Kindcentrum De Vlechter
Constantijn Huijgensstr 1
5251 LW Vlijmen

Schoolweging

Schoolweging
31.46
Spreiding
7.11

De schoolweging van De Vlechter is 31,46 , met een spreiding van 7,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.44% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft De Vlechter niet alleen de landelijke norm van 85%, maar ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.23%). Dit benadrukt een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 66.67% ruim boven de signaleringswaarde van 43.5% voor het streefniveau. Dit is significant hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55.36%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, vooral voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 27.78% vwo en 27.78% vmbo-(g)t, tegenover landelijke gemiddelden van 18.61% en 16.45%. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% regionaal), wat aansluit bij het profiel van een sterk theoretisch georiënteerde school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe VlechterGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de vorderingen van de leerlingen te volgen en vast te leggen maken wij gebruik van het digitale leerlingvolgsysteem Esis. Op vaste tijden en/of na afloop van bepaalde onderwijsonderdelen worden de leerlingen getoetst en/of geobserveerd. De uitkomsten daarvan worden opgenomen in het systeem. Afname van de toetsen vindt plaats volgens een toetskalender. Deze toetsen staan los van de methoden die we gebruiken en hebben een landelijke norm. Leerkrachten bekijken deze gegevens en gaan voor elk kind na of de doelen bereikt zijn. De prestaties worden op leerlingniveau en op unitniveau bekeken en worden ook vergeleken met het landelijk gemiddelde. Deze gegevens, samen met de observaties uit de klas, geven de leerkracht input om het onderwijs voor het kind en de kinderen binnen de unit nog beter af te stemmen. De leerkrachten overleggen met elkaar over de voortgang van hun leerlingen binnen de unit. Dit overleg levert suggesties op voor een nog betere begeleiding. De intern begeleider overlegt regelmatig met de leerkrachten over de leerlingen in de unit en de leerlingen die extra zorg krijgen. De geplande overlegmomenten zijn opgenomen in de zorgkalender. Behalve de resultaten van toetsen en observaties worden er ook gegevens vastgelegd over de leerling-besprekingen, gesprekken met de ouders, gesprekken met externe deskundigen, verslagen van speciale onderzoeken enzovoorts. Het leerlingvolgsysteem is alleen toegankelijk voor de leerkrachten en de directeur. Ouders kunnen na afspraak op school inzage krijgen in het leerlingvolgsysteem van hun kind. Tot 6 jaar worden de ontwikkeling- en leerprocessen van de kinderen beoordeeld door de leerkracht door middel van observaties. In het laatste schooljaar van de basisschool nemen de leerlingen deel aan de eindtoets. Twee keer per jaar ontvangen de leerlingen van de unit onderbouw en bovenbouw een rapportage uit " mijn Rapportfolio". Iedere leerling die de school verlaat krijgt van de directeur een onderwijskundig rapport mee voor de school waar de leerling naar toe gaat.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd presteert 12.5% boven advies, wat de effectiviteit van de advisering onderstreept. De school hanteert hierbij een integrale benadering met aandacht voor motivatie en werkhouding.

Sociale ontwikkeling

Om positief gedrag te ontwikkelen en te versterken maken we op school gebruik van de methodiek Vreedzaam. Vreedzaam is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. Vreedzaam streeft er naar om kinderen te leren: Op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan. Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen. Constructief conflicten op te lossen. Verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap. Open te staan voor verschillen tussen mensen. LEES MINDER

Respectvol

Verantwoordelijkheid nemen

Samen

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Vlechter voor sociale ontwikkeling?

Naast de lessen van de methode Vreedzaam worden de kinderen ook gevolgd middels het sociaal leerlingvolgsysteem SCOL.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Vlechter om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Vlechter gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Vlechter?

Kindcentrum De Vlechter gebruikt de methode Vreedzame School voor sociaal-emotioneel leren.