
Het team van OBS Kees Valkenstein in Vleuten
Current section: teamZie hier hoe het team van OBS Kees Valkenstein is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Kees Valkenstein. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past OBS Kees Valkenstein bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS Kees Valkenstein bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij OBS Kees Valkenstein zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Kees Valkenstein. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij OBS Kees Valkenstein werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Kees Valkenstein gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Deskundige Invulling van Personeelsvervanging bij OBS Kees Valkenstein
Bij OBS Kees Valkenstein zorgen we ervoor dat elke klas altijd optimaal begeleid wordt. Elke groep profiteert van de expertise van twee vaste collega's, wat zorgt voor een stabiele en vertrouwde leeromgeving. Veel van onze toegewijde leerkrachten werken parttime, terwijl anderen zich ontfermen over belangrijke taken buiten de klas. Dit stelt ons in staat om gepland verlof, zoals studieverlof of uitruildagen, naadloos op te vangen. Ook bij kortdurende afwezigheid door ziekte zetten we onze interne expertise of de flexibele schillen van het bestuursbrede team in. Voor langdurige afwezigheid of meerdere gelijktijdige ziekmeldingen doen we een beroep op deze flexpool. Hoewel deze pool de afgelopen jaren onder druk heeft gestaan, hebben we creatieve oplossingen gevonden. Groepen werden tijdelijk verdeeld of kregen ondersteuning van ervaren studenten. Gelukkig is het slechts in uitzonderlijke gevallen voorgekomen dat een groep naar huis gestuurd moest worden. De continuïteit van het onderwijs en de aandacht voor elke leerling staan bij ons altijd voorop.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
We hebben op dit moment heterogene kleutergroepen (1/2). Verder werken we met homo- én heterogene basisgroepen. Er wordt daarnaast ook samengewerkt door groepen. Dat kan tijdens het oefenen van een basisvaardigheid als begrijpend lezen zijn (om kinderen nóg beter op niveau te kunnen begeleiden) of juist tijdens thematisch werken. Mobiele telefonie/ smartwatch - Vanaf het nieuwe schooljaar (2024-2025) is het gebruik van mobiele telefoons niet meer toegestaan op basisscholen. Kinderen die hun mobiele telefoon mee naar school nemen leveren voor schooltijd deze in bij de leerkracht (om deze aan het einde van de dag in te leveren). Ook smartwatches worden door de leerkrachten bewaard.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek Ons Team van Ondersteuningsspecialisten op OBS Kees Valkenstein
Taalontwikkeling en Rekenen: Sterke Fundamenten
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op OBS Kees Valkenstein zetten we vol in op de taal- en rekenontwikkeling van elk kind. Ons team, inclusief de interne begeleider, rekenspecialist en specialist meer- en hoogbegaafdheid (MHB), werkt continu aan het versterken van deze essentiële vaardigheden. We hanteren een solide rekenmethode, met bijzondere aandacht voor het automatiseren van basisvaardigheden. Tegelijkertijd verdiepen we onze expertise op het gebied van lezen. Met een sterke methodische basis bieden we extra leesondersteuning en begeleiding voor leerlingen met dyslexie. Bovendien verkennen we innovatieve manieren om thematische leeslessen, zoals Close Listening en Close Reading, vorm te geven en zo het leesplezier te vergroten.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Leeromgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
OBS Kees Valkenstein is trots op haar erkenning als 'Vreedzame School'. Dit betekent dat we actief werken aan het bevorderen van sociale competenties en een positieve sfeer in de klas. Onze stuurgroep, met daarin intern begeleiders en een gedragsspecialist, borgt een continue focus op de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. Deze toegewijde professionals bieden begeleiding en ondersteuning, zodat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. We streven ernaar een omgeving te creëren waarin leerlingen leren omgaan met elkaar, conflicten oplossen en samenwerken bevorderen.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Executieve Functies
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op OBS Kees Valkenstein besteden we steeds meer aandacht aan de ontwikkeling van executieve functies. Deze vaardigheden, zoals plannen, organiseren en zelfbeheersing, zijn cruciaal voor een succesvolle schoolloopbaan en het dagelijks leven. Onze gedragsspecialist, intern begeleider en MHB-specialist werken samen om leerlingen te ondersteunen bij het verbeteren van hun werkhouding en taakaanpak. We bieden praktische strategieën en begeleiding om leerlingen te helpen hun doelen te bereiken en zelfstandiger te worden.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De motorische ontwikkeling van onze leerlingen krijgt volop aandacht op OBS Kees Valkenstein. Met een gespecialiseerde vakdocent beweging zetten we in op een actieve en gezonde levensstijl. Deze specialist observeert en begeleidt leerlingen bij hun fysieke ontwikkeling, zowel tijdens gymlessen als bij buitenschoolse activiteiten. Samen met de intern begeleider zorgen we ervoor dat ook op dit gebied elke leerling de nodige ondersteuning krijgt om zich optimaal te ontwikkelen.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De gezondheid en veiligheid van uw kind staan voorop bij OBS Kees Valkenstein. In geval van ziekte wordt er altijd direct contact opgenomen met de ouders om het kind op te halen. Indien medicatie toediening noodzakelijk is, gebeurt dit altijd in overleg met de ouders, waarbij de ouders verantwoordelijk blijven voor de juiste dosering en informatie. Onze medewerkers zijn getraind in het toedienen van uitwendige en orale medicatie. Voor complexere medische zorg, zoals injecties of bloedafname, verwijzen wij naar het 'Protocol Medisch Handelen op scholen SPO Utrecht', aangezien wij deze zorg niet zelf mogen verlenen.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij OBS Kees Valkenstein
Ontwikkeling van Toekomstgerichte Educatieve Ondersteuning
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg en Ontwikkelingsplan OBS Kees Valkenstein
Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2026?
Hoe waarborgt de school de kwaliteit van het onderwijs?
Wat houdt burgerschapsonderwijs in op OBS Kees Valkenstein?
Ontdek Ons Stimulerende Aanbod voor het Jonge Kind bij OBS Kees Valkenstein
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk extra aanbod heeft OBS Kees Valkenstein voor peuters en jonge kinderen?
OBS Kees Valkenstein biedt specifieke programma's gericht op de vroege ontwikkeling van kinderen. Dit omvat Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), wat essentieel is voor een optimale start. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen spelenderwijs kennis te laten maken met taal, rekenen en sociale vaardigheden, en bereiden hen optimaal voor op de basisschool. We werken nauw samen met externe partners om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod te garanderen voor alle jonge kinderen in onze gemeenschap.
Met welke partners werkt OBS Kees Valkenstein samen voor de opvang en educatie van jonge kinderen?
OBS Kees Valkenstein hecht veel waarde aan samenwerking om de beste zorg en educatie te bieden aan jonge kinderen. We zijn er trots op samen te werken met toonaangevende organisaties. Onze nauwe banden met Gro-Up kinderopvang en Kind&Co Ludens garanderen een doorlopende leerlijn en een vertrouwde omgeving voor uw kind. Deze partnerschappen versterken ons aanbod voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Samen zorgen we ervoor dat elk kind de best mogelijke start krijgt, met een focus op ontwikkeling, plezier en een soepele overgang naar het basisonderwijs.