Basisschool Archipelschool De Branding in Vlissingen

Het team van Archipelschool De Branding in Vlissingen

Current section: team
Bouwen Ewoutstraat 51
4381 Vlissingen

Zie hier hoe het team van Archipelschool De Branding is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Archipelschool De Branding. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Archipelschool De Branding bij jullie?

Ontdek hoe goed Archipelschool De Branding bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Archipelschool De Branding zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.2%)
Man (15.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Archipelschool De Branding. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (30%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (15%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Archipelschool De Branding werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.7%)
Direct ondersteunend personeel (21.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Archipelschool De Branding gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Leerkrachtvervanging bij Archipelschool De Branding

Bij Archipelschool De Branding garanderen we continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze leerkrachten. De schoolleiding, onder leiding van de directeur, coördineert zorgvuldig de leerkrachtvervanging. We maken primair gebruik van een pool van ervaren en gekwalificeerde vervangers die bekend zijn bij Archipel Scholen. Dit zorgt voor een naadloze overgang en een consistente leeromgeving voor onze leerlingen. Indien er onverhoopt geen beschikbare vervangers zijn, zet de school creatieve en effectieve oplossingen in. Dit kan variëren van het inzetten van onze toegewijde medewerkers met ambulante taken, het flexibel wisselen van leerkrachten tussen klassen, tot het combineren van groepen onder deskundige begeleiding. Ook bij noodzakelijke bijscholing of opleidingen van onze leerkrachten onder schooltijd, wordt de lescontinuïteit gewaarborgd door passende vervanging. Ouders worden proactief geïnformeerd over elke vervanging, via e-mail en ons communicatieplatform Parro, zodat u altijd op de hoogte bent.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Archipelschool De Branding: Specialisten voor Elk Kind

4

Taal en Rekenen: Versterking van Fundamentele Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Archipelschool De Branding zetten we ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze intern begeleider coördineert de ondersteuning, waarbij de groepsleerkracht nauw betrokken is. Extra begeleiding kan plaatsvinden in de klas of door een gespecialiseerde onderwijsassistent. Indien nodig passen we de lesstof aan of bieden we specifieke instructie buiten de groep. Voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben, werken we samen met het samenwerkingsverband 'Kind op 1'. Een deskundige orthopedagoog is wekelijks aanwezig om leerkrachten te adviseren en leerlingen met specifieke leer- of gedragsvragen te begeleiden, wat bijdraagt aan gepersonaliseerd onderwijs voor elk kind.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Onze intern begeleider en de wekelijks aanwezige orthopedagoog bieden ondersteuning aan leerlingen die extra aandacht nodig hebben op dit gebied. De groepsleerkracht signaleert en bespreekt de hulpvraag, waarna gerichte begeleiding wordt ingezet. Begeleiding kan zowel in de klas als individueel plaatsvinden, eventueel met hulp van een remedial teacher of onderwijsassistent. Bij complexere problematiek schakelen we de schoolmaatschappelijk werkster of het samenwerkingsverband 'Kind op 1' in voor gespecialiseerde hulp. Onze orthopedagoog biedt waardevolle expertise aan leerkrachten en leerlingen, wat zorgt voor een positief sociaal klimaat en een veilige leeromgeving.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Strategieën voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Wij streven ernaar dat elke leerling met plezier en succes leert. Onze intern begeleider en de orthopedagoog ondersteunen leerkrachten bij het aanpakken van gedragsvraagstukken, het verbeteren van de werkhouding en het optimaliseren van de taakaanpak. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de groepsleerkracht. Extra ondersteuning wordt geboden door middel van gerichte interventies in de klas of individuele begeleiding. Indien nodig wordt er samengewerkt met het samenwerkingsverband 'Kind op 1' voor aanvullende expertise. De orthopedagoog speelt een cruciale rol in het bieden van inzichten en strategieën aan zowel leerkrachten als leerlingen, gericht op het bevorderen van een positieve leerhouding en effectieve taakuitvoering.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Motorische Remedial Teaching (MRT)

Toelichting van de school:

Archipelschool De Branding stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Fysiotherapie Dauwendaele biedt kinderfysiotherapie aan op onze school, wat laagdrempelige toegang garandeert. Ouders en leerkrachten kunnen een aanmeldformulier verkrijgen bij de directie voor kinderfysiotherapie. Na een intakegesprek wordt een behandelplan opgesteld, waarbij de behandelingen op school plaatsvinden. Dit is ideaal voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Daarnaast verzorgt onze vakleerkracht bewegingsonderwijs wekelijks Motorische Remedial Teaching (MRT) voor leerlingen die baat hebben bij extra begeleiding op het gebied van grove en fijne motoriek, wat bijdraagt aan een gezonde fysieke ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Archipelschool De Branding bieden we geen gespecialiseerde medische zorg of hulp bij persoonlijke verzorging. Voor specifieke medische behoeften en ondersteuning bij persoonlijke verzorging verwijzen we ouders graag naar externe professionals en instanties die hierin gespecialiseerd zijn. Wij focussen ons op het bieden van een stimulerende en veilige leeromgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Peutergroep Zeerovers
Zwerfboekenkast

Ontdek de Extra Ondersteuning op Archipelschool De Branding

Gedetailleerde Uitleg van Onze Educatieve Aanpak

Archipelschool De Branding biedt hoogwaardig basisonderwijs voor kinderen tussen 4 en 12 jaar. Ons toegewijde team van leerkrachten, elk met unieke talenten, zet zich in voor de optimale ontwikkeling van elke leerling. Wij hanteren een effectieve klassenmanagementstrategie met verlengde instructie, waardoor we proactief inspelen op individuele leerbehoeften. Indien nodig, schakelen we de expertise van collega's, onze intern begeleider of orthopedagoog in. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften bieden we gespecialiseerde ondersteuning, zoals ambulante begeleiding, om een succesvolle schoolervaring te garanderen. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP), dat een actueel overzicht geeft van onze ondersteuningsmogelijkheden, is beschikbaar op scholenopdekaart.nl. Hier vindt u gedetailleerde informatie over hoe wij omgaan met diverse leerbehoeften. Samenwerking met Buurtteams voor Kindwelzijn De Branding werkt nauw samen met lokale buurtteams. Deze teams, bestaande uit maatschappelijk werkers, bieden ondersteuning wanneer kinderen extra hulp nodig hebben. Een leerkracht kan signaleren dat een kind het moeilijk heeft, waarna wij eerst in gesprek gaan met ouders/verzorgers om samen oplossingen te vinden. Indien aanvullende hulp gewenst is, kan het buurtteam worden ingeschakeld. De buurtteammedewerker analyseert de situatie van het kind, zowel op school als thuis, en adviseert hoe de situatie verbeterd kan worden. Dit kan variëren van diagnostisch onderzoek tot het aanleren van nieuwe vaardigheden en het verminderen van stress. Verzoeken voor hulp lopen doorgaans via onze intern begeleider. Ouders, verzorgers en leerlingen kunnen echter ook direct contact opnemen met het buurtteam. Vertrouwelijkheid is gewaarborgd, met regelmatige updates voor de intern begeleider en leerkracht om de ondersteuning in de klas te optimaliseren. Toekomstplannen voor Versterkte Ondersteuning Gezien het grote aantal leerlingen met Nederlands als tweede taal, ligt een sterke focus op taalontwikkeling in alle groepen. Voor het schooljaar 2024-2025 breiden we onze ondersteuning uit met specifieke aandacht voor: - Rekenen: Middels Bareka en Rekensprint bieden we gerichte hulp aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij het automatiseren van rekenvaardigheden. - Woordenschat: We vergroten de woordenschat door visuele ondersteuning, inzet van Bee-Bots, Grej of the day, en consistente toepassing van het Viertaktmodel van Verhallen. - Lezen: We stimuleren leesplezier door boekpromoties, het vergroten van de leesmotivatie, woordenschatuitbreiding, het aanleren van leesstrategieën en het bieden van ruime leestijd naast onze methode Estafette.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Archipelschool De Branding: Ons Schoolplan en Kwaliteitszorg

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan?

Bij Archipelschool De Branding hanteren we een proactieve benadering van kwaliteitszorg, gericht op continue verbetering van ons onderwijs. Ons kwaliteitsbeleid stimuleert het gebruik van moderne lesmethoden en zorgt ervoor dat we optimaal aansluiten bij de leer- en ondersteuningsbehoeften van elk kind. We investeren in de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten, omdat hun groei direct bijdraagt aan een betere leerervaring voor de leerlingen. Samenwerking en kennisdeling binnen ons team zijn essentieel om een consistente en hoge onderwijskwaliteit te waarborgen. Dit schooljaar focussen we op het borgen van de resultaten van vorig jaar. Nieuwe lesmethodieken worden actief toegepast door onze leerkrachten, en opgedane expertise op het gebied van taal, rekenen en gedrag wordt gedeeld en levend gehouden. Afspraken uit ons kwaliteitshandboek worden periodiek geëvalueerd en bijgewerkt, en ons leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld' wordt consistent en effectief ingezet. Voor wereldoriëntatie introduceren we dit schooljaar, 2024-2025, de nieuwe methode Blink. Vanaf groep 5 worden de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en natuur & techniek weer afzonderlijk aangeboden. Groep 4 krijgt nu ook thematische wereldoriëntatie via Blink, wat een waardevolle toevoeging is aan hun rooster. Uit recente toetsresultaten voor burgerschap blijkt dat we extra aandacht willen besteden aan de volgende thema's in de bovenbouw: de betekenis van mensenrechten, het belang van normen en waarden, en de redenen waarom Nederland een multicultureel land is. Deze onderwerpen worden geïntegreerd in de wereldoriëntatielessen of als aparte thema's behandeld. Ons onderwijsbeleid is erop gericht om alle leerlingen, ongeacht hun specifieke onderwijsbehoeften, de best mogelijke begeleiding te bieden. We erkennen de uniciteit van elk kind en streven naar onderwijs dat nauw aansluit bij individuele leerdoelen, met de principes van adaptief onderwijs als leidraad: behoefte aan verbinding, competentie en autonomie. In het schooljaar 2024-2025 ondersteunt een orthopedagoog ons een dagdeel per week, waardoor we nog beter kunnen inspelen op de individuele onderwijs- en ondersteuningsvragen van onze leerlingen.

Hoe realiseren we onze schoolplandoelen?

Het vernieuwde schoolplan van Archipelschool De Branding strekt zich uit over twee schooljaren, met specifieke actieplannen voor 2024-2025 en 2025-2026. Deze planning maakt het mogelijk om actiepunten met een langere doorlooptijd te realiseren en vooruit te kijken naar toekomstige ontwikkelingen, altijd met onze gezamenlijke visie voor ogen. Om de voortgang te bewaken, worden de actiepunten uit het schoolplan verdeeld over werkgroepen en coördinatoren. Regelmatige bespreking in (bouw)vergaderingen en een jaarlijkse evaluatie zorgen ervoor dat we continu zicht houden op het behalen van onze gestelde doelen.

Start de Educatieve Reis van Uw Kind: Programma's voor Jonge Kinderen bij De Branding

Toelichting van de school

Archipelschool De Branding biedt een warme en stimulerende omgeving voor de allerkleinsten met onze peutergroep, 'Zeerovers', een initiatief van KOW. Speciaal voor kinderen van 2 tot 4 jaar, creëren wij een zachte overgang naar de basisschool. Door de kinderen al vroeg te laten wennen aan onze school, het vriendelijke personeel en het vertrouwde schoolplein, bevorderen we hun zelfvertrouwen en verdere ontwikkeling in een veilige setting. Bij 'Zeerovers' hanteren we de effectieve Uk en Puk methode, die naadloos aansluit bij onze eigen Schatkist methode in de kleutergroepen. Dit zorgt voor een consistente leerlijn van peuteropvang tot aan de kleuterklas. Een soepele overgang is gegarandeerd; bij doorstroom van peuter naar kleuter vindt er altijd een persoonlijke overdrachtsgesprek plaats. Bovendien ondersteunen we een doorlopende educatieve lijn via ons VVE-traject (kerngroepoverleg), met actieve begeleiding van Bazalt, om een naadloze ontwikkeling van peuter naar kleuter te waarborgen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op Archipelschool De Branding?

Archipelschool De Branding biedt een rijke selectie aan extra voorzieningen voor jonge kinderen, waaronder een gespecialiseerde peuteropvang en deelname aan het VVE-programma. Dit garandeert een optimale voorbereiding op de basisschool. Onze peutergroep, 'Zeerovers', is speciaal ontworpen om kinderen een vertrouwde omgeving te bieden, wat essentieel is voor hun vroege ontwikkeling en een soepele overgang naar de kleuterklas bevordert.

Archipelschool De Branding biedt een rijke selectie aan extra voorzieningen voor jonge kinderen, waaronder een gespecialiseerde peuteropvang en deelname aan het VVE-programma. Dit garandeert een optimale voorbereiding op de basisschool. Onze peutergroep, 'Zeerovers', is speciaal ontworpen om kinderen een vertrouwde omgeving te bieden, wat essentieel is voor hun vroege ontwikkeling en een soepele overgang naar de kleuterklas bevordert.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
Peutergroep Zeerovers: Een Vliegende Start

Met welke partners werkt Archipelschool De Branding samen voor het jonge kind programma?

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt Archipelschool De Branding nauw samen met gerenommeerde partners. Een belangrijk samenwerkingsverband is met 'Zeerovers', een vooraanstaande peuteropvang die garant staat voor kwalitatieve kinderopvang en een uitstekende voorbereiding op de basisschool. Meer informatie vindt u op hun website.

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt Archipelschool De Branding nauw samen met gerenommeerde partners. Een belangrijk samenwerkingsverband is met 'Zeerovers', een vooraanstaande peuteropvang die garant staat voor kwalitatieve kinderopvang en een uitstekende voorbereiding op de basisschool. Meer informatie vindt u op hun website.

Team | Archipelschool De Branding in Vlissingen | [2025] Schoolregister