Torenpleinschool in Vleuten

Het team van Torenpleinschool in Vleuten

Current section: team
Schoolstraat 7
3451 Vleuten

Zie hier hoe het team van Torenpleinschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Torenpleinschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Torenpleinschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Torenpleinschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Torenpleinschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 79.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (79.2%)
Man (20.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Torenpleinschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.3%)
25-35 jaar (43.5%)
35-45 jaar (26.1%)
45-55 jaar (17.4%)
55-65 jaar (8.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Torenpleinschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (79.2%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Indirect ondersteunend personeel (4.2%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Torenpleinschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Zorgeloze Personeelsvervanging op de Torenpleinschool

Ontdek hoe de Torenpleinschool zorgt voor continuïteit in het onderwijs met een efficiënt vervangingsbeleid. Wij volgen de officiële vakantieregelingen conform de CAO, waardoor ons team optimaal kan functioneren en rustmomenten kan nemen. Ons beleid is erop gericht om flexibel in te spelen op verlofaanvragen, zodat de kwaliteit van het onderwijs te allen tijde gewaarborgd blijft voor al onze leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij de indeling van de leerlingen in groepen gaan wij uit van het leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent dat de leerlingen met leeftijdsgenoten vanaf groep 3 in één groep worden geplaatst. Op de Torenpleinschool hebben wij, met uitzondering van de groepen 1/2, van alle leerjaren twee groepen. Vanaf groep 3 blijven de groepen gedurende de rest van hun basisschoolperiode hetzelfde. In de schoolloopbaan van de individuele leerling kijken wij altijd naar de individuele behoeften van de leerling.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op de Torenpleinschool

6

Taalontwikkeling en Rekenen: Expertise voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studievoortgang
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Effectieve Communicatie
Leesspecialist voor Leesvaardigheid

Toelichting van de school:

De Torenpleinschool biedt een breed scala aan specialisten die nauwlettend de ontwikkeling en voortgang van elke leerling volgen. Deze experts werken nauw samen met de leerkrachten en fungeren als een essentieel aanspreekpunt voor zowel het schoolteam als voor ouders en verzorgers, om zo de best mogelijke leerervaring te garanderen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Specialist voor Talentontwikkeling
Kanjertrainer voor Positieve Groepsdynamiek
Rots en Water-instructeur voor Zelfvertrouwen

Toelichting van de school:

Op de Torenpleinschool staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen centraal. Wij geloven dat een positief zelfbeeld de basis vormt voor academisch succes en persoonlijke groei. Daarom hanteren we een proactieve en gestructureerde aanpak, waarbij we niet alleen kennisoverdracht bieden, maar ook praktische vaardigheden aanleren die leerlingen direct in hun dagelijks leven kunnen toepassen. Deze continue aandacht voor sociale competenties bevordert samenwerking, creëert een veilige leeromgeving en verbetert de algehele schoolsfeer.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Gerichte Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedragsmanagement
Remedial Teacher voor Studievaardigheden
Specialist voor Brede Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over toegewijde specialisten die expertise bieden op het gebied van gedrag, werkhouding en de aanpak van schooltaken. Zij ondersteunen leerlingen proactief bij het ontwikkelen van effectieve studiegewoonten en een positieve instelling ten opzichte van leren.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Lichamelijke Activiteiten
Gekwalificeerde Gymdocent
Kinderoefentherapeut voor Motorische Vooruitgang

Toelichting van de school:

Alle leerlingen van groep 3 tot en met 8 genieten twee keer per week van professionele gymlessen, verzorgd door een gespecialiseerde vakdocent. Voor de jongste leerlingen in groep 1 en 2 is er één wekelijkse gymles door een vakdocent en één les door de eigen leerkracht. Bovendien is er wekelijks een kinderoefentherapeut van 'Kind en Motoriek' aanwezig om gerichte ondersteuning te bieden bij motorische ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel zijn er geen specifieke specialisten toegewezen aan medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen de school. De school zorgt voor een veilige en verzorgde omgeving, waarbij eventuele specifieke behoeften van leerlingen in overleg met ouders en externe professionals worden aangepakt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Samenwerking Kind & Motoriek, één dag in de week

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen op de Torenpleinschool

Gedetailleerde Uitleg van Onze Ondersteuningsstructuur

Passend Onderwijs en Samenwerking met SWV Utrecht PO De Torenpleinschool zet zich volledig in voor passend onderwijs, waarbij elke leerling de juiste ondersteuning ontvangt. Als onderdeel van Samenwerkingsverband Utrecht Primair Onderwijs (SWV Utrecht PO) werken we samen met 112 basisscholen en speciaal onderwijsinstellingen in de regio. Dit samenwerkingsverband garandeert dat leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, deze ook krijgen. Wanneer de basisondersteuning niet volstaat, faciliteren wij, in overleg met ouders, de aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal (basis)onderwijs. Het motto 'goed voor elkaar' van SWV Utrecht PO weerspiegelt onze gezamenlijke inzet voor optimale expertise en middeleninzet voor elk kind. Bezoek www.swvutrechtpo.nl voor meer informatie over onze samenwerkingspartners en hun expertise. Maak Kennis met het Buurtteam Utrecht De gemeente Utrecht heeft buurtteams opgericht om brede zorgvragen integraal en professioneel te beantwoorden. Leerlingen en ouders kunnen hier terecht voor ondersteuning bij opvoeding, groei, echtscheiding, werkloosheid, huiselijk geweld, psychische problemen, financiële uitdagingen, eenzaamheid en overlast. Deze ervaren hulpverleners werken intensief samen met de Torenpleinschool, consultatiebureaus en medische professionals. Meer details vindt u op www.buurtteamsutrecht.nl. Schoolarts Consultatie: Gezondheid en Ontwikkeling In groep 2 en groep 7 worden leerlingen uitgenodigd voor een consult bij de schoolarts van de GGD. Tijdens dit consult worden essentiële aspecten zoals lengte, gewicht, spraak, houding, motoriek, gehoor en zicht geëvalueerd. Indien nodig volgt een hercontrole, bijvoorbeeld voor ogen of gehoor, in groep 3. De schoolarts bespreekt eventuele bijzonderheden direct met u als ouder, conform de privacywetgeving. De school ontvangt hierover geen medische informatie. Logopedische Screening voor Groep 2 Jaarlijks voert een gespecialiseerde logopedist een screening uit bij alle leerlingen in groep 2. Dit om eventuele spraak- of taalontwikkelingsachterstanden vroegtijdig te signaleren en aan te pakken. Toekomstig Aanbod: Continue Ontwikkeling van Ondersteuning De Torenpleinschool streeft ernaar elke leerling de ondersteuning te bieden die hij of zij nodig heeft. We zetten ons in om het huidige aanbod te behouden, continu te professionaliseren en waar mogelijk uit te breiden, zodat we optimaal blijven inspelen op de ontwikkelingsbehoeften van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg op de Torenpleinschool: Ons Schoolplan en Ambitie

Wat zijn de doelstellingen van het Torenpleinschool schoolplan?

Om de hoogste onderwijskwaliteit te garanderen, stellen wij op de Torenpleinschool gezamenlijke, concrete doelen op. Deze doelstellingen zijn onderverdeeld in zowel korte- als langetermijndoelen, die essentieel zijn voor onze schoolontwikkeling. Alle ambitieuze doelen zijn gedetailleerd uitgewerkt in onze ambitiekaarten. Deze ambitiekaarten vormen de basis van ons schoolplan. De specifieke doelen voor het schooljaar 2025-2026 zijn samengevat in ons jaarplan. De input voor deze plannen wordt verzameld vanuit ons toegewijde team. Door consequent te werken aan de gestelde doelen, verbeteren we continu de kwaliteit van ons onderwijs. Op de Torenpleinschool stimuleren we een omgeving waarin we van en met elkaar leren. Ons team is georganiseerd in een onderbouw- en bovenbouwstructuur om dit te faciliteren. De kernprincipes van onze samenwerking binnen deze bouwen zijn: * **Gezamenlijk Leren en Werken:** We bevorderen actieve samenwerking en kennisdeling. * **Professionele Dialoog:** Open communicatie en constructieve feedback staan centraal. * **Benutten van Expertise:** We maken optimaal gebruik van de aanwezige vakkennis binnen de school. * **Diverse Perspectieven:** We benaderen uitdagingen vanuit verschillende invalshoeken. * **Praktijkgerichte Beleidsontwikkeling:** Beleid wordt gevormd op basis van concrete ervaringen in de klas. De school is opgedeeld in twee bouwen: groepen 1 t/m 4 en groepen 5 t/m 8. Leerkrachten binnen deze bouwen organiseren regelmatig werkoverleggen om het onderwijs af te stemmen. Daarnaast werken we in specifieke ambitiegroepen aan verdere kwaliteitsverbetering. Deze groepen richten zich op rekenen, lezen, meer- en hoogbegaafdheid (MHB), spelling/taal en wereldoriëntatie (VierKeerWijzer). Elke ambitiegroep is verantwoordelijk voor de inhoudelijke ontwikkeling van ons curriculum, de formulering van nieuw beleid en de groei van zowel leerlingen als teamleden. Coördinatoren binnen de school waarborgen de continuïteit en een consistente lijn in ons onderwijs. Het werken met ambitiegroepen maakt gelijktijdige ontwikkeling op meerdere fronten mogelijk en zorgt voor een evenwichtige werkdrukverdeling. De focus ligt op gezamenlijke resultaten en het realiseren van onze schoolbrede doelen.

Hoe realiseert de Torenpleinschool haar onderwijsdoelen?

De jaarlijkse doelstellingen, afkomstig uit ons schoolplan, worden zorgvuldig opgenomen in ons jaarplan. Elk jaar evalueren we de voortgang en resultaten van deze doelen. Voor de evaluatie van zowel het schoolplan als het jaarplan maken we gebruik van de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Deze cyclus helpt ons gestructureerd veranderingen door te voeren en te borgen. De vier essentiële stappen zijn: 1. **Plan:** Het formuleren van concrete doelen en kwaliteitsnormen. 2. **Do:** Het uitvoeren van de geplande acties en werkzaamheden. 3. **Check:** Het analyseren en bespreken van de behaalde resultaten. 4. **Act:** Het evalueren en bijstellen van de doelen en normen voor toekomstige verbeteringen. Aan het begin van elk schooljaar worden de doelen uit het schoolplan vastgesteld. Gedurende het schooljaar monitoren we de voortgang en passen we de doelen aan waar nodig tijdens de geplande evaluatiemomenten.

Downloaden

Voorbereiding op Succes: Ons Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

De Torenpleinschool biedt een solide basis voor alle leerlingen, met speciale aandacht voor de overgang naar het basisonderwijs. Hoewel wij geen VVE-programma aanbieden, zorgen wij voor een naadloze overgang voor kinderen die van een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf komen. Dit gebeurt via een gedetailleerd overdrachtsformulier. Indien nodig, faciliteren we een persoonlijke overdracht. Onze intern begeleider werkt hierbij nauw samen met de verantwoordelijken van de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf, om een warme en effectieve start te garanderen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt de Torenpleinschool voor jonge kinderen?

De Torenpleinschool richt zich op een uitstekende voorbereiding op het basisonderwijs voor alle jonge kinderen. Hoewel er geen apart 'extra' programma is, garanderen we een gestructureerde en ondersteunende start voor elke leerling. Onze focus ligt op het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving waar jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. De overgang van peuterspeelzaal of kinderdagverblijf naar de basisschool wordt zorgvuldig begeleid.

Met welke externe partijen werkt de Torenpleinschool samen voor het jonge kind?

De Torenpleinschool onderhoudt geen formele samenwerkingen met externe partijen specifiek voor het aanbod aan jonge kinderen. Onze expertise ligt in het bieden van hoogwaardig basisonderwijs binnen onze eigen school. We concentreren ons op het optimaliseren van onze interne processen en de begeleiding van onze leerlingen. De overdrachten met kinderopvanglocaties zijn gericht op efficiënte informatie-uitwisseling voor een soepele start.
Team | Torenpleinschool in Vleuten | [2025] Schoolregister