
De resultaten van IKC De Singel in Vlaardingen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Singel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC De Singel bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Singel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op IKC De Singel
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt als een belangrijk kwaliteitskenmerk voor alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC De Singel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties: Ambitie op IKC De Singel
Het streefniveau biedt een uitdagender leerdoel dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie, een eigen streefpercentage vast. Dit individuele streefpercentage fungeert als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school, IKC De Singel, en weerspiegelt onze ambitie voor excellente leerresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Singel?
Bij IKC De Singel volgen we een zorgvuldige procedure om het best passende schooladvies voor het voortgezet onderwijs te bepalen. In groep 8 voeren we uitgebreide adviesgesprekken met leerlingen en hun ouders. Dit advies, dat we jaarlijks tussen half januari en eind januari verstrekken, is gebaseerd op een brede evaluatie. We kijken naar de groei en ontwikkeling gedurende de hele basisschoolperiode, de concentratie, motivatie en het doorzettingsvermogen van de leerling. Ook de aangeboren talenten, de algemene leerprestaties en de resultaten in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys worden meegenomen. Begin februari maken alle leerlingen van groep 8 de IEP doorstroomtoets. Deze toets is nauwkeurig afgestemd op het LVS IEP en geeft een objectief beeld van de vaardigheden op het gebied van technisch lezen, rekenen, taalverzorging en begrijpend lezen. Dit helpt ons om een zo accuraat mogelijk advies te geven. Overzicht van het tijdpad voor schooljaar 2025-2026: Van 10 t/m 31 januari: voorlopig advies. Van 26 januari t/m 15 februari: afname doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart: definitief toetsadvies. Uiterlijk 24 maart: definitief schooladvies. Van 25 t/m 31 maart: centrale aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs. Uiterlijk 12 mei: beslissing over toelating middelbare school. Indien dit niet lukt, melden we dit aan ouders en wordt de beslissing uiterlijk 9 juni genomen. Indien het resultaat van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het voorlopig schooladvies, passen we ons advies hierop aan. Een uitzondering hierop maken we enkel als de aanpassing naar onze mening niet in het belang van de leerling is, dit gebeurt altijd in overleg met de ouders. Ouders die het niet eens zijn met het definitieve advies, kunnen dit aangeven bij de aanmelding voor het voortgezet onderwijs. De uiteindelijke plaatsing wordt bepaald door de school voor voortgezet onderwijs. Bij uitstroom na groep 8 stellen wij een onderwijskundig rapport op. Dit rapport bevat alle relevante resultaten en bijzonderheden, zodat de nieuwe VO-school direct goed geïnformeerd is. Dit bevordert een soepele overgang. Ouders ontvangen een kopie van dit rapport, terwijl wij het origineel naar de nieuwe school versturen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op IKC De Singel
IKC De Singel in Vlaardingen streeft ernaar een inspirerende en veilige leeromgeving te bieden waar elk kind wordt gewaardeerd en zichzelf kan zijn. Wij zetten vol in op het versterken van het zelfvertrouwen en stimuleren de persoonlijke groei van ieder kind, passend bij diens eigen mogelijkheden. Een positief schoolklimaat, met een sterke focus op sociale veiligheid, is hierbij essentieel. Wij geloven dat een gevoel van veiligheid de basis vormt voor welbevinden en een optimale ontwikkeling. Kinderen die zich veilig en geborgen voelen, komen met plezier naar school en kunnen zich optimaal ontplooien. Dit bevorderen we actief door aandacht te besteden aan een positieve groepssfeer. Bij de start van elk schooljaar besteden we extra aandacht aan de 'Gouden Weken'. Tijdens deze periode leggen we samen met de leerlingen positieve groepsafspraken vast, wat bijdraagt aan een harmonieuze en respectvolle sfeer in alle klassen. Het welbevinden van onze leerlingen monitoren we minimaal één keer per jaar middels de 'Hart en Handen' tool van IEP, om zo tijdig te kunnen signaleren en ondersteunen. Met de 'Gelukskoffer' implementeren we een schoolbrede aanpak gericht op het vergroten van sociaal-emotionele vaardigheden. Dit programma versterkt het zelfbewustzijn en het welzijn van onze leerlingen, en moedigt vroegtijdige zelfstandigheid aan. Wereldburgerschap op De Singel betekent dat iedereen welkom is en gewaardeerd wordt om wie hij of zij is. Diversiteit wordt omarmd en respect wordt centraal gesteld. We moedigen kinderen aan om de wereld met een open en nieuwsgierige blik te bekijken, met oog voor verschillende culturen en perspectieven. Thema's als duurzaamheid en globalisering integreren we in ons onderwijs, om onze leerlingen voor te bereiden op een steeds veranderende wereld.
Samen spelen en leren: Ontwikkeling door interactie
Samen leren: Kennis en vaardigheden opdoen
Samen groeien: Persoonlijke en sociale ontwikkeling
Hoe bevordert IKC De Singel de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC De Singel bevordert de sociale ontwikkeling door middel van een positief schoolklimaat, aandacht voor sociale veiligheid, de 'Gouden Weken' aan het begin van het schooljaar, en de inzet van de 'Gelukskoffer' voor sociaal-emotionele vaardigheden. We stimuleren wereldburgerschap en respect voor diversiteit.
Welke registratievormen worden gebruikt om sociale opbrengsten te meten op IKC De Singel?
IKC De Singel gebruikt de volgende methoden om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen:
- IEP (met de 'Hart en Handen' tool)
- Eigenwijzr
- Leer- en ontwikkelingslijnen voor jonge kinderen
Welke sociaal-emotionele leermethoden worden toegepast op IKC De Singel?
Op IKC De Singel zetten we de 'Gelukskoffer' in als een effectieve methode voor het ontwikkelen van sociaal-emotionele competenties bij leerlingen.
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij IKC De Singel
IKC De Singel hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteit. De officiële inspectierapporten van de Onderwijsinspectie bieden een gedetailleerd inzicht in onze prestaties en ontwikkelingsgebieden. Deze rapporten, die u kunt vinden op de website van de inspectie, zijn een betrouwbare bron van informatie over ons onderwijs en de opvang. Hierbij attenderen wij u op de specifieke kanttekeningen die wij zelf hebben geplaatst bij de gepubliceerde rapporten, om u een compleet beeld te geven van onze school. Wij nodigen u van harte uit om deze documenten te raadplegen voor een diepgaande inkijk in hoe wij de ontwikkeling en het welzijn van uw kind waarborgen. Uw vertrouwen in ons onderwijs staat voorop.