Basisschool Bergop
Bostenstraat 21
6367 HK Voerendaal

Schoolweging

Schoolweging
27.18
Spreiding
5.93

De schoolweging van Bergop Voerendaal is 27,18 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 97,3% van de leerlingen behaald, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% en het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,7%) uitstijgt. Dit onderstreept de brede basiskwaliteit van het onderwijs, waarbij vrijwel alle leerlingen aan de minimale referentieniveaus voldoen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Voor het streefniveau behaalt 64,7% van de leerlingen op Bergop dit niveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8% ligt. Ook presteert de school beter dan vergelijkbare scholen (63,3%). Dit weerspiegelt de effectiviteit van het onderwijs in het uitdagen van leerlingen tot hogere prestaties, vooral bij rekenen en taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweeledig profiel: 44,4% van de leerlingen krijgt advies voor vmbo-(g)t of hoger (landelijk ≈37%), met een opvallend hoog aandeel vwo-adviezen (22,2% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes, met 11,1% vmbo-b/k-adviezen (iets boven regionaal gemiddelde). Dit past bij de visie op kansrijk adviseren, gericht op zowel cognitief potentieel als persoonlijke ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBergop VoerendaalGemeente AmsterdamNederland
LIB175.46175.46175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanuit onze visie op onderwijs en de kernwaarden willen wij onze leerlingen kansen bieden om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden. We vinden het belangrijk dat ieder kind voldoende basisvaardigheden ontwikkeld heeft om zelfredzaam, zelfbewust, proactief en oplossingsgericht te kunnen zijn om de wereld om hen heen en verder weg toe te kunnen treden. We stemmen vanuit leerlijnen en leerdoelen af op de onderwijsbehoeften van de groep en van de individuele leerlingen. De onderwijsbehoefte van het kind staat centraal. We vragen ons telkens af: wat heeft het kind nodig, wat doen we als het kind niet goed tot leren komt of juist meer nodig heeft? Op die manier krijgen kinderen zicht op waar zij staan in hun ontwikkeling en wat hun volgende stap is. We richten ons op het proces van formatief handelen. We komen tot beslissingen over leerlingen op basis van meerdere en rijke informatiebronnen. Het doelgericht werken geeft sturing aan de onderwijsresultaten. De eigen observaties en bevindingen van de leerkrachten en onderwijsondersteuners zijn hierin leidend. Daarnaast gebruiken we gestandaardiseerde instrumenten om de ontwikkeling van leerlingen te volgen. Met al deze rijke informatiebronnen brengen we de ontwikkeling in kaart, door te interpreteren, analyseren en vervolgens te gebruiken om gedegen beslissingen te nemen over vervolgstappen. Toetsing is 1 van die vele activiteiten en we willen dat toetsing in functie van leren staat. Ze komen bij ons tot leren, ontwikkelen hun persoonlijkheid, interesses, talenten en krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen tot gelukkige mensen. Kortom we verhouden ons tot de brede ontwikkeling van het kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

De school onderscheidt zich sterk: 53,3% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies (landelijk: 25,3%), terwijl niemand onder het advies uitkomt (vs. 11,8% landelijk). Dit succes wordt toegeschreven aan de intensieve begeleiding, zoals beschreven in het doorlopende adviestraject met tussentijdse doelen en warme overdracht naar het VO.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde wereldburgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over, en verantwoordelijkheidsbesef voor, de samenleving meegeven. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool Bergop voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Bergop maakt sinds schooljaar 2016-2017 gebruik van de methode 'School Wide Positive Behavior Support' (SWPBS). Dit is een schoolbrede, preventieve aanpak van gedrag, gericht op alle leerlingen en gericht op het verhelderen, aanleren en positief bekrachtigen van gewenst gedrag. SWPBS bevordert een veilige omgeving die leerling- en leerkrachtvriendelijk is, en stimuleert sociaal gedrag en optimale prestaties, in samenwerking met ouders. Meer informatie kunt u vinden op de INNOVO website.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Bergop om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Bergop gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Kleuters Onderbouwd en Vensters.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Bergop?

Basisschool Bergop gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Effectieve conflicthantering, Kindgesprekken en Sociokring.