
Schoolweging
De schoolweging van De Hoeksteen Vlaardingen is 27,36 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het percentage leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt ligt met 95,3% ruim boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 96,4% ligt, toont dit een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 55,6% behaalt ruim de helft van de leerlingen het streefniveau, waarmee de school de eigen signaleringswaarde van 50,1% overtreft. Ondanks dat dit 5,5 procentpunt onder het vergelijkingsgemiddelde (61,1%) ligt, demonstreert de school hiermee haar vermogen om leerlingen naar hogere leerdoelen te leiden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 43,2% van de leerlingen krijgt een havo/vwo- of vwo-advies (tegenover 29,5% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-adviezen (29,6% vs 16,5% regio), wat passend is bij de relatief complexe leerlingenpopulatie. Het praktijkonderwijs blijft met 2,3% gelijk aan het regionaal gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hoeksteen Vlaardingen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met slechts 7% onderadvisering (tegen 11,8% landelijk) laat de school uitstekende begeleidingsresultaten zien. Maar liefst 79,1% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat aansluit bij het intensieve maatwerk zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. De focus op realistische advisering blijkt effectief.