
Schoolweging
De schoolweging van Van Kampen is 32,24 , met een spreiding van 6,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt ruimschoots gehaald met 92,9% (landelijk gemiddelde 94,8%). Dit is significant boven de inspectienorm van 85%, wat aantoont dat de basisvaardigheden stevig verankerd zijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
IKC Van Kampen behaalt een streefniveau van 46,6% (signaleringswaarde 41,2%), wat boven de inspectienorm ligt. Hiermee overtreft de school de verwachtingen gezien de complexe populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 53,4%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op midden- en hogere niveaus: 25,9% vmbo-(g)t en 14,8% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1,85% vs. 1,01% regio). De brede adviesrange sluit aan bij de hoge spreiding in schoolweging (6,67), wat differentiatie vereist.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | Van Kampen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden twee maal per jaar middels het IEP leerlingvolgsysteem gemonitord. De resultaten worden verwerkt in een datamuur waarin trends en ontwikkelingen te zien zijn. De leerkrachten nemen met de zorgcoördinator twee maal per jaar de datamuur door tijdens de groepsbesprekingen om op deze manier de accenten te leggen op het onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
71,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage onderadvisering (15,1% vs. 11,8% landelijk) vraagt aandacht, mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. De beschreven clusterwerking en zorgteamlijnen lijken hier invloed op te hebben.
Sociale ontwikkeling
Wat ons onderscheidt van andere scholen is dat wij een accent leggen op de genoemde tijdloze normen en waarden middels het thematisch behandelen van onze kernwaardes. Vanuit deze christelijke en maatschappelijke kernwaardes willen we binnen onze opvang en onderwijs antwoord geven op de volgende vraag; wat willen we aan de jongere generatie aan- en overdragen en waarom willen we dat. Welke kennis en (sociale-) vaardigheden heeft ieder (uniek) kind nodig in de 21e eeuw. Dat doen wij niet alleen, daarbij hebben wij de inbreng van ouders hard nodig. Educatief en sociaal partnerschap is dan ook een belangrijk streven. LEES MINDER
Zelfredzaamheid
Samenwerken
gouden weken
Wat is de werkwijze van IKC Van Kampen voor sociale ontwikkeling?
IKC Van Kampen werkt met 'gouden weken' om sociale vaardigheden, interactie en groepsvorming te stimuleren, in plaats van anti-pestprogramma's. Deze werkwijze wordt gedurende het jaar wekelijks herhaald. De werkwijze van burgerschap, inclusief sociale vaardigheden, is te vinden op de site https://ikcvankampen.nl/. Kinderen worden gestimuleerd om zelf oplossingen te vinden voor vragen en problemen. Er is een flexibele organisatie, doorstroming op eigen tempo en zelfstandig werken. Onderwijs- en opvangmedewerkers vullen elkaar aan. In de opvang wordt gewerkt met verticale groepen en in de bovenbouw klasoverstijgend. Oudere en jongere kinderen worden gekoppeld als tutoren. Het welbevinden en de talentontwikkeling gaan hand in hand met resultaatgericht werken.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Van Kampen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Van Kampen gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, IEP hart en handen, Sociale metingen Vensters.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Van Kampen?
IKC Van Kampen gebruikt een op de school geschreven methode voor burgerschap voor sociaal-emotioneel leren.