Archipelschool De Branding
Bouwen Ewoutstraat 51
4381 PP Vlissingen

Schoolweging

Schoolweging
32.24
Spreiding
6.45

De schoolweging van De Branding Vlissingen is 32,24 , met een spreiding van 6,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.83% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat ver boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingscijfer van 93.89% ligt. Deze sterke basisvaardigheden vormen een solide fundament voor doorstroming.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 68.12% ruim boven de signaleringswaarde van 38.7% voor het streefniveau. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 50.17%. Dit reflecteert de ambitieuze aanpak voor taal en rekenen, mede gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (30.77% vs. 18.61% regionaal), gecombineerd met een beperkt aandeel praktijkgericht onderwijs (7.69% vmbo-b/k vs. 14.73% regio). De focus op theoretische leerwegen komt duidelijk naar voren: 69.23% van de adviezen betreft vmbo-(g)t of hoger.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Branding VlissingenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de kinderen te kunnen volgen in hun ontwikkeling gebruiken de leerkrachten diverse observatieformulieren en toetsen. We maken hierin onderscheid tussen methodetoetsen (over dat wat in de klas aan bod is geweest) en methode onafhankelijke toetsen (CITO). De resultaten hiervan worden digitaal vastgelegd waardoor er een totaalbeeld van de ontwikkeling ontstaat. Vervolgens worden de resultaten samen met de intern begeleider bekeken en besproken. Wanneer nodig worden de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen hierop aangepast. Kinderen, die belemmeringen ondervinden of juist extra uitdaging nodig hebben, worden op deze wijze vroegtijdig gesignaleerd waardoor we snel hulp kunnen bieden. Wij beschikken op school over voldoende remediërende en uitdagende methoden en materialen om, wanneer nodig, direct in te zetten. Als de onderwijsbehoeften van de leerling daartoe aanleiding geven, kan er ook een individueel handelingsplan worden opgesteld. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders. Soms is het ook nodig om advies aan deskundigen te vragen. Dit kan betekenen dat het kind extra ondersteuning krijgt binnen of buiten de klas. Het kan ook voorkomen dat het kind met andere materialen in de klas gaat werken of dat de leerstof wordt aangepast aan het niveau van de leerling. In eerste instantie zal deze hulp zoveel mogelijk binnen de klas plaatsvinden. Het kan ook voorkomen dat een kind voor een bepaald vak met een andere klas mee doet. U wordt als ouder, middels extra overlegmomenten met de leerkracht en de intern begeleider, nauw bij dit proces betrokken. Tot slot bespreekt de intern begeleider de resultaten van alle toetsen in alle groepen met de directeur en past indien nodig de plannen voor kwaliteitszorg hierna aan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (20%) ligt hoger dan landelijk (11.81%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Tegelijk scoort 25% boven advies, wat de kwaliteit van het maatwerkadvies onderstreept. De school zet extra in op doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Onder sociale opbrengsten verstaan we het ontwikkelen van sociale vaardigheden. De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen zich het beste in een sociale gemeenschap: wij besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid. Welbevinden, respect en veiligheid zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen. LEES MINDER

respect

veiligheid

welbevinden

Wat is de werkwijze van Archipelschool De Branding voor sociale ontwikkeling?

Welke registratievorm(en) gebruikt Archipelschool De Branding om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Archipelschool De Branding?