Openbare Dalton Basisschool De Voorpoort
Groenestraat 36
8325 AZ Vollenhove

Schoolweging

Schoolweging
34.19
Spreiding
6.13

De schoolweging van De Voorpoort is 34,19 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

88,89% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (inspectienorm: 85%). Hoewel dit voldoende is, ligt het percentage onder het landelijke vergelijkingsgemiddelde van 93,89%. Dit benadrukt de noodzaak van de ingezette taal- en rekenverbetertrajecten uit het schoolplan 2023-2027.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 51,39% behaald, ruim boven de inspectienorm van 38,7% en iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (50,17%). Dit toont aan dat de school ondanks complexere uitgangsposities hogere ambities waarmaakt, vooral via maatwerkaanpakken zoals omschreven in het Dalton-onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen voor voortgezet onderwijs tonen een brede spreiding: elk van de zeven adviestypes (vmbo-b tot vwo) heeft een gelijk aandeel van 14,29%. Dit weerspiegelt de diverse populatie. Na correcties zijn sommige adviezen naar boven bijgesteld, wat resulteert in 28,58% hogere adviezen (havo/vwo en vwo). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen geven vaker vwo-advies (18,61% vs. 14,29%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe VoorpoortGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We nemen de reguliere toetsen die horen bij de methodes. Sinds schooljaar 2023-2024 maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP. Twee keer per jaar nemen we methodeonafhankelijke toetsen van IEP af. De resultaten hiervan worden door de leerkracht geanalyseerd in een analysedocument en met de IB-er en directie besproken. Hieraan worden doelen gekoppeld voor het komende half jaar. Deze worden tussentijds en aan het eind geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. In groep 8 wordt de IEP doorstroomtoets afgenomen. Daltonvisitatie In schooljaar 2023-2024 zijn wij gevisiteerd door de Nederlandse Dalton Vereniging (NDV). Tijdens de visitatie is geconstateerd dat wij voldeden aan alle kernwaarden die de NDV aan het daltononderwijs stelt. Onze daltonlicentie is daarmee voor 5 jaar verlengd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66,67% van de leerlingen presteert op adviesniveau, vergelijkbaar met landelijk (62,93%). Opvallend is het dubbele percentage leerlingen onder advies (16,67% vs. 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexere schoolpopulatie. De 16,67% boven advies onderstreept het effect van doorlopende monitoring via het IEP-leerlingvolgsysteem.

Sociale ontwikkeling

Onze leerlingen voelen zich thuis bij ons op school en werken samen binnen onze school. Ieder kind kan zich ontwikkelen op zijn/haar eigen niveau. Wij kijken naar talenten van kinderen, ontwikkelen die talenten en dagen kinderen uit om nieuwe talenten te ontdekken, om zo het geloof in eigen kunnen te vergroten. Het kind staat centraal in ons onderwijs, ieder kind wordt in zijn waarde gelaten en krijgt het vertrouwen van ons om zich te kunnen ontwikkelen. Iedere leerling is individueel in beeld bij de leerkracht. Middels observatielijsten en ons leerlingvolgysteem volgen wij de groep en de individuele leerling. Onze leerlingen zijn creatief, flexibel, enthousiast, zelfstandig en sociaal vaardig. Door te reflecteren met leerlingen op hun eigen handelen stimuleren wij het probleemoplossend vermogen en kritisch denken. Wij bereiden kinderen voor op de toekomstige maatschappij. Kinderen die extra zorg of uitdaging nodig hebben om tot leren te komen, zien wij als een uitdaging. Deze kinderen krijgen passend onderwijs met aangepaste leerstof of extra instructie. Wij handelen niet alleen vanuit toetsgegevens, maar kijken naar wat het kind nodig heeft middels observaties, gesprekken met leerlingen en leerlingvragenlijsten. De teamleden zorgen voor een vertrouwde sfeer en een veilige leeromgeving. Alleen daarin kan een kind zich optimaal ontwikkelen. We willen een positief schoolklimaat te scheppen door uit te gaan van gezamenlijk opgestelde gedragsafspraken. Wij willen de leerlingen leren conflicten, d.m.v. gesprekken, op een goede manier op te lossen. Hiervoor maken we in groep 1 t/m 8 gebruik van de methode Kanjertraining. In het kort komt het hier op neer: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen en niemand speelt de baas. Samenwerken We leggen de nadruk op samenwerken . Tijdens de lessen zijn er veel momenten, waarbij leerlingen met elkaar samenwerken, zodat ze van elkaar kunnen leren. In een dergelijke situatie hebben de kinderen ook de gelegenheid sociale vaardigheden te oefenen en te ontwikkelen. In ons Daltononderwijs is samenwerken een belangrijk aspect. Naast het leren vinden we het belangrijk dat er voldoende ruimte is voor andere activiteiten. Zo organiseren we in schoolverband o.a. het kindercorso, Sinterklaas, Kerst, verjaardag van leerkrachten etc. LEES MINDER

We vertrouwen elkaar

We helpen elkaar

Niemand speelt de baas

Wat is de werkwijze van Openbare Dalton Basisschool De Voorpoort voor sociale ontwikkeling?

De Openbare Dalton Basisschool De Voorpoort meet de sociale opbrengsten met het systeem Kanvas en analyseert deze uitkomsten twee keer per jaar. Dit wordt teambreed besproken en het handelen richting leerlingen wordt hierop afgestemd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Dalton Basisschool De Voorpoort om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Openbare Dalton Basisschool De Voorpoort gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Dalton Basisschool De Voorpoort?

De Openbare Dalton Basisschool De Voorpoort gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.