SBO De Binnentuin in Vleuten

Het team van SBO De Binnentuin in Vleuten

Current section: team
Binnentuinlaan 6
3452 Vleuten

Zie hier hoe het team van SBO De Binnentuin is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SBO De Binnentuin. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SBO De Binnentuin bij jullie?

Ontdek hoe goed SBO De Binnentuin bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij SBO De Binnentuin zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.9%)
Man (18.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SBO De Binnentuin. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.8%)
25-35 jaar (38.1%)
35-45 jaar (27%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.6%)
45-55 jaar (22.8%)
55-65 jaar (18.7%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij SBO De Binnentuin werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70%)
Direct ondersteunend personeel (23.3%)
Indirect ondersteunend personeel (3.3%)
Management (3.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SBO De Binnentuin gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Leerkrachtvervanging op SBO De Binnentuin

Bij SBO De Binnentuin begrijpen we dat onverwachte afwezigheid van leerkrachten kan voorkomen. Onze prioriteit is het minimaliseren van de impact op het leerproces van uw kind. We hanteren een zorgvuldig plan om kwalitatieve dagelijkse begeleiding te garanderen, zelfs bij kortdurende afwezigheid. Voor kortdurende afwezigheden zetten we diverse oplossingen in. Dit kan betekenen dat de duo-leerkracht tijdelijk extra uren maakt. Een andere mogelijkheid is de inzet van onze ambulante leerkracht, een bekend gezicht dat de groep kan opvangen en bekend is met de lesmethoden. Dit zorgt voor continuïteit, hoewel dit soms betekent dat extra individuele ondersteuning tijdelijk minder beschikbaar is. Indien nodig, wordt de groep intern opgesplitst. Leerlingen blijven zoveel mogelijk binnen hun eigen unit en ontvangen voorbereid werk van hun vaste leerkracht, waar ze zelfstandig mee aan de slag kunnen. Dit zorgt ervoor dat de lesstof wordt gevolgd en de leerontwikkeling doorgaat. In uitzonderlijke gevallen kan een thuiswerkdag worden ingeroepen. De leerkracht stelt dan digitaal lesmateriaal samen dat aansluit bij het reguliere lesprogramma, vergelijkbaar met het werk uit de weektaak. Dit waarborgt dat leerlingen ook buiten school blijven leren. Bij langdurige afwezigheid, zoals zwangerschaps- of zorgverlof, streven we naar een vaste vervangende leerkracht voor de gehele periode. Ondanks onze inspanningen kan het lerarentekort ons soms dwingen tot tussentijdse wisselingen. Hoewel dit niet ideaal is, doen we ons uiterste best om de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs te waarborgen voor alle leerlingen van SBO De Binnentuin.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op SBO De Binnentuin

4

Taal en Rekenen: Verbetering van Fundamentele Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Logopedist

Toelichting van de school:

Op SBO De Binnentuin zetten onze specialisten zich in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. De rekenspecialist werkt nauw samen met de remedial teacher en intern begeleider om het rekenonderwijs te versterken. Samen analyseren zij de leerresultaten en bepalen zij de meest effectieve interventies. De remedial teacher ondersteunt leerlingen met specifieke hulpvragen, zowel individueel als in kleine groepen, na een grondige analyse van de behoefte. Onze logopediste werkt samen met leerkrachten aan de taalontwikkeling, met als doel de talige zelfredzaamheid van elke leerling te vergroten.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rots & Water Trainer

Toelichting van de school:

De orthopedagoog is onze expert op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling en biedt cruciale ondersteuning aan leerlingen en leerkrachten. Zij analyseren het pedagogisch klimaat in de school en doen verbetervoorstellen, werkend met leerkrachten, in groepen en individueel met leerlingen. Sinds 2023 bieden we de Rots & Water training aan, die vanaf schooljaar 2024-2025 wordt uitgebreid naar alle groepen vanaf groep 6. Voor groepen 4 en 5 wordt vanaf schooljaar 2025-2026 een passend aanbod ontwikkeld, volledig geïntegreerd in onze sociaal-emotionele aanpak.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Rots & Water Trainer

Toelichting van de school:

Onze aanpak in de klas is gericht op het ondersteunen van taakaanpak, werkhouding en positief gedrag. Wanneer extra ondersteuning nodig is, werken onze specialisten samen met de leerkracht aan verbeterplannen. De Rots & Water trainer biedt daarnaast in de klas gerichte trainingen om leerlingen handvatten te geven voor assertief gedrag en een positieve werkhouding. Dit alles draagt bij aan een succesvolle leerervaring voor elke leerling op SBO De Binnentuin.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Kinderoefentherapeut

Toelichting van de school:

Voor vragen over de motorische ontwikkeling van uw kind werkt SBO De Binnentuin nauw samen met een gespecialiseerde kinderoefentherapeut. Deze externe professional werkt intensief samen met zowel de leerkracht als de ouders om de ontwikkeling van uw kind optimaal te ondersteunen en te bevorderen.

0

Medisch en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Aandacht

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op SBO De Binnentuin bieden we geen specifieke diensten aan op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging vanuit onze eigen ondersteuningsspecialisten. Wij focussen ons primair op de onderwijsgerelateerde ondersteuning om de ontwikkeling van elke leerling te maximaliseren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Keuken

Individuele Leerondersteuning en Ontwikkeling op SBO De Binnentuin

Onze Aanpak voor Elke Leerling

Op SBO De Binnentuin bieden we speciaal basisonderwijs aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Veel van onze leerlingen ervaren uitdagingen op het gebied van welbevinden en hebben leerachterstanden op diverse vlakken. Deze leerlingen profiteren van onderwijs op maat, met extra aandacht en herhaling, wat een reguliere school vaak niet kan bieden. Soms vertonen leerlingen gedragsproblemen, voortkomend uit een gedragsstoornis of een onderwijssetting die niet optimaal aansluit. Een SBO-school vereist dat leerlingen leerbaar gedrag vertonen, wat essentieel is voor een positieve leeromgeving voor iedereen. Leerlingen met primair gedragsproblematiek die niet leerbaar gedrag vertonen, kunnen doorgaans niet geplaatst worden op De Binnentuin. Onze focus ligt op het bieden van een veilige en gestructureerde omgeving waarin elk kind zich kan ontwikkelen. Wij geloven dat elk kind uniek is en dat verschillen juist gekoesterd mogen worden. Ons team bestaat uit gespecialiseerde leerkrachten en diverse disciplines die samenwerken om de ontwikkeling van elk kind te monitoren en te begeleiden. Het pedagogisch klimaat kenmerkt zich door een duidelijke structuur, gecombineerd met een warme en gezellige sfeer. De Binnentuin biedt een hoog niveau van basisondersteuning met een consistente aanpak en een didactisch aanbod gebaseerd op ortho-didactische principes. Ons team heeft positieve verwachtingen van leerlingen en ziet ouders als waardevolle gesprekspartners. De Zorg en Begeleiding voor Onze Leerlingen Onze school ondersteunt leerlingen met uiteenlopende problemen op het gebied van leren en/of gedrag. De groepsindeling is gebaseerd op leeftijd, waarbij het onderwijs naadloos aansluit bij het individuele niveau van het kind. Hierdoor is doubleren doorgaans niet aan de orde. Het kind bepaalt mede het tempo van ontwikkeling, en de leerkracht en onderwijsondersteuners dagen het kind continu uit op basis van een vastgesteld ontwikkelingsperspectief. Voor elke leerling vanaf groep 3 stellen we na aanmelding een persoonlijk ontwikkelingsperspectief op. Dit document is leidend voor het onderwijsaanbod en de voortgangsmonitoring. De principes van projectafstemming staan centraal in onze leerlingenzorg, wat betekent dat de onderwijsbehoeften van de leerlingen leidend zijn. Dit vertaalt zich in een groepsgerichte aanpak en, indien nodig, individuele handelingsplannen. De leerkracht voert deze plannen uit, ondersteund door ons zorgteam. De voortgang wordt bijgehouden in een leerlingvolgsysteem en tweemaal per jaar gerapporteerd in het ontwikkelingsperspectief, inclusief de resultaten van Cito-toetsen. Daarnaast rapporteren leerkrachten tweemaal per jaar aan het kind zelf, met een kindvriendelijke weergave van de vorderingen en aanbevelingen voor de komende periode. Ouderavonden bieden gelegenheid om de resultaten te bespreken en een helder beeld te krijgen van de ontwikkeling. De groepsleerkracht is primair verantwoordelijk voor kwalitatief goed onderwijs en signaleert tijdig afwijkende ontwikkelingen. Ons Deskundig Zorgteam De groepsleerkracht wordt ondersteund door een team van gespecialiseerde deskundigen. Dit team omvat: De Intern Begeleider (IB-er): De IB-er speelt een cruciale rol vanaf de aanmeldprocedure. Na observatie in de basisschool beoordeelt de IB-er of SBO De Binnentuin een passende plek is. Zij brengt advies uit aan het zorgteam en stelt het start OPP (Ontwikkelingsperspectief) op. De IB-er coördineert de leerlingenzorg en bespreekt periodiek met de groepsleerkracht het welbevinden en de leerontwikkeling van uw kind, om waar nodig aanpassingen in het onderwijsaanbod te adviseren. De Remedial Teacher (RT-er): De RT-er biedt gespecialiseerde hulp aan leerlingen op het gebied van lezen, taal en rekenen, ter ondersteuning van de groepsleerkracht. In overleg met de groepsleerkracht en IB-er wordt bepaald welke kinderen extra hulp ontvangen en hoe deze hulp wordt vormgegeven, zowel in de klas als thuis. De hulp is kortdurend en intensief, met als doel de leerkracht te ondersteunen en het onderwijsaanbod te verrijken. De Logopediste: Onze logopediste richt zich op taal, spraak, gehoor en stem. Nieuwe leerlingen ondergaan een kort logopedisch onderzoek. Kinderen die logopedische hulp nodig hebben, worden individueel of in kleine groepjes behandeld, afhankelijk van hun specifieke behoeften. In de onderbouw ondersteunt zij leerkrachten en kinderen bij taalgroepjes. De Orthopedagoog: De orthopedagoog is gespecialiseerd in de gedrags- en ontwikkelingsproblematiek van kinderen. Zij volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling en is nauw betrokken bij het opstellen van pedagogische plannen. De orthopedagoog biedt extra ondersteuning bij sociaal-emotionele uitdagingen en adviseert leerkrachten. Cognitieve (IQ) en sociaal-emotionele onderzoeken vinden plaats na overleg met ouders en worden altijd met hen besproken, met concrete afspraken over benodigde ondersteuning. Het Buurtteam: Buurtteams spelen een belangrijke rol in de ondersteuning van kinderen en gezinnen. Zij bevorderen een veilige en gezonde opvoeding en maximale ontwikkeling. Bij opvoedingsvragen, gedragsproblemen of zorgen over de thuissituatie (zoals financiën, wonen, werk of relaties) kunnen ouders terecht bij het buurtteam in hun wijk. Aanmelden kan direct door ouders zelf. Soms volstaat meedenken met ouders of school, en indien nodig kan het buurtteam doorverwijzen naar gespecialiseerde hulp. SBO De Binnentuin werkt samen met diverse buurtteams; informatie over uw specifieke buurtteam vindt u op www.buurtteamsutrecht.nl. School kan ondersteunen bij het eerste contact. Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning: SBO De Binnentuin blijft zich ontwikkelen om leerlingen met leer- en gedragsproblemen optimaal te kunnen begeleiden. We streven ernaar ons aanbod continu te verbeteren om aan de veranderende behoeften van onze leerlingen te voldoen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling bij SBO De Binnentuin

Welke concrete onderwijsdoelen streeft SBO De Binnentuin na in het nieuwe schoolplan?

SBO De Binnentuin heeft ambitieuze doelen opgesteld voor de komende periode, met een sterke focus op lees- en rekenvaardigheden, evenals de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Centraal staat de borging van de lees- en spellingmethodiek 'Zo Leren Kinderen Lezen en Spellen' (ZLKLS). Deze gestructureerde aanpak verbetert de leesvaardigheid van alle leerlingen, met speciale aandacht voor leeszwakke kinderen. Daarnaast versterkt ZLKLS de leesmotivatie en het begrijpend lezen, en sluit naadloos aan bij de spellingmethodiek 'STaal', wat leidt tot meer effectieve oefenmomenten. Voor rekenonderwijs implementeren we 'Getal en Ruimte Junior' en de 'rekenmuur' van Bareka. Dit biedt leerkrachten gedetailleerd inzicht in de rekenontwikkeling van elke leerling, waardoor gerichte ondersteuning bij leemtes mogelijk is. Voor leerlingen die moeite hebben met automatiseren, ontwikkelen we ondersteunende kaarten en een beleid voor het gebruik van rekenhulpmiddelen, zodat zij hun volledige cognitieve potentieel kunnen bereiken. Daarnaast erkennen we de toegenomen complexiteit van gedrag bij leerlingen. Om hier adequaat op in te spelen, investeren we in teamtraining gericht op het versterken van executieve functies, het verbeteren van prikkelgevoeligheid en het omgaan met uitdagend gedrag. Ons streven is dat goed gedrag aangeleerd kan worden, wat een positieve invloed heeft op het leerproces. Tot slot passen we onze onderwijsaanpak aan op de leerbehoeften. In groep 1-5 hanteren we een convergente aanpak, terwijl we in groep 6 en hoger meer divergeren wanneer het niveau van de leerlingen dit toelaat. Het Ontwikkelingsperspectief (OPP) en de schoolambities vormen de leidraad voor onze leerroutes en zorgen voor een opbrengstgerichte werkwijze.

Hoe waarborgt SBO De Binnentuin de kwaliteit van het onderwijs?

Bij SBO De Binnentuin is kwaliteitszorg een integraal onderdeel van onze schoolorganisatie. We definiëren kwaliteitszorg als het systematisch bepalen, bewaken, borgen en verbeteren van ons onderwijs. Dit proces omvat het helder formuleren van onze visie op goed onderwijs, het voldoen aan de eisen van de overheid, het stellen van concrete doelen en het continu evalueren van onze prestaties. We zorgen voor de ontwikkeling en vernieuwing van ons onderwijs en leggen succesvolle praktijken vast. Hiervoor maken we gebruik van WMK, een geavanceerd kwaliteitszorginstrument. Dit systeem stelt ons in staat om ons onderwijs op geplande momenten te beoordelen, te evalueren en waar nodig bij te sturen, zodat we de hoogste onderwijskwaliteit garanderen. Ons team is continu bezig met het analyseren van onderwijsresultaten en leerlingontwikkelingen. Door middel van regelmatige teamoverleggen en collegiale consultatie borgen we de continuïteit en kwaliteit van onze pedagogische en didactische aanpak. Dit alles met het doel om elke leerling de best mogelijke leerervaring te bieden.

Speciale Ondersteuning jonge Kind: Van Kleuter tot Groep 3

Toelichting van de school

Ontdek het Onderwijszorg Arrangement (OZA) op SBO De Binnentuin, een uniek, geïntegreerd programma speciaal voor kleuters (4-6 jaar) die extra ondersteuning nodig hebben. Dit programma biedt een veilige leeromgeving dicht bij huis, essentieel voor een ononderbroken ontwikkeling en een passende plek in het onderwijs. Ouders ontvangen actieve begeleiding bij de opvoeding van hun kind, terwijl het kind profiteert van vroegtijdige en langdurige, op maat gemaakte ondersteuning. SBO De Binnentuin werkt hiervoor nauw samen met Youké. Kinderen verblijven maximaal een jaar in een gespecialiseerde onderwijszorg-groep, met de mogelijkheid tot uitstroom zodra behandeling is afgerond of een passend onderwijstraject is geïdentificeerd. Binnen deze groepen, met een maximum van 12 leerlingen, wordt onderwijs en intensieve behandeling gecombineerd. Een gezamenlijke visie en één plan, gedragen door kind, ouders, leerkracht, jeugdzorgwerker en gezinsbegeleider, garanderen een holistische aanpak. Naast het OZA-programma biedt SBO De Binnentuin ook reguliere SBO-kleutergroepen. Beide groepen maken gebruik van de leerlijnen van Digikeuzebord, een innovatief platform dat leeractiviteiten plant om de nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang van elk kind te stimuleren, op eigen tempo. De leerlijnen van Digikeuzebord bestrijken alle ontwikkelingsgebieden: taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek, kunstzinnige vorming, oriëntatie op jezelf en de wereld, en wetenschap & techniek. Deze methode dient als rijke bron om de lesstof optimaal af te stemmen op individuele leerbehoeften. Het hoofddoel is een succesvolle overgang naar groep 3. Voor leerlingen die bij aanvang van hun schoolcarrière extra begeleiding nodig hebben, biedt de groepsleerkracht, ondersteund door specialisten zoals een logopedist, motorisch therapeut en orthopedagoog, gerichte hulp. De focus ligt op het bieden van ondersteuning binnen de klasomgeving, zodat de groep een stimulerende leerplek wordt. De voortgang van uw kind wordt nauwgezet gevolgd via het observatiesysteem Digikeuzebord, met tussentijdse doelen die tijdens oudergesprekken worden toegelicht.

Veelgestelde vragen

Biedt SBO De Binnentuin gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen?

Ja, SBO De Binnentuin biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief een speciaal Onderwijszorg Arrangement (OZA) en reguliere SBO-kleutergroepen.

Ja, SBO De Binnentuin biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief een speciaal Onderwijszorg Arrangement (OZA) en reguliere SBO-kleutergroepen.

Speciale kleutergroepen en Onderwijszorgarrangementen (OZA) voor groep 1-2

Met welke partners werkt SBO De Binnentuin samen voor het jonge kind programma?

SBO De Binnentuin werkt nauw samen met Youké om het Onderwijszorg Arrangement te realiseren, wat een optimale ondersteuning voor jonge kinderen garandeert.

SBO De Binnentuin werkt nauw samen met Youké om het Onderwijszorg Arrangement te realiseren, wat een optimale ondersteuning voor jonge kinderen garandeert.

Team | SBO De Binnentuin in Vleuten | [2025] Schoolregister