RK Basisschool St. Jozef in Vlissingen

Het team van RK Basisschool St. Jozef in Vlissingen

Current section: team
Pablo Picassoplein 121
4382 Vlissingen

Zie hier hoe het team van RK Basisschool St. Jozef is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RK Basisschool St. Jozef. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past RK Basisschool St. Jozef bij jullie?

Ontdek hoe goed RK Basisschool St. Jozef bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij RK Basisschool St. Jozef zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RK Basisschool St. Jozef. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (25%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (18.8%)
55-65 jaar (6.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij RK Basisschool St. Jozef werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RK Basisschool St. Jozef gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid RK Basisschool St. Jozef: Zekerheid voor Leerlingen

Bij RK Basisschool St. Jozef zetten we ons in voor een continue educatieve ervaring voor al onze leerlingen. We begrijpen dat onverwachte afwezigheid van leerkrachten kan voorkomen. Daarom hebben we een duidelijk en effectief vervangingsbeleid opgesteld, vastgelegd in het bovenschoolse document 'Vervangingsbeleid'. Dit beleid waarborgt dat uw kind altijd les krijgt van gekwalificeerd personeel. Onze aanpak voor het regelen van vervanging is veelzijdig en flexibel. Wanneer een leerkracht afwezig is, passen we diverse strategieën toe om de continuïteit van het onderwijs te garanderen. Dit kan inhouden dat een duopartner extra taken op zich neemt, of dat we een beroep doen op het bredere personeelscluster van samenwerkende scholen. Daarnaast kunnen leerlingen tijdelijk verdeeld worden over andere klassen, of worden roosters van vakleerkrachten en ambulante leerkrachten aangepast om de continuïteit te waarborgen. In uitzonderlijke gevallen, waarbij alle andere opties zijn uitgeput en na overleg met het schoolbestuur, kan het voorkomen dat we genoodzaakt zijn leerlingen naar huis te sturen. Dit is echter een laatste redmiddel dat we zoveel mogelijk willen vermijden. Ons doel is om de impact van afwezigheid op het leerproces van uw kind tot een minimum te beperken. RK Basisschool St. Jozef staat voor stabiliteit en kwaliteit in het onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De onderbouwgroepen van onze school zijn gesplitst, we hebben een groep 1 en een groep 2. Indien er aanleiding toe is, organiseren we in de loop van het jaar extra handen in de instroomgroep of starten we een extra groep op.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op RK Basisschool St. Jozef: Ons Specialisten Team

6

Taal en Rekenen: Kernvaardigheden voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsontwikkeling
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Taalspecialist voor Lees- en Schrijfvaardigheid
Logopedist voor Communicatieondersteuning
Close Reading Specialist voor Diepgaand Begrip

Toelichting van de school:

Taal en rekenen zijn essentiële pijlers van ons basisonderwijs, net als burgerschap en digitale geletterdheid. Op RK Basisschool St. Jozef stellen we alles in het werk om de onderwijsbehoeften van elk kind optimaal te faciliteren. Onze interne expertise wordt aangevuld met samenwerkingen, zoals met een logopedist die direct op school aanwezig is. Dit zorgt voor een naadloze integratie van specialistische zorg, direct binnen de vertrouwde schoolomgeving.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn

Toelichting van de school:

Ons team, inclusief de intern begeleider, bezit diepgaande kennis over gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling. Maresha, onze toegewijde coördinator sociale veiligheid, speelt een cruciale rol in het creëren van een geborgen sfeer voor alle leerlingen. Wij zetten ons in voor een omgeving waar elk kind zich gezien en gehoord voelt, wat essentieel is voor een gezonde ontwikkeling.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studieaanpak
Remedial Teacher voor Studievaardigheden

Toelichting van de school:

Alle leerkrachten van RK Basisschool St. Jozef zijn uitstekend toegerust met expertise op het gebied van gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpak. Wij geloven in een proactieve benadering, waarbij we leerlingen helpen om zelfstandig en met plezier te leren. Onze aanpak is gericht op het ontwikkelen van duurzame studievaardigheden die de leerlingen in alle facetten van hun schoolcarrière ten goede komen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor Bewegingsondersteuning
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs (tevens MRT-specialist)

Toelichting van de school:

RK Basisschool St. Jozef hecht veel waarde aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt met enthousiasme de gymlessen op maandag en vrijdag en biedt daarnaast gespecialiseerde MRT-ondersteuning. Een aanzienlijk deel van ons team is bovendien gespecialiseerd in bewegingsonderwijs. Voor aanvullende zorg werken we nauw samen met een fysiotherapeut die binnen onze schoolgebouwen werkzaam is, wat zorgt voor toegankelijke en geïntegreerde ondersteuning.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische specialisten in vaste dienst hebben voor deze gebieden, werken we nauw samen met externe professionals waar nodig. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan altijd voorop. Wij zorgen voor een veilige en verzorgde omgeving en bieden ondersteuning bij persoonlijke verzorging waar nodig, in lijn met de schoolgids en beleidsplannen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Verrijkingsklas
Schakelklas

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij RK Basisschool St. Jozef

Ontdek Ons Aanbod voor Kindontwikkeling en Welzijn

Bij RK Basisschool St. Jozef bieden we gespecialiseerde ondersteuning voor diverse leerbehoeften. Onze expertise omvat gedragsbegeleiding, extra hulp bij taal en rekenen, en specifieke NT2-ondersteuning voor anderstalige nieuwkomers. We zetten ons in voor een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind kan floreren. Daarnaast verrijken we het onderwijs met muziek- en bewegingsonderwijs, en besteden we veel aandacht aan groepsvorming en sociale veiligheid. Onze school is ook uitgerust om leerlingen met (hoog)begaafdheid optimaal te begeleiden. Voor vragen over welzijn en veiligheid kunt u terecht bij onze interne vertrouwenspersonen, Jacodien en Roy, en onze sociale veiligheidscoördinator, Maresha. De mate van opvang en ondersteuning op school is altijd afhankelijk van de specifieke behoeften en de zwaarte van de problematiek. We garanderen opvang als de ontwikkeling van het kind zichtbaar is, het zich prettig voelt op school, en de veiligheid gewaarborgd kan worden. Dit geldt voor onze ondersteuningsniveaus 1 tot en met 4, waarbij we streven naar een passende begeleiding. We hechten veel waarde aan een open communicatie met ouders. Regelmatige gesprekken helpen ons om het welzijn van uw kind te monitoren en de leeromgeving continu te evalueren. Samen bekijken we of de huidige plaatsing in de groep, met klasgenoten en leerkracht, optimaal blijft voor de ontwikkeling van uw kind. Onze ambitie is een steeds inclusiever onderwijs. Het samenwerkingsverband stimuleert een betere afstemming op leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. We werken met individuele leerlijnen voor specifieke vakken en streven ernaar dit breder toe te passen, zodat onderwijs nog beter aansluit bij de unieke leerroute van elk kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan bij RK Basisschool St. Jozef

Welke Educatieve Doelen Bevat Ons Schoolplan?

Bij RK Basisschool St. Jozef integreren we geloofsbeleving en identiteitsvorming in ons burgerschapsonderwijs, gebaseerd op onze schoolvisie en grondslag. Als onderdeel van ons burgerschapsbeleid stellen we een sociale kaart op, gebaseerd op onderzoek, om verbindingen in de wijk Vlissingen te versterken. Planmatig koppelen we activiteiten aan deze kaart om de samenredzaamheid te vergroten, waarbij onze school een centrale rol speelt. Ons onderwijs omarmt diversiteit; we betrekken verschillende culturen actief om door dialoog wederzijds begrip en respect te bevorderen. Binnen Prisma Scholengroep zorgen we ervoor dat alle leerlingen, die een zichtbare groei doormaken en zich goed voelen, binnen onze schoolomgeving blijven. Elk team focust op professionalisering rondom passend onderwijs, met als doel de teamvaardigheden, kennis en aanpak te verbeteren, zodat we een breder aanbod voor meer leerlingen kunnen realiseren. Dit streven we na in elk actieplan. Op al onze scholen werken we aan een verrijkende schooldag met flexibele openingstijden, en we streven naar gelijke kansen door een uniform basisaanbod aan activiteiten en faciliteiten voor al onze leerlingen en professionals. We creëren een stimulerend, groen schoolplein en passen onze gebouwen aan om de leeromgeving te verrijken en ons onderwijs optimaal te organiseren. We laten leerlingen door ons gedrag zien hoe we bewust omgaan met duurzaamheid en onze planeet. Bij inkoop hanteren we duurzaamheid als selectiecriterium, denk hierbij aan vervoer, energie, productlevensduur, milieuvriendelijke opties en gezamenlijke inkoop. We waarborgen een naadloze doorgaande lijn van peuter naar kleuter. Op de zeven Prisma ontwikkelgebieden realiseren alle scholen een samenhangend aanbod, waarbij accenten worden gelegd passend bij de specifieke context van elke school. We bieden leerlingen rijke, betekenisvolle thema's die verschillende ontwikkelgebieden verbinden, zoals wereldoriëntatie, begrijpend lezen, taalvaardigheid, digitale geletterdheid, burgerschap en creatieve vorming. Onze onderwijsprofessionals stimuleren actief het onderzoekend leren bij leerlingen, die zo nieuwsgierig en betrokken raken bij hun eigen leerproces. We volgen de ontwikkeling van leerlingen nauwgezet op alle zeven ontwikkelgebieden en bieden doelgericht onderwijs, waarbij de professional continu de vraag stelt: 'Waar staan de leerlingen nu en wat hebben ze morgen nodig?' We streven ernaar om met alle leerlingen leergesprekken te voeren. Alle rapportages en gesprekken weerspiegelen de groei van een leerling ten opzichte van de leerlijn en de gestelde doelen op het gebied van houding, vaardigheden en kennis. We werken toe naar het verminderen van het gebruik van cijfers.

Hoe Realiseert RK Basisschool St. Jozef Haar Educatieve Doelen?

Binnen Prisma Scholengroep hanteren we een kwaliteitsstelsel dat ons inzicht geeft in de onderwijskwaliteit en bijdraagt aan de continue ontwikkeling van onze kwaliteitscultuur. Financieel beheer, personeelsbeleid en huisvestingsbeleid zijn hierin integraal opgenomen. We koppelen diverse instrumenten en werkwijzen aan de drie standaarden van het ‘Waarderingskader besturen’ van de onderwijsinspectie. Dit stelt de directeur in staat om de kwaliteit op schoolniveau te bewaken. Op bestuursniveau biedt dit systeem inzicht in de kwaliteit van individuele scholen en de organisatie als geheel. Voor de schoolplanperiode 2024-2028 verschuiven we de focus van meetbare naar merkbare kwaliteit. We zoeken naar innovatieve manieren om de brede ontwikkeling van leerlingen te volgen, los van gemiddelden. Op bestuursniveau begeleiden we scholen bij de uitvoering en ontwikkeling van hun onderwijs door in gesprek te gaan met onderwijsprofessionals en directeuren. Data blijft belangrijk, maar we zoeken steeds naar het verhaal achter de cijfers. Onze aanpak voor onderwijskwaliteit is gebaseerd op onze kernwaarden: nieuwsgierig, bevlogen en in verbinding. Dagelijks stellen we drie kernvragen centraal: 1. Wat is kwaliteit? 2. Hoe verhouden we ons tot onze eigen norm? 3. Wat moeten we nog doen om aan onze eigen norm te voldoen? Het inspectiekader met wettelijke vereisten vormt de basis, maar we leggen de lat hoger door ook onze eigen ambities te bespreken. De beschrijving van onze kwaliteit is de basis voor de kwaliteitsdocumenten, die op elke school in een eigen vorm worden gepresenteerd. Op RK Basisschool St. Jozef vindt u deze terug in de vorm van kwaliteitskaarten. Op schoolniveau evalueren we alle onderwijsaspecten in een cyclus van vier jaar, waarbij we onze prestaties afzetten tegen onze eigen kwaliteitsnormen. Minimaal één keer per vier jaar voeren we een zelfevaluatie uit op het volledige inspectiekader. Deze vormt de basis voor een audit of visitatie door het bovenschoolse auditteam van Albero en Prisma Scholengroep. Op basis van deze evaluaties formuleren we actiepunten om onze kwaliteitsnormen te bereiken. We passen gespreid leiderschap toe, waarbij teams van onderwijsprofessionals de ruimte en verantwoordelijkheid krijgen voor thematische ontwikkeling. Vanuit een onderzoekende houding, met onze drie kernvragen als leidraad, verwachten we zowel in deze ontwikkelopdrachten als in de dagelijkse praktijk. Onze verantwoording over onderwijskwaliteit vindt plaats op zowel bestuurs- als schoolniveau. We evalueren en beoordelen in hoeverre ambities, doelen en beleid worden gerealiseerd. Directeuren leggen hierover verantwoording af door evaluaties te delen met beleidsadviseurs en de bestuurder. Integrale schoolgesprekken faciliteren de dialoog hierover. De medezeggenschapsraad overlegt met de directeur over schoolbeleid en geeft advies of instemming waar wettelijk vereist. De leerlingenraad behartigt de belangen van leerlingen en vergroot hun betrokkenheid bij het schoolbeleid. We werken actief samen met diverse partners aan bredere doelen, zoals kinderopvangorganisaties, samenwerkingsverbanden, het voortgezet onderwijs, opleidingsscholen, bibliotheken en de gemeente. Gemaakte afspraken met deze organisaties worden nagekomen en we verantwoorden ons hierover. Onze bijdrage aan nationaal wetenschappelijk onderzoek omvat het gebruik van het leerlingvolgsysteem voor het evalueren en verbeteren van ons onderwijs. Deze gegevens worden ook gebruikt voor verantwoording aan instanties zoals de Inspectie van het Onderwijs. Sommige gegevens dragen bij aan wetenschappelijk onderzoek om het onderwijs in heel Nederland te monitoren en te verbeteren. We delen resultaten van taal- en rekentoetsen met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor onderzoek naar de ontwikkeling van leerlingen binnen het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Het CBS garandeert een veilige opslag en anonimiteit, zodat leerlingen en scholen nooit herkenbaar zijn in publicaties of voor onderzoekers. De verwerking van persoonsgegevens gebeurt binnen de beveiligde omgeving van het CBS, conform wettelijke regels en strenge normen. Dit geldt ook voor andere statistieken die het CBS produceert. Het delen van taal- en rekendata met het CBS is toegestaan omdat deze niet als 'bijzondere' persoonsgegevens worden beschouwd en scholen wettelijk verplicht zijn hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens zijn uitdrukkelijke toestemming van ouders vereist, wat hier niet van toepassing is. Ouders worden geïnformeerd over het delen van toetsgegevens en kunnen bezwaar maken.

Vroeg- en Voorschoolse Educatie: De Talenten van Uw Jonge Kind Ontwikkelen bij RK Basisschool St. Jozef

Toelichting van de school

Bij RK Basisschool St. Jozef in Vlissingen geloven we sterk in een naadloze overgang van de peuteropvang naar het basisonderwijs. We werken nauw samen met peutergroep 'Windorgel' om kinderen een optimale start te bieden. Deze samenwerking omvat gezamenlijke activiteiten die de ontwikkeling stimuleren. Peuters brengen bezoeken aan onze school, waardoor ze alvast sfeer kunnen proeven en vertrouwd raken met hun toekomstige leeromgeving. Er is een warme en gestructureerde overdracht om ervoor te zorgen dat alle belangrijke informatie wordt gedeeld.

Veelgestelde vragen

Biedt RK Basisschool St. Jozef extra educatieve programma's voor jonge kinderen?

Ja, RK Basisschool St. Jozef in Vlissingen biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen. Ons aanbod is gericht op de vroeg- en voorschoolse educatie (VVE), wat essentieel is voor de ontwikkeling van taal, sociaal-emotionele vaardigheden en cognitieve groei. Dit programma zorgt voor een solide basis, waardoor kinderen optimaal voorbereid zijn op de uitdagingen van het basisonderwijs. We streven ernaar om elk kind de kans te geven zijn of haar talenten ten volle te ontplooien.

Ja, RK Basisschool St. Jozef in Vlissingen biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen. Ons aanbod is gericht op de vroeg- en voorschoolse educatie (VVE), wat essentieel is voor de ontwikkeling van taal, sociaal-emotionele vaardigheden en cognitieve groei. Dit programma zorgt voor een solide basis, waardoor kinderen optimaal voorbereid zijn op de uitdagingen van het basisonderwijs. We streven ernaar om elk kind de kans te geven zijn of haar talenten ten volle te ontplooien.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang in Vlissingen

Met welke partners werkt RK Basisschool St. Jozef samen voor de programma's voor jonge kinderen?

RK Basisschool St. Jozef werkt voor de vroeg- en voorschoolse educatie nauw samen met KOW Windorgel. Deze samenwerking met een gerenommeerde peuteropvang garandeert een consistente en hoogwaardige aanpak. Door deze samenwerking kunnen we een soepele overgang waarborgen en de educatieve continuïteit voor uw kind verzekeren. We hechten veel waarde aan deze partnerschap om de beste leerervaring te bieden.

RK Basisschool St. Jozef werkt voor de vroeg- en voorschoolse educatie nauw samen met KOW Windorgel. Deze samenwerking met een gerenommeerde peuteropvang garandeert een consistente en hoogwaardige aanpak. Door deze samenwerking kunnen we een soepele overgang waarborgen en de educatieve continuïteit voor uw kind verzekeren. We hechten veel waarde aan deze partnerschap om de beste leerervaring te bieden.

Team | RK Basisschool St. Jozef in Vlissingen | [2025] Schoolregister