OBS Kees Valkenstein
Kortland 23
3451 VD Vleuten

Schoolweging

Schoolweging
25.47
Spreiding
6.59

De schoolweging van Kees Valkensteinschool is 25,47 , met een spreiding van 6,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,1% bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 96,6%, wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit overtreft het gemiddelde van vergelijkbare scholen (64,0%). De focus op maatwerkonderwijs, zoals genoemd in het schoolplan, lijkt hier vrucht af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het sterke aandeel vwo-adviezen (29,0% tegen 18,6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd krijgt 19,4% een combi-advies met vmbo-k of -(g)t, wat de diversiteit in de leerlingenpopulatie weerspiegelt. Praktijkonderwijs komt niet voor, in tegenstelling tot 1,0% regionaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKees ValkensteinschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de brede ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk. We houden de gegevens van de resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (Mijn Kleutergroep/ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen (Cito Leerling in Beeld). Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. We hebben de afgelopen jaren gezien dat de verschillen tussen onze kinderen toenemen. Dat versterkt onze ambitie om goed gedifferentieerd lesgeven verder te verstevigen. Ook hebben we gezien dat kinderen goed starten (positief scoren in groep 3), waarna ze in hogere groepen wat minder scoren (groep 4/5) om vervolgens weer 'bij te trekken'. We onderzoeken hoe we die 'dip' kunnen voorkomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

29,6% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat de kwaliteit van advisering onderstreept. Opvallend is het lagere percentage onderadvisering (14,8% vs. 11,8% landelijk), mogelijk door de intensieve betrokkenheid van IB’ers en directie bij adviesgesprekken zoals beschreven in de schoolgids.

Sociale ontwikkeling

Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn welbevinden en betrokkenheid. Wij omarmen het gedachtengoed van Gert Biesta en houden de drie domeinen waar het onderwijs zich op kan richten binnen onze school aan. Hoewel we op 'de Kees' invulling geven aan onze uitdaging om kinderen goed te leren lezen en rekenen (kwalificatie), richten we ons ook op subjectificatie (wie en hoe ben jij?) en socialisatie (hoe zijn wij?). We zien het als onze opdracht om kinderen toe te rusten op beroepen én een wereld waarvan we nu nog niet precies weten hoe ze er uit zien. We besteden structureel aandacht aan samenleven en samen werken. Om hier expliciet vorm aan te geven, hebben wij gekozen om het programma de Vreedzame School te volgen. LEES MINDER

Welbevinden

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van OBS Kees Valkenstein voor sociale ontwikkeling?

OBS Kees Valkenstein werkt met de Vreedzame School, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Dit programma leert kinderen om democratisch beslissingen te nemen, conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en een open houding te hebben tegenover verschillen tussen mensen. De Vreedzame School benadrukt de leerling in de sociale gemeenschap, wat goed past bij de visie van OBS Kees Valkenstein.

Welke registratievormen gebruikt OBS Kees Valkenstein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Kees Valkenstein gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Mijn Kleutergroep, Leerling in Beeld en de Monitor Sociale Veiligheid.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Kees Valkenstein?

OBS Kees Valkenstein gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.