema duurt ongeveer zeven weken, van vakantie tot vakantie, en wordt in beide combinatiegroepen op dezelfde boeiende manier aangeboden. Centraal staan prentenboeken die we herhaaldelijk voorlezen. Tijdens de kringmomenten verdiepen we ons in het thema door te praten, zingen en bewegen. Hierbij leggen we de focus op belangrijke taal- en rekenontwikkelingen. De verwerking van deze leerdoelen gebeurt tijdens de werkles. Kinderen gaan creatief aan de slag met knutselopdrachten, waarbij we verschillende materialen zoals klei, papier, verf en textiel verkennen. Ook technieken als vouwen, tekenen, plakken en prikken komen aan bod. Daarnaast maken we gebruik van speciaal geselecteerd thematisch materiaal uit onze kasten. In de groepen zijn de vertrouwde bouwhoek en huishoek altijd aanwezig. Deze worden aangevuld met thematisch ingerichte speelhoeken die de fantasie en ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren. Een Gestructureerde Dagindeling voor Optimale Ontwikkeling: Onze dag is zorgvuldig ingedeeld met afwisselende activiteiten: Kring / dagopening: Start de dag met gezamenlijke activiteiten. Werkles: Creatieve verwerking en doelgericht leren. Kring: Interactie en verdieping rondom het thema. Fruit eten / pauze: Een welverdiende rustmoment. Buitenspel: Beweging en frisse lucht. Kring: Verdere interactie en afsluiting. lunchpauze: Gezamenlijke lunch. Buitenspel: Meer beweging en vrij spel. Werkles: Nog een sessie van leren en creëren. Kring / afsluiten van de dag: De dag gezamenlijk afronden. Wekelijks Gymmen voor Actieve Ontwikkeling: Eén keer per week verzorgen we gymlessen met toestellen in het speellokaal van de Voorpoort, wat bijdraagt aan de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Diverse Kringactiviteiten voor Brede Ontwikkeling: Binnen onze kringmomenten bieden we diverse vormen aan: Weekendkring: Ervaringen delen. Rekenkring: Ontwikkeling van rekenvaardigheden. Taalkring: Verrijking van taal en woordenschat. Dramakring/muziekkring/verkeerskring/ Engels/godsdienst: Een breed scala aan leergebieden. Kleine kring: Gerichte instructie voor specifieke leerbehoeften. Gastles: Externe expertise en nieuwe perspectieven. Vaste Kringroutines voor Structuur en Betrokkenheid: Elke kring heeft vaste, voorspelbare routines die de kinderen houvast bieden: Kinderen zetten zelf hun stoel in de kring. Kinderen mogen zelf kiezen naast wie ze gaan zitten, wat de zelfstandigheid bevordert. Hulpjes: Een kind mag naast de leerkracht zitten, wat extra verantwoordelijkheid geeft. Liedjes, versjes en beweegspelletjes worden thematisch ingezet. De ochtendkring bespreekt de dag en de dagplanning. Een prentenboek wordt voorgelezen om de leesvaardigheid te stimuleren. Voorbereiding op School: 'Bijna naar School' Telefonisch Contact en Huisbezoek voor een Zachte Landing: Ongeveer één tot twee maanden voordat uw kind vier jaar wordt, neemt de leerkracht van groep 1 telefonisch contact op. Voor nieuwe gezinnen plannen we een huisbezoek om kennis te maken met het kind en de ouders. Dit persoonlijke contact helpt om de start op onze school zo soepel mogelijk te laten verlopen. Tijdens het huisbezoek informeren we u uitgebreid over onze school en is er volop gelegenheid voor uw vragen. We bespreken ook de 'wen'-dagen waarop uw kind alvast kan wennen in de klas. 'Wen'-dagen: Geleidelijke Gewenning aan de Schoolomgeving: Uw kind mag, voordat het vier wordt, drie tot vier keer onze school bezoeken. Deze 'wen'-dagen geven uw kind een goed beeld van wat het kan verwachten en zorgen voor een geleidelijke wenningsperiode. In overleg met u bepalen we de meest geschikte opbouw voor deze gewenningsdagen, zodat uw kind zich snel thuis voelt op Basisschool Sint Martinus.

Veelgestelde vragen

Is er speciaal aanvullend onderwijs voor jonge kinderen op Basisschool Sint Martinus?

Basisschool Sint Martinus biedt geen apart aanvullend onderwijsprogramma specifiek voor het jonge kind, naast het reguliere, rijke lesaanbod in groep 1 en 2.

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind?

Basisschool Sint Martinus werkt nauw samen met Kinderdagverblijf Ukkie Vollenhove en Het Kompas Vollenhove om een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen.

Basisschool Sint Martinus werkt nauw samen met Kinderdagverblijf Ukkie Vollenhove en Het Kompas Vollenhove om een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen.

Kinderdagverblijf Ukkie Vollenhove
Team | Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus in Vollenhove | [2025] Schoolregister