
Schoolweging
De schoolweging van De Omnibus Vlissingen is 33,68 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.98% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93.0%). De focus op basisvaardigheden, zoals beschreven in het schoolplan, verklaart mede dit resultaat. Opvallend is dat alle leerjaren consistent scoren, zonder uitschieters naar beneden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
41.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34.3% ligt. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33.68) hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 47.6%, wat een ontwikkelpunt vormt voor verdere professionalisering van het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een brede spreiding met nadruk op doorstroom naar theoretische leerwegen: 27.3% vmbo-(g)t/havo en 18.2% havo/vwo. Opvallend is het percentage leerlingen met een zuiver vwo-advies (9.1%), wat hoger ligt dan bij vergelijkbare scholen in Zeeland (8.2%). Praktijkonderwijs komt niet voor in de adviezen, in tegenstelling tot het regionale gemiddelde van 1.0%. Deze focus sluit aan bij de beschreven ambitie om 'talenten maximaal te ontwikkelen'.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Omnibus Vlissingen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op 2 momenten per jaar (halverwege en eind)worden de leerlingen getoetst en de resultaten in kaart gebracht m.b.t. het leerlingvolgsysteem. Deze landelijke toetsen bieden ons de mogelijkheid te kijken hoe onze groepen scoren in vergelijking met andere, vergelijkbare, scholen en de door de onderwijsinspectie gestelde norm. Tegelijkertijd geeft dit ook inzicht in de individuele ontwikkeling per leerling: is er voldoende groei te zien? Naar aanleiding van de resultaten vindt een bespreking plaats (ib-er en leerkrachten) en worden acties uitgezet om tot nog betere afstemming van het aanbod te komen. Door het meten van de resultaten over een langere periode is ook te zien waar de sterke punten in ons onderwijs liggen en waar bijstelling nodig is.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
30.8% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies, wat duidelijk hoger is dan het landelijk gemiddelde (25.3%). Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (23.1%) vraagt aandacht, aangezien dit bijna tweemaal zo hoog is als het nationale cijfer (11.8%). Deze uitkomsten benadrukken het belang van de genoemde 'intensieve monitoring' in doorstroomdossiers, mogelijk in combinatie met externaliserende factoren.
Sociale ontwikkeling
Op de Omnibus zitten kinderen met veel verschillende achtergronden. Dit betreft cultuur, geloof en milieu. Dit betekent dat we bewust inzetten op actief burgerschap. Kinderen leren elkaar kennen, leren op juiste wijze communiceren en samenwerken en krijgen zo respect voor elkaar.
maatschappijgericht
samenwerking
zelfregulering
Wat is de werkwijze van Archipelschool De Omnibus voor sociale ontwikkeling?
Archipelschool De Omnibus gebruikt onder andere de methode Goed van Start, het programma KiVa, klassengesprekken en coöperatieve werkvormen om kinderen te leren met respect met elkaar om te gaan. Vertrouwen in jezelf en de ander is hierbij belangrijk. Er wordt samengewerkt aan een goed pedagogisch klimaat. De leerkrachten begeleiden de kinderen in hun sociale ontwikkeling. Als kinderen zich niet veilig voelen, wordt hier aandacht aan besteed. De school beschikt over een pestprotocol en veiligheidsbeleid.
Welke registratievorm(en) gebruikt Archipelschool De Omnibus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Archipelschool De Omnibus gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Archipelschool De Omnibus?
Archipelschool De Omnibus gebruikt de methoden KiVa en Goed van Start voor sociaal-emotioneel leren.