Basisschool IKC De Singel in Vlaardingen

Het team van IKC De Singel in Vlaardingen

Current section: team
Kruidenpad 1-2
3137 Vlaardingen

Zie hier hoe het team van IKC De Singel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Singel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Singel bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Singel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Singel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.6%)
Man (21.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Singel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.8%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (30.8%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (23.1%)
&ge;65 jaar (3.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Singel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (64.3%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (3.6%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Singel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op IKC De Singel

Bij IKC De Singel zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Bij gepland verlof proberen we flexibel op te lossen met onze interne leerkrachten. Is interne vervanging niet mogelijk, dan schakelen we deskundige invalkrachten in via onze stichting. Mocht een invaller onverhoopt niet beschikbaar zijn, dan verdelen we de leerlingen van de betreffende groep tijdelijk over andere klassen. De huidige krapte op de arbeidsmarkt maakt het vinden van gekwalificeerde vervangers een uitdaging. Als allerlaatste redmiddel kunnen we, in uitzonderlijke gevallen, besluiten een groep tijdelijk naar huis te sturen of de jongste kleuters een dagje vrij te geven. Ouders worden hierover direct geïnformeerd via een bericht op Parro.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Spelen/ werken
33%
Bewegingsonderwijs
24.8%
Kunstzinnige en creatieve vorming
17.4%
Rekenen
7.3%
Taal
7.3%
Wereldoriëntatie
4.6%
Engels
3.7%
Gelukskoffer/SEL/Burgerschap
1.8%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
24%
Overig
17.4%
Taal
15.6%
Wereldoriëntatie
14.4%
Bewegingsonderwijs
9.6%
Lezen
9.6%
Kunstzinnige en creatieve vorming
5.8%
Engelse taal
3.5%

Professionele Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC De Singel

6

Taalontwikkeling en Rekenvaardigheid

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

IKC De Singel stimuleert optimale leerresultaten door middel van gerichte ontwikkelgroepen voor taal, lezen en rekenen. Onze toegewijde specialisten spelen hierin een cruciale rol. Deze experts bieden individuele begeleiding en ontwikkelen strategieën om de academische vooruitgang van elke leerling te waarborgen. Ze werken nauw samen met leerkrachten om leerlingen met specifieke behoeften extra ondersteuning te bieden, zowel op het gebied van taal als rekenen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Op IKC De Singel focussen we op een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap. Onze gespecialiseerde teams werken aan de hand van een effectieve aanpak voor Sociaal Emotioneel Leren (SEL). Onze gedragsspecialist fungeert tevens als kindercoach en is deskundig in het signaleren, begeleiden en voorkomen van leer- en gedragsproblemen. Zij observeert kinderen met opvallend gedrag, ondersteunt leerkrachten en adviseert over de aanpak van uitdagingen zoals agressie of angst. Deze specialist werkt nauw samen met de kwaliteitscoördinator, leerkrachten, ouders en externe partners. Kinderen krijgen coaching om zelfvertrouwen op te bouwen, om te gaan met boosheid en grenzen te leren aangeven.

3

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

IKC De Singel biedt gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze gedragsspecialist en kindercoach, samen met de kwaliteitscoördinator, zetten zich in voor een optimale leeromgeving. Daarnaast beschikt onze school over een specialist talentontwikkeling die expertise biedt op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Deze combinatie van deskundigheid zorgt ervoor dat elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die nodig is om succesvol te zijn.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs
Logopedist (extern)

Toelichting van de school:

Voor de motorische ontwikkeling van uw kind staat een gespecialiseerde leerkracht klaar die motorische remedial teaching aanbiedt. Dit helpt kinderen om hun fysieke vaardigheden te verbeteren en zelfvertrouwen op te bouwen. Op IKC De Singel is Myrthe de Koster, een ervaren logopediste, werkzaam op maandag en vrijdag. U kunt haar bereiken op 06-24733638. Myrthe de Koster, verbonden aan Logopediepraktijk Peter Helderop, behandelt diverse spraak-, taal-, lees- en schrijfproblemen. Meld uw kind aan via m.dekoster@LPPH.nl voor professionele logopedische zorg.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV (Bedrijfshulpverlening)
EHBO (Eerste Hulp Bij Ongevallen)

Toelichting van de school:

IKC De Singel waarborgt de veiligheid met gecertificeerde BHV- en EHBO-medewerkers. Zij bieden directe hulp bij ongevallen en beoordelen situaties zorgvuldig, waarbij de gezondheid van uw kind altijd voorop staat. Bij elke zorgelijke situatie nemen wij contact op met u. Onze medewerkers verlenen eerste hulp, begeleiden kinderen naar medische professionals indien nodig en signaleren gezondheidskwesties. Medicatie toedienen of medische handelingen verrichten doen wij niet; hiervoor is een toestemmingsverklaring van ouders vereist. Zieke kinderen dienen altijd te worden opgehaald. Om de verspreiding van hoofdluis tegen te gaan, hanteren wij een strikt hoofdluisprotocol. Na elke vakantie worden controles uitgevoerd. Ouders worden via Parro geïnformeerd bij constatering van hoofdluis en verzocht zelf adequate maatregelen te nemen. Uw medewerking is essentieel voor een luizenvrije schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Buitenschoolse opvang (BSO)
Peuteropvang

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC De Singel

Ontdek Ons Ondersteuningsaanbod

Op IKC De Singel zetten we ons in voor de optimale ontwikkeling van ieder kind. Wanneer reguliere begeleiding (niveau 3) niet volstaat, bieden we intensieve, individuele ondersteuning op niveau 4. Dit betekent dat we externe expertise inschakelen om uw kind de best mogelijke hulp te garanderen. Vaak werken we hierin samen met het Samenwerkingsverband (SWV) om de juiste zorg te bieden. Betrokken professionals kunnen onder meer bestaan uit specialisten op het gebied van dyslexie of dyscalculie, Kentalis voor taal- en spraakontwikkeling, of Koninklijke Visio voor visuele beperkingen. Ook psychologisch of didactisch onderzoek door gespecialiseerde organisaties, en medewerkers uit het speciaal basisonderwijs kunnen deel uitmaken van dit ondersteuningsteam. Voor leerlingen die niveau 4 ondersteuning nodig hebben, stellen we gezamenlijk een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan beschrijft de specifieke doelen en de aanpak om deze te bereiken, altijd in nauw overleg met u als ouder. In uitzonderlijke gevallen kan een andere onderwijsplek beter aansluiten bij de behoeften van uw kind. Denk hierbij aan een plaatsing op een andere reguliere school, speciaal onderwijs (SO), of speciaal basisonderwijs (SBO). Soms kan het voorkomen dat onze school niet de specifieke ondersteuning kan bieden die een kind nodig heeft. In dergelijke situaties zullen we, in overleg met u, een breder onderzoek laten uitvoeren. Een multidisciplinair team van deskundigen zal dan adviseren over de meest geschikte onderwijsplek. Dit advies kan leiden tot een arrangement binnen onze school of een doorverwijzing naar speciaal (basis)onderwijs. Alle basisscholen van Wijzer, waaronder IKC De Singel, zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband ‘Onderwijs dat past’. Dit waarborgt dat we samen zoeken naar het juiste onderwijs voor elk kind. Onze school heeft een toegewijde onderwijsspecialist, mevrouw Emma de Winter, die u kunt bereiken via Stroomloggerweg 6A, 3137 KT Vlaardingen, per e-mail op vragen@onderwijsdatpast.info, of telefonisch op 010-2736007. Zij neemt deel aan overleggen om de beste oplossingen te vinden. Daarnaast bieden we ondersteuning via de Jeugdprofessional op School (JOS), Özlem Gules. Zij is onderdeel van het wijkteam van MEVIS en helpt graag bij opvoedings- en opgroeivragen. Zowel leerkrachten als ouders kunnen contact opnemen voor ondersteuning bij vragen over de ontwikkeling, opvoeding of het gedrag van een kind. U kunt Özlem bereiken via o.gules@mevis.nl. Voor het komende schooljaar versterken we onze expertise op het gebied van hoogbegaafdheid en de kleine en grote cyclus. Hiermee willen we ons onderwijsaanbod nog beter laten aansluiten op de unieke onderwijsbehoeften van al onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Uitstekende Kwaliteitszorg en Schoolplan op IKC De Singel

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan 2024-2028?

IKC De Singel heeft een strategisch schoolplan opgesteld voor de periode 2024-2028. Dit plan bevat concrete doelen en actiepunten om de onderwijskwaliteit continu te verbeteren. De ambitie is afgeleid van het beleidsplan van de stichting en onze eigen schoolprioriteiten. Dit schoolplan is de basis voor onze jaarplannen. Hierin detaileren we de jaarlijkse doelstellingen, implementatiemethoden, planning en verantwoordelijkheden. Voor het afgelopen schooljaar focusten we op specifieke verbeterpunten. Voor schooljaar 2025-2026 richten we ons onder andere op de volgende kerngebieden: Ontwikkelteams, Versterking Rekenen, Verbetering Leesonderwijs en Integratie Digitale Geletterdheid. We streven naar een voortdurende groei en ontwikkeling voor al onze leerlingen en medewerkers.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen en ambities?

Onze schoolambities en leerdoelen worden actief besproken en uitgewerkt tijdens teamvergaderingen, studiedagen en in onze gespecialiseerde ontwikkel- en werkgroepen. We hanteren een systematische en cyclische aanpak, vaak onder begeleiding van externe experts, om zo een cultuur van continue verbetering te waarborgen. Het schoolmanagement is eindverantwoordelijk voor de realisatie van de gestelde doelen. We monitoren de voortgang en effectiviteit door middel van interne evaluaties, feedback van het bestuurskantoor, inspectierapporten en tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen en ouders. Wij geloven sterk in het stellen van hoge verwachtingen voor elke leerling. Deze hoge verwachtingen stimuleren niet alleen betere leerresultaten, maar dragen ook bij aan een optimale persoonlijke ontwikkeling. Door deze basisverwachtingen te hanteren, creëren we een omgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontplooien en veel leert.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC De Singel

Toelichting van de school

Bij IKC De Singel geloven we in de kracht van thematisch werken. Dit betekent dat we een doorlopende stroom van betekenisvolle activiteiten creëren, geïnspireerd door de nieuwsgierigheid en ideeën van jonge kinderen. Deze aanpak vraagt om een flexibele instelling, waarbij we methodes loslaten en zelf gerichte keuzes maken uit het leerstofaanbod. Onze leerkrachten en kinderopvangprofessionals verbinden hun expertise met de belevingswereld van de kinderen, wat leidt tot een rijke leerervaring. Thematiseren vereist zorgvuldige voorbereiding, oefening, observatie en reflectie in elke fase. We hechten veel waarde aan de actieve betrokkenheid van kinderen bij de ontwikkeling van thema's en hun persoonlijke groei daarbinnen. We werken met thema's die aansluiten bij de dagelijkse leefwereld van kinderen. Zo kunnen zij observeren en nabootsen wat er in het echte leven gebeurt, spelenderwijs leren binnen het gekozen thema. De inrichting van onze lokalen en speelhoeken is essentieel om de sfeer van het thema te versterken. Dit moedigt kinderen aan om initiatief te tonen en hun eigen ideeën in te brengen. Naarmate een thema vordert, krijgen kinderen steeds meer ruimte om hun inbreng te vergroten. Elk thema, elk materiaal en elke inrichting heeft een duidelijk doel. We bieden een doordacht programma dat perfect aansluit bij het ontwikkelingsniveau van elk kind en de groep als geheel. Onze professionals fungeren als uitdagers, die jonge kinderen stimuleren om de volgende stap in hun ontwikkeling te zetten en passende resultaten te behalen. Groepen 1-2 werken nauw samen met onze peuteropvang om een naadloze overgang te creëren. Dit zorgt voor continuïteit in de ontwikkeling van peuters tot kleuters, met aandacht voor zowel kind als ouder. Deze samenwerking uit zich in: - Gezamenlijke thema's en overlegmomenten voor medewerkers. - Duidelijke afspraken over ons aanbod en de overgang van peuter naar basisschool. - Een rijke leeromgeving die aansluit bij de belevingswereld van jonge kinderen. - Een warme en zorgvuldige overdracht voor kinderen die starten op de basisschool. - Goede afstemming met ouders, peuteropvang en school bij eventuele zorgvragen.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC De Singel extra ondersteuning voor jonge kinderen?

IKC De Singel biedt een uniek en verrijkend programma, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat thematisch werken, nauwe samenwerking tussen peuteropvang en basisschool, en een rijke leeromgeving die aansluit bij de belevingswereld van elk kind.

IKC De Singel biedt een uniek en verrijkend programma, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat thematisch werken, nauwe samenwerking tussen peuteropvang en basisschool, en een rijke leeromgeving die aansluit bij de belevingswereld van elk kind.

Professionele Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Integraal Kindcentrum Diensten

Met welke organisaties werkt IKC De Singel samen voor het jonge kind programma?

IKC De Singel werkt nauw samen met de eigen peuteropvang om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze interne samenwerking zorgt voor een optimale ontwikkeling en een soepele overgang naar het basisonderwijs, met volledige afstemming met ouders.
Team | IKC De Singel in Vlaardingen | [2025] Schoolregister