
Schoolweging
De schoolweging van Willibrordschool Vleuten is 24,70 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,57% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de brede basiskwaliteit, zelfs bij een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 37,89% vwo-advies (tegen 18,61% regio) en 22,11% havo. Het aandeel praktijkonderwijs blijft beperkt (1,05% vs. 1,01% regio). De brede vmbo-(g)t/havo-adviezen (9,47% + 3,16%) illustreren zorgvuldige doorstroomkeuzes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Willibrordschool Vleuten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.04 | 175.23 | 180.1 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten zijn de uitkomsten van de toetsen die onze leerlingen maken gedurende het schooljaar. Wij noemen dat methodegebonden toetsen. Rekenen bijvoorbeeld heeft 9 blokken in een jaar. Ieder blok heeft twintig lessen en na twintig lessen komt er een toets. Die toetsen geven ons feedback over uw kind. Welke rekenvraagstukken beheerst het kind? Daarnaast nemen we twee keer per jaar LiB toetsen af. Toetsen gemaakt door Cito die ons een vergelijking geven met leerlingen uit de rest van Nederland. Al een aantal jaren maken we ook gebruik van referentiedoelen. Dat zijn doelen die we formuleren al school en waar we onszelf vergelijken met andere scholen. We hebben daar niet alleen een fundamenteel doel(een doel wat ieder kind zou moeten kunnen halen) maar ook een streefdoel(een doel waar wij als school naar op weg zijn). Doordat we een ambitiedoel maken weten we waar we naar op weg zijn en dan is het maken van tussenstappen om daar te komen, veel eenvoudiger. Zo verbeteren we steevast ons onderwijs. U kunt de methodetoetsen en de LiB toetsen inzien in het Ouderportaal van Parnassys.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
77,19% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (62,93%). Slechts 12,28% zit onder advies, nagenoeg gelijk aan landelijk (11,81%). De 10,53% die boven advies presteert, onderbouwt de effectiviteit van de advisering, mede dankzij het Utrechtse POVO-beleid.
Sociale ontwikkeling
De Willibrordschool is een katholieke basisschool. Onze normen en waarden zijn gebaseerd op onze katholieke grondslag. We leren de leerlingen elkaar te waarderen en respecteren, ongeacht afkomst, cultuur en religie. Dit komt niet alleen tot uiting tijdens de lessen levensbeschouwing, maar ook in de wijze waarop leerlingen, leerkrachten en ouders met elkaar omgaan. We besteden aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen aan de hand van het gedachtengoed rondom groepsvorming. Er is veel aandacht voor het bevorderen van positieve groepsrelaties. De leerlingen groeien tenslotte niet alleen als individu, maar ook met elkaar. LEES MINDER
Welbevinden
Betrokkenheid
Vertrouwen
Wat is de aanpak van Kindcentrum Willibrord voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Willibrord streeft naar een evenwichtige sociaal-emotionele ontwikkeling. Een veilig leerklimaat is een voorwaarde. De school gebruikt een schoolbrede gedragsaanpak, waarbij alle kinderen leren over geldende normen en waarden, ondersteund door de methode 'Leefstijl'. Respect, verschillen erkennen en groepsafspraken staan centraal. De school werkt aan groepsvorming aan het begin van het schooljaar. Ongewenst gedrag wordt gecorrigeerd en bij pestproblemen worden supportgroepen ingezet.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Willibrord?
Kindcentrum Willibrord maakt gebruik van de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren, in combinatie met andere methoden.