SBO De Binnentuin
Binnentuinlaan 6
3452 RN Vleuten

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies is sterk gericht op praktische leerwegen: 30% praktijkonderwijs en 32.5% vmbo-b/k (totaal 62.5%). Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (40.63% praktijkonderwijs). Slechts 7.5% van de leerlingen krijgt een theoretisch advies (vmbo-(g)t/havo of hoger), tegenover 5.4% landelijk. De nadruk op maatwerk voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften komt hierin terug.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BinnentuinGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
50

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken in onze school op een handelingsgerichte- en opbrengstgerichte manier. Om goed in beeld te brengen wat het kind nodig heeft, kijken wij naar het individuele kind met zijn of haar mogelijkheden. Dit doen we door voor ieder kind een ontwikkelingsperspectief vast te stellen. Voor dit ontwikkelingsperspectief kijken we naar de cognitieve capaciteiten van het kind en het niveau van sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit ontwikkelingsperspectief helpt ons het juiste onderwijsaanbod aan het kind aan te bieden en te controleren of het kind voldoende vorderingen maakt. Op basis van de onderwijs- en begeleidingsbehoeften plannen we voor het kind het onderwijsaanbod voor de verschillende vakgebieden. Op De Binnentuin wordt op een handelingsgerichte manier gewerkt, dit wil zeggen dat bij de leerlingbegeleiding het denken en werken vanuit de onderwijsbehoeften van de verschillende leerlingen centraal staat. Het onderwijsaanbod wordt op de behoeften van de leerlingen afgestemd. Deze onderwijsbehoeften worden vertaald in een groepsaanpak en zo nodig verdiept in een individueel handelingsplan. De leerkracht houdt de vorderingen van uw kind bij in het leerlingvolgsysteem en evalueert deze vorderingen twee keer per schooljaar in het ontwikkelingsperspectief. In dit ontwikkelingsperspectief worden de toetsresultaten van de Cito-toetsen vertaald naar een leerrendement en doelen voor de komende periode. Wanneer een leerling 3 toetsmomenten achtereenvolgens boven of onder de geplande leerresultaten scoort, wordt in overleg met leerkracht, zorgteam en ouders de leerroute voor de leerling het ontwikkelingsperspectief bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

35.14% van de leerlingen presteert onder het oorspronkelijke advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit kan wijzen op een combinatie van realistische advisering en de complexere ondersteuningsvragen van leerlingen. Desondanks blijft 59.46% van de leerlingen op adviesniveau, wat past bij de focus op stabiele doorstroom in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

De leerlingen die SBO De Binnentuin verlaten, stromen uit op het voor hen optimale niveau, passend bij hun eigen mogelijkheden. Zij kunnen zichzelf zijn en zij kennen zichzelf. Zij weten een goede balans te vinden tussen eigen belang en gezamenlijk belang. Daarin maken zij keuzes die zij kunnen verantwoorden. Zij gaan bij zichzelf na wat de consequenties van deze keuzes zijn. Zij zijn daarin respectvol naar zichzelf en de ander. Zij zijn in staat hun eigen conflicten op te lossen, of, waar nodig, tijdig de juiste hulp te vragen. Zij kunnen hun eigen ontwikkeldoelen benoemen en hebben het doorzettingsvermogen om deze ook daadwerkelijk te verwezenlijken. Zij kennen de kracht in zichzelf en hebben plezier in leren. Zij kunnen hun eigen ontwikkeldoelen benoemen en hebben het doorzettingsvermogen om deze ook daadwerkelijk te verwezenlijken. Zij kennen de kracht in zichzelf en hebben plezier in leren. LEES MINDER

Zelfstandigheid

Verantwoordelijkheid

Aandacht

Wat is de werkwijze van SBO De Binnentuin voor sociale ontwikkeling?

Het pedagogische klimaat van SBO De Binnentuin is ambitieus. De school stelt hoge doelen, heeft veel aandacht voor het individuele kind, ziet de talenten en daagt leerlingen uit. Er wordt sterk ingezet op de ontwikkeling van 21st century skills zoals samenwerken. De Vreedzame School en de rustige sfeer zorgen voor een veilig klimaat. Twee keer per jaar wordt de vragenlijst Sociale Competentie ingevuld en worden doelen vastgesteld. De leerkrachten worden hierbij ondersteund door de orthopedagogen van de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt SBO De Binnentuin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

SBO De Binnentuin gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en observatie instrument Digikeuzebord voor groep 1-2.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SBO De Binnentuin?

SBO De Binnentuin gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Vreedzame School, The Leader In Me (S. Covey) en Kleur (identiteit en sociaal emotionele ontw.).