Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus
Wheeme 12
8325 AE Vollenhove

Schoolweging

Schoolweging
30.59
Spreiding
6.09

De schoolweging van Sint Martinus Vollenhove is 30,59 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,4% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm (85%). Dit ligt in lijn met het landelijk gemiddelde (95,7%) en reflecteert een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks een complexere leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,3%, wat een klein ontwikkelpunt markeert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op theoretische leerwegen: 25% havo/vwo-advies (vergeleken met 10,9% regionaal) en 25% vmbo-(g)t. Praktijkonderwijs blijft beperkt (8,33% vmbo-b vs. 5,5% regionaal). De brede spreiding van vmbo-b tot vwo sluit aan bij de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint Martinus VollenhoveGemeente AmsterdamNederland
LIB174.23175.23169.07

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Als een kind sociaal-emotioneel goed in zijn vel zit, is er op cognitief vlak optimale ontwikkeling mogelijk. Daarbij ervaren wij dat geen kind gelijk is en ieder kind uniek is. Wij proberen tegemoet te komen aan de verschillende mogelijkheden van kinderen, waardoor ieder kind zich vanuit zijn eigen kunnen zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen. Werken met niveaugroepen Binnen de St. Martinusschool werken wij bij de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling met 3 niveaugroepen. Door af te stemmen op de leerbehoeften en pedagogische behoeften van individuele kinderen en deze zoveel mogelijk te clusteren, worden er groepen gevormd met een zelfde zorg en / of aanpak. Deze manier van werken zorgt voor passend onderwijs; samen leren en toch ieder kind op zijn eigen niveau aanspreken. Hierdoor is op al deze vakken voor ieder individueel kind een optimale groei mogelijk. We hanteren de volgende groepen: Basis: Deze kinderen krijgen de reguliere uitleg en maken de reguliere lesstof. Als zij klaar zijn met het werk, wordt er gekeken of zij de lesstof gaan herhalen of dat zij extra lesstof krijgen die past bij de ontwikkeling en interesses van het kind. Extra instructie: Deze kinderen hebben meer instructie nodig dan de gemiddelde leerling. Daarom krijgen deze kinderen voorinstructie / extra instructie / verlengde instructie. Door deze extra instructies hebben zij minder tijd om de lesstof te verwerken. Daarom maken zij minder regulier werk. Zij herhalen de stof vaker zodat het niet wegzakt. De lesstof wordt meer eigen en hierdoor kan het zelfvertrouwen van kinderen groeien. Ook wordt tegemoet gekomen aan de behoefte naar een meer materiële / visuele ondersteuning. De uitleg die zij horen is daardoor anders. Instructie onafhankelijk: Deze kinderen krijgen minder uitleg dan de basisgroep, werken vaker zelfstandig en doorlopen een compact programma. Zij maken minder herhalingsstof omdat dit voor (meer)begaafde kinderen funest is. De tijd die zij over houden, wordt gebruikt voor extra verdieping- en verrijkingsstof. Hiervoor krijgen zij een extra instructie, waardoor ook deze groep kinderen gemotiveerd blijft en zich volop blijft ontwikkelen. Het optimale uit ieder kind halen, geldt dus ook voor deze groep kinderen. Eigen leerlijn: Er zijn kinderen die een eigen leerlijn hebben op één vakgebied, los van hun eigen jaargroep. Dit kunnen kinderen zijn met een leerlijn naar onderen (zij doen mee met een lagere jaargroep) en kinderen met een leerlijn naar boven (zij doen mee met een hogere jaargroep). Deze kinderen gaan mee in het groepsplan van de andere jaargroep en volgen ook de instructies van deze jaargroep. Zo blijft het kind onderdeel van een groep, en komt het niet alleen te staan. Het ‘samen groeien’ geldt immers ook voor deze kinderen. Voor deze kinderen wordt een eigen ontwikkelplan met bijgestelde (tussen)doelen opgesteld. Dit plan wordt altijd in samenspraak met de IB-er gemaakt en met de ouders besproken. Ieder half jaar wordt er geëvalueerd of de (tussen)doelen behaald worden. Zo blijven we doelgericht werken en wordt de optimale leerontwikkeling uit het kind gehaald. Veergroep: Sommige kinderen in de instructie onafhankelijke groep hebben in hun weektaak tijd over. Deze kinderen krijgen extra werk aangeboden; dit noemen we “de Veergroep”. Deze kinderen krijgen hiervoor regelmatig instructie van een extra leerkracht in een aparte groep (klasoverstijgend). Gedurende de week plannen deze kinderen wanneer ze in hun eigen klas zelfstandig aan de extra opdrachten werken. Qui Volant: Voor kinderen die meer-/hoogbegaafd zijn is er de mogelijkheid om vanaf groep 5 naar de plusklas van de stichting te gaan, Qui Volant. Dit is 1 keer per week in Emmeloord. Kinderen komen daar in aanraking met gelijkgestemden en krijgen tijdens dit dagdeel uitdagende opdrachten op hun eigen niveau. Alleen kinderen die op onze school in de Veergroep werken, kunnen in overleg met ouders en de intern begeleider door school opgegeven worden voor de plusklas. Methoden en toetsen De St. Martinusschool is een reguliere basisschool en hecht veel waarde aan de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Op de competenties ‘zelfstandigheid’, ‘verantwoordelijkheid’ en ‘samenwerking’ ligt extra accent. Tevens maken wij gebruik van actuele methoden om een goede kwaliteit van onderwijs te kunnen bieden. Deze methoden voldoen aan de kerndoelen die door de overheid zijn opgesteld. Daarnaast maken wij gebruik van het CITO Leerling Volgsysteem (LVS). Ieder half jaar maken kinderen tussentijdse toetsen met betrekking tot de basisvakken. N.a.v. de uitkomsten wordt gekeken of ieder kind zich goed ontwikkelt (ook in vergelijking met landelijke resultaten). Leerproblemen worden zo tijdig ontdekt, waardoor er adequaat op gereageerd kan worden. In groep 8 wordt de doorstroomtoets gemaakt. De toetsen gebruiken we om ons onderwijs te evalueren en te verbeteren. Daarnaast kunnen de uitslagen van het Leerling Volgsysteem helpen bij de doorverwijzing naar het voorgezet onderwijs. ParnasSys De St. Martinusschool maakt gebruik van het digitale registratiesysteem ParnasSys. Ieder kind heeft in ParnasSys een digitaal dossier waarin alle gegevens van het kind worden opgenomen. Dit zijn bijvoorbeeld de testresultaten (zowel methode gebonden toetsen als toetsen van het Leerling Volgsysteem), gegevens van kindgesprekken, gegevens van oudergesprekken, gegevens uit leerlingenbesprekingen, bijzonderheden uit observaties etc. Zo blijft alle informatie bij het kind en kan er een optimale ontwikkeling plaats vinden. Dit systeem is uitsluitend voor school bedoeld. Informatie wordt alleen aan derden verschaft indien er goedkeuring is van ouders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 13,3% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven landelijk 11,8%), terwijl 66,7% op advies en 20% boven advies presteert. Deze cijfers onderstrepen een realistische adviesgeving met ruimte voor doorstroommogelijkheden, passend bij het beleid van het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld.

Sociale ontwikkeling

Zelfstandigheid Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren om op eigen benen te staan. Ieder kind, groot en klein, kan zelf keuzes maken, taken uitvoeren, opruimen, om hulp vragen etc. Binnen ons onderwijs leren we kinderen steeds meer zelfstandig te zijn. We willen dat kinderen ervaren dat ze dingen zelf kunnen (autonomie) en dat ze zich hier competent in voelen. Daarnaast leren we kinderen ook dat ze niet overal goed in hoeven te zijn en hierbij hulp kunnen vragen. Verantwoordelijkheid De mens is vrij om eigen keuzes te maken en is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag. Het is de taak van de school om dit proces te begeleiden en kinderen aan te spreken op de gevolgen van hun gedrag. Een mens heeft anderen nodig om te kunnen groeien. Een kind is dus niet alleen verantwoordelijk voor zichzelf, maar ook voor een ander, zijn omgeving en het materiaal. Samenwerken Kinderen leren met elkaar en van elkaar. Zo luisteren ze naar elkaar, ontdekken ze nieuwe dingen en gaan ze op zoek naar nieuwe oplossingen. Sterk door samen te leren. LEES MINDER

Zelfstandigheid

Verantwoordelijkheid

Samenwerken

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus werkt met de Fides-methode om kinderen te helpen zelfvertrouwen en weerbaarheid op te bouwen. Fides staat voor het geloof vertrouwen van een kind in zichzelf en wil kinderen via simpele, praktische en zichtbare manieren inzicht geven in zichzelf en hun omgeving. De methode richt zich op het aanleren van sociale vaardigheden om zichzelf (bij) te sturen, waarbij gebruik wordt gemaakt van symbolen. Daarnaast worden ontwikkelpunten gesteld vanuit het observatiesysteem ‘Leerling in Beeld’ (Cito). Er worden klassendoelen opgesteld waaraan aandacht wordt besteed tijdens de sociaal-emotionele ontwikkelingslessen, en er kunnen individuele doelen voor leerlingen worden gesteld. Maandvieringen worden gebruikt om te presenteren wat kinderen in een kwartaal op sociaal-emotioneel vlak hebben geleerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus gebruikt ‘Leerling in beeld’ om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus?

Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus gebruikt Fides voor sociaal-emotioneel leren.