
De resultaten van Torenpleinschool in Vleuten
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Torenpleinschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Torenpleinschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Torenpleinschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op de Torenpleinschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, is een uniforme standaard voor alle Nederlandse basisscholen, inclusief de Torenpleinschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Torenpleinschool: Doelen en Prestaties
Het streefniveau markeert een hoger ambitieniveau dan het fundamentele niveau. Het is ons doel op de Torenpleinschool om zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep 8 dit ambitieniveau te laten bereiken. De inspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het streefniveau, en geeft een indicatie van de schoolprestaties ten opzichte van de gestelde doelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Torenpleinschool?
De Torenpleinschool in Vleuten hecht veel waarde aan een zorgvuldige afstemming van schooladviezen voor het voortgezet onderwijs. Dit proces wordt gezamenlijk vormgegeven door het schoolteam, bestaande uit directie, intern begeleiders en de leerkrachten van groep 7 en 8. Gedurende groep 7 vinden er jaarlijks 'kijkrichtingsgesprekken' plaats. Samen met ouders of verzorgers en de leerling bespreken we de academische ontwikkeling en de mogelijke vervolgstappen richting het middelbaar onderwijs. Dit zorgt voor een goed geïnformeerde keuze. Het definitieve schooladvies in groep 8 wordt bepaald op basis van een breed scala aan factoren. Hierbij kijken we naar de resultaten uit het leerlingvolgsysteem van groep 6, 7 en 8, eventuele drempelonderzoeken, en methode-gebonden toetsen. Ook de werk- en leerhouding, en de algehele inzet van de leerling spelen een belangrijke rol in dit adviesproces.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Kanjertraining op Torenpleinschool
De Torenpleinschool in Vleuten zet vol in op de sociale en emotionele ontwikkeling van iedere leerling. Wij gebruiken de effectieve Kanjertraining methode om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van essentiële sociale vaardigheden. Denk hierbij aan soepel samenwerken, op een constructieve manier conflicten oplossen en het vergroten van zelfredzaamheid. Onze focus ligt op het creëren van een veilige en positieve leeromgeving. Leerlingen leren hierdoor actief verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag en dat van anderen. Deze proactieve aanpak is dagelijks merkbaar in de klaslokalen en op het schoolplein, waar de Kanjertraining op een speelse en kindgerichte manier wordt geïntegreerd.
Respect en acceptatie voor iedereen
Actieve samenwerking bevorderen
Een veilige leeromgeving garanderen
Hoe bevordert de Torenpleinschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Torenpleinschool biedt een veilige en stimulerende omgeving voor optimale sociale ontwikkeling. Sinds het schooljaar 2016/2017 passen wij de Kanjertraining toe, en sinds 2020/2021 zijn wij officieel erkend als Kanjerschool. Deze methode sluit perfect aan bij onze kernwaarden: respect, verantwoordelijkheid en een gevoel van veiligheid. De Kanjertraining is gekozen vanwege de gestructureerde aanpak, de positieve benadering en de bewezen effectiviteit in het versterken van sociaal gedrag en het oplossen van conflicten. Om de sociaal-emotionele groei systematisch te monitoren, gebruiken we het Leerling Volg Systeem Kanvas. Via vragenlijsten en sociogrammen, ingevuld door zowel leerlingen als docenten, krijgen we waardevol inzicht in het welzijn en de groepsdynamiek. Onze visie op sociale ontwikkeling is zichtbaar in de dagelijkse schoolpraktijk. Van de wekelijkse Kanjerlessen en het taalgebruik in de klas tot de manier waarop docenten omgaan met leerlingen en hoe conflicten worden besproken en opgelost. De Kanjertraining is zo een integraal onderdeel van ons schoolklimaat, herkenbaar voor iedereen.
Welke systemen hanteert de Torenpleinschool voor het registreren van sociale resultaten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt de Torenpleinschool gebruik van het volgende registratiesysteem:
- Kanvas Leerling Volg Systeem
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op de Torenpleinschool?
De Torenpleinschool maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjertrainingen
- Rots en Water training (in groepen 5 en 6)
Onderwijsinspectie Rapport Torenpleinschool Vleuten: Kwaliteit en Ontwikkeling
De Torenpleinschool in Vleuten biedt hoogwaardig basisonderwijs aan 398 leerlingen. Onze school streeft naar een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ontdek hier de bevindingen van de onderwijsinspectie en onze voortdurende inzet voor onderwijskwaliteit.