
Schoolweging
De schoolweging van Sint Martinus Vlodrop is 31,86 , met een spreiding van 5,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,49% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. De school borgt hiermee een stevige basiskwaliteit, zelfs in een complexe populatie (schoolweging 31,86).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,14% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere leerprestaties, met name op gebied van taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (22,22% vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen), wat duidt op een ambitieuze onderwijscultuur. Tegelijkertijd blijft het aandeel praktijkonderwijs beperkt (0% vs. 1,01% regio). De adviesverdeling—van vmbo-b/k tot vwo—sluit aan bij de brede spreiding in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Roerdalen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28,57% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Positief is dat 64,29% op advies functioneert, wat aansluit bij de beschreven intensieve monitoring en doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen thuis en op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede en respectvolle manier om te gaan met anderen om zo een bijdrage te gaan leveren aan de hele samenleving. We hebben het over vaardigheden als samenwerken, zelfredzaamheid en conflicten kunnen oplossen. Goede sociale competenties dragen bij aan een positief prettig en veilig klimaat op het school, binnen zulk klimaat verbeteren de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wij vinden het heel erg belangrijk dat kinderen, ouders en leerkrachten zich veilig voelen op de Martinusschool! Dat gevoel van veiligheid willen we realiseren door kinderen te leren op een goede manier met elkaar en met elkaars spullen om te gaan. We beseffen ons goed dat 'school' de plek is waar je als kind verplicht bent om samen met andere kinderen te leren, te delen en te spelen. Dat zal de ene keer soepel verlopen en een andere keer zal dat wat lastiger kunnen zijn. We vinden het belangrijk dat kinderen weerbaar zijn en blijven en met tegenslagen leren omgaan. Waar het nodig is lossen we samen met het kind het probleem op en daar waar het mogelijk is leren we kinderen om zelfstandig problemen aan te pakken en op te lossen. LEES MINDER
veilig
respect
samen
Hoe bevordert Basisschool Sint Martinus de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool Sint Martinus zet zich in om van elke klas een positieve groep te maken, beginnend bij de start van elk schooljaar. Er worden regelmatig regels besproken die bijdragen aan een veilige en prettige schoolomgeving. Binnen de groepen en individueel met leerlingen worden afspraken gemaakt, die vervolgens nagekomen worden. Om een positief schoolklimaat te creëren, werkt Basisschool Sint Martinus volgens de principes van Positive Behavior Support (PBS), waarbij goed gedrag wordt besproken en beloond.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool Sint Martinus om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen?
Basisschool Sint Martinus gebruikt Kijk! en Viseon om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen en hun ontwikkeling te volgen.