
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus in Vollenhove
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets, een cruciale meting voor de verdere schoolloopbaan. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, is een landelijke standaard voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op RK Basisschool Sint Martinus
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor iedere school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage weerspiegelt onze school's ambitie en de behaalde resultaten ten opzichte van de gestelde doelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus?
Ontdek het schooladvies van Basisschool Sint Martinus in Vollenhove. Wij hechten veel waarde aan een passend schooladvies voor elke leerling in groep 8. Om dit te realiseren, monitoren we gedurende groep 7 de ontwikkeling van onze leerlingen ten opzichte van de vereisten voor het voortgezet onderwijs. Onze adviesprocedure is zorgvuldig en transparant. Eind groep 7 ontvangen leerlingen en ouders een voorlopig schooladvies tijdens een persoonlijk gesprek. In groep 8 worden de resultaten van het leerlingvolgsysteem opnieuw geanalyseerd. In januari van groep 8 ontvangen alle leerlingen en hun ouders het definitieve schooladvies. Dit advies is gebaseerd op de leerlingvolgtoetsen, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de algemene werkhouding. Tussen 10 en 31 januari 2026 vinden deze belangrijke adviesgesprekken plaats. De doorstroomtoets, zoals de Cito-toets, wordt afgenomen tussen 26 januari en 15 februari 2026. De school ontvangt de resultaten uiterlijk 15 maart 2026. Op basis hiervan kan het definitieve schooladvies aangepast worden, met als doel altijd het beste voor de leerling te waarborgen. Uiterlijk 20 maart 2026 wordt het definitieve schooladvies bekendgemaakt. Bij een positieve uitslag van de doorstroomtoets die hoger is dan het voorlopige advies, stellen we het definitieve advies bij. Een uitzondering hierop geldt enkel indien dit strikt noodzakelijk is voor het welzijn van de leerling. De aanmeldingen voor het voortgezet onderwijs vinden plaats tussen 25 en 31 maart 2026. Leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich eerder aanmelden met een voorlopig schooladvies.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Sint Martinus Vollenhove
Op Basisschool Sint Martinus in Vollenhove stimuleren we de zelfstandigheid van elk kind. Wij geloven dat kinderen, ongeacht hun leeftijd, in staat zijn om zelf keuzes te maken, taken uit te voeren en hulp te vragen wanneer nodig. Ons onderwijs is erop gericht om kinderen te helpen ontdekken dat ze veel zelf kunnen bereiken, wat hun gevoel van autonomie en competentie versterkt. We leren onze leerlingen ook dat het normaal is om niet overal de beste in te zijn en dat hulp vragen een kracht is. Deze aanpak draagt bij aan een gezonde ontwikkeling waarbij kinderen leren om op eigen benen te staan en zich zeker te voelen. Daarnaast hechten we veel waarde aan verantwoordelijkheid. Kinderen leren dat ze, net als volwassenen, keuzes maken waarvoor ze verantwoordelijk zijn. We begeleiden hen hierin en bespreken de gevolgen van hun gedrag. Samenleven betekent ook rekening houden met anderen, de omgeving en gedeeld materiaal, wat essentieel is voor groei. Samenwerken is een kernwaarde op Sint Martinus. Kinderen leren optimaal van en met elkaar door actief te luisteren, nieuwe inzichten op te doen en samen naar oplossingen te zoeken. Dit bevordert een positieve leeromgeving waarin gezamenlijk leren centraal staat.
Stimuleren van Zelfstandigheid
Bevorderen van Verantwoordelijkheid
Aanleren van Samenwerken
Hoe bevordert Sint Martinus Vollenhove de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool Sint Martinus Vollenhove zet de Fides-methode in om het zelfvertrouwen en de weerbaarheid van kinderen te vergroten. Deze aanpak helpt leerlingen om te vertrouwen op hun eigen kunnen, waardoor ze zich beter kunnen redden in een dynamische wereld. Fides, wat staat voor geloof en vertrouwen in jezelf, biedt kinderen via eenvoudige, praktische en visuele hulpmiddelen inzicht in zichzelf en hun omgeving. De methode richt zich op het ontwikkelen van sociale vaardigheden, zodat kinderen zichzelf beter leren reguleren. Symbolen worden gebruikt om dit leerproces zichtbaar te maken. Via het observatiesysteem 'Kindbegrip' worden individuele en klassikale ontwikkelpunten geïdentificeerd. Deze punten vormen de basis voor gerichte aandacht tijdens sociaal-emotionele lessen, wat leidt tot een structurele verbetering van de sociale competenties van onze leerlingen. Tijdens maandvieringen presenteren de kinderen wat ze in het afgelopen kwartaal hebben geleerd of welke thema's centraal stonden. Dit biedt een moment om successen te delen en de sociale groei te vieren.
Welke systemen gebruikt Sint Martinus Vollenhove voor het registreren van sociale opbrengsten?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool Sint Martinus Vollenhove gebruik van het volgende registratiesysteem:
- Kindbegrip
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Sint Martinus Vollenhove?
Op Basisschool Sint Martinus Vollenhove wordt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren ingezet om de ontwikkeling van onze leerlingen te ondersteunen:
- Fides
Inspectierapport Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over onze basisschool. De inspectie beoordeelt de kwaliteit van het onderwijs en de veiligheid binnen onze schoolmuren, zodat u een duidelijk beeld krijgt. Wij zetten ons dagelijks in voor een stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Deze inzichten helpen ons om ons onderwijs continu te verbeteren en te voldoen aan de hoogste standaarden. Lees het volledige inspectierapport om meer te weten te komen over de prestaties en de ontwikkelpunten van onze school.