Basisschool Kindcentrum Willibrord in Vleuten

Het team van Kindcentrum Willibrord in Vleuten

Current section: team
Pastoor Ohllaan 28
3451 Vleuten

Zie hier hoe het team van Kindcentrum Willibrord is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum Willibrord. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum Willibrord bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum Willibrord bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum Willibrord zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86%)
Man (14%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum Willibrord. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (2.3%)
25-35 jaar (20.5%)
35-45 jaar (36.4%)
45-55 jaar (11.4%)
55-65 jaar (22.7%)
&ge;65 jaar (6.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (28.4%)
35-45 jaar (26.2%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (15.9%)
&ge;65 jaar (1.7%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum Willibrord werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.4%)
Direct ondersteunend personeel (11.6%)
Management (7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum Willibrord gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Een Gestroomlijnd Proces bij Kindcentrum Willibrord

Bij Kindcentrum Willibrord begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Volgens de cao primair onderwijs hebben onze toegewijde personeelsleden recht op diverse vormen van verlof, zoals vakantieverlof en buitengewoon verlof. Wanneer een groepsleerkracht afwezig is, garanderen wij passende vervanging om de educatieve voortgang van elke leerling te waarborgen. Onze eerste stap is het inschakelen van de duo-collega die al betrokken is bij de betreffende groep. Indien deze collega niet beschikbaar is, wenden we ons tot Transvita. Dit gespecialiseerde bureau coördineert centraal de inzet van bekwame invallers uit hun uitgebreide poule. Sinds dit jaar versterken ook vakdocenten van Talentiko ons team; zij verzorgen zelfstandig complete lesdagen, wat een waardevolle aanvulling is op ons onderwijsaanbod. Bij het uitblijven van een beschikbare invaller, kijken we intern naar oplossingen. Kwaliteitscoördinatoren of onderwijsassistenten springen bij om de groep te begeleiden. Als dit niet mogelijk is, kan een directielid de les overnemen. In uitzonderlijke situaties, waarbij geen enkele interne oplossing mogelijk is, wordt de groep verdeeld over andere groepen binnen hetzelfde leerjaar. We streven ernaar de werkdruk voor onze leerkrachten beheersbaar te houden. Mocht het verdelen van leerlingen leiden tot een significante toename van de werkdruk, of indien er andere dringende redenen zijn, kunnen we besluiten een groep naar huis te sturen. Ouders worden hierover tijdig geïnformeerd via SocialSchools. Bij aanhoudende uitdagingen met het vinden van vervanging voor meerdere dagen, passen we deze maatregel gespreid toe, zodat de impact eerlijk wordt verdeeld over de leerlingen van het betreffende leerjaar. Dit doen we altijd met de grootste zorg en communicatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Kindcentrum Willibrord: Specialisten aan het Woord

4

Taal en Rekenen: Expertise voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Kwaliteitscoördinatoren

Toelichting van de school:

Kindcentrum Willibrord versterkt taal- en rekenvaardigheden door een gedegen beleid, vastgelegd in een kwaliteitskaart. Een toegewijde expertgroep werkt continu aan de borging en verdere ontwikkeling van deze cruciale leergebieden, met aandacht voor alle leerlingen. We implementeren het Nederlands Kennis Curriculum (NKC), een thematische aanpak die uitstekende mogelijkheden biedt voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. Door verdieping binnen thema's aan te bieden, garanderen onze leerkrachten een passend leeraanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen in alle groepen. Dit zorgt voor een consistente leerervaring, afgestemd op de leeftijd en ontwikkelingsfase van elk kind.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinatoren

Toelichting van de school:

De school heeft een heldere visie op gedragsontwikkeling, verankerd in een kwaliteitskaart. Een deskundige werkgroep focust op het borgen en verder ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden, een prioriteit binnen onze leerteams.

1

Gedrag en Werkhouding: Positief Leren Bevorderen

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinatoren

Toelichting van de school:

Vanaf schooljaar 2024-2025 ontwikkelen het voltallige team van Kindcentrum Willibrord een gedragscurriculum. Dit initiatief, dat we in schooljaar 2025-2026 voortzetten, richt zich op het creëren van een gestructureerde en veilige leeromgeving. Door gewenst gedrag concreet te beschrijven, te oefenen en te verankeren, bevorderen we positieve interacties en een optimale werkhouding. Dit proactieve aanpak minimaliseert conflicten en leert leerlingen hoe ze uitdagende situaties zelfstandig kunnen hanteren, wat bijdraagt aan een harmonieuze schoolcultuur.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde gymleerkracht

Toelichting van de school:

Kindcentrum Willibrord biedt bewegingsonderwijs door gediplomeerde gymleerkrachten. Daarnaast worden kleuters in groep 2 gescreend door een logopediste van Jeugdzorg om de spraak- en taalontwikkeling te monitoren.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij samen met externe partners en volgen wij de richtlijnen van het zorgbeleid.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Kinderdagverblijf
Buitenschoolse opvang

Ontdek Ons Aanbod: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Kindcentrum Willibrord: Onze Visie op Passend Onderwijs

Bij Kindcentrum Willibrord geloven we in een persoonlijke aanpak voor elke leerling. Ons School Ontwikkelingsplan (SOP) schetst onze toewijding aan het bieden van passend onderwijs, met heldere visies op ondersteuning en concrete ontwikkeldoelen. Dit document dient als een bron van informatie voor ons samenwerkingsverband en voor u als ouder. Wij heten leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften, die in onze omgeving wonen, van harte welkom. Ons doel is om hen een uitdagend leertraject te bieden binnen hun vertrouwde sociale omgeving. We baseren dit op de capaciteiten van ons team en de faciliteiten van onze school om elke leerling optimaal te begeleiden. Regelmatige evaluaties zorgen ervoor dat we continu afstemmen op de individuele behoeften van uw kind. Indien nodig, werken we nauw samen met ouders om de beste onderwijsvoorzieningen te vinden. Kindcentrum Willibrord is geen speciaal onderwijsinstelling, maar we beschikken over expertise op het gebied van taalontwikkelingsstoornissen, milde autistische kenmerken en secundaire gedragsproblemen. Deze laatste ontstaan vaak door omgevingsfactoren en worden door ons met zorg benaderd. Zoals eerder vermeld, evalueren we continu of onze school de vraag van het kind kan beantwoorden. Hoewel we geen speciale faciliteiten hebben die specifiek gericht zijn op bepaalde doelgroepen, staat open communicatie centraal. Vragen en mogelijkheden worden altijd uitgebreid besproken met ouders en het kind, waarna we gezamenlijk concrete actieplannen opstellen. We onderhouden sterke, duurzame samenwerkingsverbanden met diverse regionale organisaties en zorgcentra. Deze samenwerkingen verrijken ons onderwijs met extra-curriculaire activiteiten en bieden toegang tot gespecialiseerde expertise, wat essentieel is voor de verdere ontwikkeling van onze leerlingen. Ons schoolondersteuningsprofiel, dat u kunt opvragen bij de kwaliteitscoördinator, beschrijft gedetailleerd onze ondersteuningsmogelijkheden en toekomstige ontwikkelingen. Onze kernfilosofie is treffend samengevat door Greg Ashman: "Op de Willibrordschool passen we niet aan, op de school pakken we aan!". Dit betekent dat we er alles aan doen om elk kind succesvol te laten meedoen. Momenteel implementeren we Mastery Learning om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften optimaal te begeleiden. Dit model garandeert dat al onze leerlingen de lesstof beheersen. De stappen binnen Mastery Learning zijn als volgt: 1. Diagnostische voorbereiding: We toetsen leerdoelen voorafgaand aan de les om voorkennis te meten. Indien nodig organiseren we, met ondersteuning van onderwijsassistenten, pre-teaching. 2. Hoogwaardige groepsinstructie: We hanteren de principes van expliciete instructie, waar al onze leraren in gespecialiseerd zijn. 3. Voortgangsmonitoring: Door middel van formatieve toetsing volgen we de voortgang en bepalen we welke verdiepings- of verlengingsactiviteiten nodig zijn. 4. Intensieve ondersteuning en verdieping: Leerlingen die extra uitleg nodig hebben, ontvangen verlengde instructie. Anderen krijgen verdiepingsopdrachten. 5. Bijles op maat: Indien nodig bieden we tweemaal per week een uur bijles door de eigen docent, zodat elk kind succesvol kan blijven participeren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Verbetering van Onderwijskwaliteit op Kindcentrum Willibrord

Wat zijn de strategische doelen van Kindcentrum Willibrord?

Stichting Wijs!, de overkoepelende organisatie van Kindcentrum Willibrord en de Bonifatiusschool, heeft een ambitieus Strategisch Beleidsplan opgesteld dat de koers voor de komende jaren bepaalt. Vanuit dit plan formuleren we specifieke ambities voor onze school in het School Ambitieplan. Deze plannen worden jaarlijks uitgewerkt en uitgevoerd om onze onderwijskwaliteit continu te verhogen. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op twee kernambities: een integrale aanpak voor leesonderwijs, waarbij de hele school samenwerkt aan het verbeteren van de leesvaardigheid van onze leerlingen, en de verdere ontwikkeling van een schoolbreed gedragscurriculum. Deze focus zorgt voor een coherente en effectieve leeromgeving.

Hoe realiseert Kindcentrum Willibrord zijn onderwijsdoelen?

Kindcentrum Willibrord streeft naar continue verbetering van het onderwijs door een systematische en cyclische aanpak. We faciliteren leerkrachten om gezamenlijk na te denken over het onderwijs, waardoor we een lerende organisatie creëren waar kwaliteit en professionele ontwikkeling hand in hand gaan. Dit proces vindt plaats binnen onze gestructureerde leerteams. Elke week komen alle leerkrachten bijeen in een leerteam om, volgens een vastgesteld plan, te werken aan de optimalisatie van de dagelijkse onderwijspraktijk. Problemen of verbeterpunten die leerkrachten signaleren, worden binnen het leerteam besproken en aangepakt. Zo boeken we wekelijks vooruitgang in de kwaliteit van ons onderwijs. Vier keer per jaar evalueren we de leerlingresultaten in de leerteams en passen we het onderwijs dienovereenkomstig aan. Onze kwaliteitscoördinatoren ondersteunen ons bij het behalen van de gestelde doelen per groep. De voortgang van onze leerlingen monitoren we nauwgezet met behulp van Parnassys, een systeem dat resultaten van methodetoetsen en de Cito-toetsen van Leerling in Beeld bevat. Deze gegevens analyseren we grondig in de leerteams om gerichte verbeteringen in het onderwijs door te voeren. Wanneer leerkrachten uitdagingen in de klas tegenkomen, zoeken ze samen met collega's naar relevante literatuur en bestuderen ze het onderwerp. Met de opgedane kennis passen zij hun lessen aan. Succesvolle werkwijzen documenteren we in een kwaliteitskaart, wat zorgt voor duidelijkheid voor zowel huidige als nieuwe leerkrachten. Onze experts op het gebied van rekenen, taal, spelling, lezen en zaakvakken bieden hierbij ondersteuning. Naast de kernvakken bieden we ook geschiedenis, aardrijkskunde en natuuronderwijs aan via thematische projecten. Het Nederlands Kennis Curriculum (NKC) is hierbij leidend; een thematische aanpak die leerlingen van groep 1 tot en met 8 een rijke en kennisgerichte leeromgeving biedt. We stellen hoge verwachtingen en stimuleren woordenschatontwikkeling door middel van diverse toetsen en activiteiten vanaf jonge leeftijd. Onderzoek toont aan dat de combinatie van kennis, leesvaardigheid en woordenschat een sterke voorspeller is van toekomstig succes. Daarom kiezen we voor kennisrijke thema's waarbij leerkrachten zelf de lessen ontwikkelen vanuit vastgestelde leerdoelen, wat wij zien als een significante verbetering. Dit schooljaar doorlopen we vier thema's, die allemaal gekoppeld zijn aan de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen bij Kindcentrum Willibrord

Toelichting van de school

Kindcentrum Willibrord biedt een naadloze overgang tussen school en opvang, dankzij een sterke samenwerking met Kind & Co Ludens. Deze partnerschap zorgt voor continuïteit en een vertrouwde omgeving met bekende gezichten, ook buiten schooltijd. Deze samenwerking stelt ons in staat om elkaars expertise optimaal te benutten, wat ten goede komt aan de ontwikkeling en het welzijn van uw kind. Naast onze interne opvangmogelijkheden, werken we samen met andere organisaties die opvang buiten onze schoolgebouwen verzorgen. De kosten voor deze opvang zijn voor eigen rekening. Combineert u werk en zorg? Dan kunt u mogelijk kinderopvangtoeslag aanvragen via de Belastingdienst. Op toeslagen.nl kunt u eenvoudig berekenen op welke financiële ondersteuning u recht heeft.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Kindcentrum Willibrord voor jonge kinderen?

Kindcentrum Willibrord heeft een uitgebreid en stimulerend programma voor de allerkleinsten. Dit programma is gericht op spelenderwijs leren en de brede ontwikkeling, met aandacht voor zowel sociale interactie als cognitieve groei. Onze aanpak zorgt ervoor dat jonge kinderen zich veilig en uitgedaagd voelen. Ze worden aangemoedigd om hun nieuwsgierigheid te volgen en belangrijke vaardigheden te ontwikkelen in een ondersteunende omgeving.

Kindcentrum Willibrord heeft een uitgebreid en stimulerend programma voor de allerkleinsten. Dit programma is gericht op spelenderwijs leren en de brede ontwikkeling, met aandacht voor zowel sociale interactie als cognitieve groei. Onze aanpak zorgt ervoor dat jonge kinderen zich veilig en uitgedaagd voelen. Ze worden aangemoedigd om hun nieuwsgierigheid te volgen en belangrijke vaardigheden te ontwikkelen in een ondersteunende omgeving.

Kindcentrum Willibrord biedt een breed scala aan extra activiteiten en ondersteuning, specifiek ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Dit omvat speelse leeractiviteiten en gerichte aandacht voor sociale en cognitieve vaardigheden.

Met welke partners werkt Kindcentrum Willibrord samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Kindcentrum Willibrord werkt nauw samen met Kind & Co Ludens om een optimale en geïntegreerde ervaring te bieden voor uw jonge kind. Deze samenwerking waarborgt een consistente aanpak en een vertrouwde omgeving, waarbij de expertise van beide organisaties wordt gebundeld. Dit versterkt de continuïteit tussen schooltijd en opvang. Meer informatie over de diensten van Kind & Co Ludens vindt u op hun website.

Kindcentrum Willibrord werkt nauw samen met Kind & Co Ludens om een optimale en geïntegreerde ervaring te bieden voor uw jonge kind. Deze samenwerking waarborgt een consistente aanpak en een vertrouwde omgeving, waarbij de expertise van beide organisaties wordt gebundeld. Dit versterkt de continuïteit tussen schooltijd en opvang. Meer informatie over de diensten van Kind & Co Ludens vindt u op hun website.

Team | Kindcentrum Willibrord in Vleuten | [2025] Schoolregister