IKC De Bavinck in Vlaardingen - Resultaten

IKC De Bavinck
Da Costastraat 26
3131 GC Vlaardingen

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
32.57
Spreiding
5.75

De schoolweging van De Bavinck Vlaardingen is 32,57 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,9% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral in taal en rekenen, zoals vermeld in het jaarverslag.

Fundamenteel niveau

Score: 95.8762%

Streefniveau

45,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 41,2% ligt maar iets onder het vergelijkingsgemiddelde (53,4%). Dit reflecteert de uitdagingen die samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Streefniveau

Score: 45.7044%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een divers beeld: 21,95% vmbo-(g)t (vs. 16,45% regio) en 17,07% vwo (iets onder regio: 18,61%). Opvallend is het lagere percentage havo/vwo-combinaties (2,44% vs. 10,93% landelijk), wat aansluit bij de beschreven focus op heldere doorstroompaden. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) valt lager uit dan regionaal (1,01%).

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse toont groei: groep 8 scoort 3,1% hoger op begrijpend lezen dan groep 7. Dit sluit aan bij het ‘taalrijke onderwijsconcept’ met wekelijks pluslessen voor gevorderden. De rekenresultaten blijven stabiel op 5,2% boven het landelijk gemiddelde.

ToetsDe Bavinck VlaardingenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Via de methodetoetsen en twee keer per jaar via een onafhankelijke, landelijke toets. Wij gebruiken de IEP toets en de AVI leestoetsen. Wij gaan vanuit ons gedachtengoed Leren zichtbaar maken, in gesprek met de kinderen over de te behalen doelen, welke succescriteria hieraan vast zitten en wanneer ze hun doel hebben behaald. Daarnaast gaan we in gesprek over waarom ze iets aan het oefenen zijn, wat ze aan het leren zijn en wat ze hebben geleerd. In februari wordt de tussenbalans opgemaakt, na de IEP toetsen. Het groepsplan wordt waar nodig aangepast na een analyse op groeps-en kindniveau. De Zorgcoördinatoren zijn hierin sturend. De kortere cyclus is n.a.v. de methodetoetsen. De aanpak van analyseren is hetzelfde. Het MT organiseert voor elke groep een Groep in Beeld week, waarin dossieropbouw, analyses, zorgmap, dagmap, aanbod en leerkrachtvaardigheden worden doorgenomen, geobserveerd en gewaardeerd. Hier is een ondertekend verslag van in het persoonlijke kwaliteitsdossier van elke medewerker.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

69,23% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (11,54%) is vergelijkbaar met andere scholen, terwijl 19,23% bovenadviezer is (vs. 25,27% landelijk). Dit past bij het ‘opbrengstgericht werken’ dat in de schoolgids wordt genoemd.

Sociale ontwikkeling

Passend Onderwijs betekent voor ons dat kinderen in al hun verscheidenheid welkom zijn, indien ze de veiligheid zichzelf en van de ander niet in de weg zitten. Elk schooljaar starten wij met de Gouden weken tot aan de herfstvakantie. De groepsvorming staat dan centraal en tevens wordt het omgangsprotocol in de groepen vastgelegd. LEES MINDER

Positief zelfbeeld

Sociale cohesie vergroten

Zelfstandigheid

Wat is de werkwijze van IKC De Bavinck voor sociale ontwikkeling?

Naar aanleiding van de IEP met Hart en Handen volgen acties waar nodig. Collegiale consultatie vindt plaats bij het zorgteam, nadat collega's bij elkaar te rade zijn gegaan. In groep 4 bieden wij "De Leuke Klas" aan, een project vanuit de Gezinsspecialist dat vooral ingaat op de rol die je als kind vervult of kan vervullen binnen de groep. Emoties worden benoemd en we proberen zo objectief mogelijk te benoemen wat we zien. Gevoelsreflectie geven en leren ontvangen is van groot belang. Daarnaast speelt de sociale media een steeds grotere rol in het leven van de kinderen vanaf de middenbouw. Er zijn veelvuldig gesprekken met ouders en kinderen hierover.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Bavinck om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Bavinck gebruikt de IEP met Hart en Handen en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Bavinck?

IKC De Bavinck gebruikt de KWINK methode voor sociaal-emotioneel leren.