De Pijlstaart in Vinkeveen

Het team van De Pijlstaart in Vinkeveen

Current section: team
Pijlstaartlaan 7
3645 Vinkeveen

Zie hier hoe het team van De Pijlstaart is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Pijlstaart. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Pijlstaart bij jullie?

Ontdek hoe goed De Pijlstaart bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Pijlstaart zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87%)
Man (13%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Pijlstaart. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (27.3%)
35-45 jaar (22.7%)
45-55 jaar (18.2%)
55-65 jaar (22.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Pijlstaart werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (22.7%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Pijlstaart gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging bij De Pijlstaart: Ons Plan bij Afwezigheid

Bij OBS De Pijlstaart staat de continuïteit van het onderwijs voorop. We zetten ons maximaal in om elke afwezige leerkracht direct te vervangen. Desondanks de uitdagingen van het landelijke lerarentekort en budgettaire beperkingen, hebben we een gestructureerde aanpak voor leerkrachtvervanging. Ons Stappenplan voor Effectieve Vervanging Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht volgen we een zorgvuldig stappenplan om het leerproces van uw kind te waarborgen. Eerst controleren we de beschikbaarheid van de duo-collega om in te vallen. Vervolgens benaderen we onze interne en externe invalpools voor geschikte kandidaten. Wat als er geen vervanger beschikbaar is? Indien we ondanks onze inspanningen geen vervangende leerkracht kunnen vinden, informeren we u direct via Parro. In uitzonderlijke gevallen vragen we u vriendelijk om uw kind een dag thuis te houden. Voor leerlingen vanaf groep 3 stellen we een Chromebook met speciaal ontwikkeld werkmateriaal en een digitale weektaak beschikbaar. Dit leermateriaal kan 's ochtends vanaf 9:00 uur op school worden afgehaald, zodat het leren ononderbroken doorgaat. Waarom we kinderen niet over andere groepen verdelen Het verdelen van leerlingen over bestaande groepen kan leiden tot overvolle klaslokalen en een verminderde onderwijskwaliteit. Bovendien kan een plotselinge overstap naar een andere groep verwarrend zijn voor kinderen. Daarom kiezen wij bewust voor alternatieve oplossingen die structuur en leermogelijkheden bieden. We begrijpen dat dit soms ongemak kan veroorzaken bij ouders en verzekeren u dat we er alles aan doen om vervanging soepel te laten verlopen en u tijdig te informeren via Parro.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Vormingsonderwijs / Levensbeschouwing Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar vallen niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming. De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting. U kunt kiezen voor boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs. Als ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben in vormingsonderwijs, kunnen wij deze lessen aanvragen bij de organisatie die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. Er zijn voor u of onze school geen kosten aan verbonden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Spelen/werken (hoekenwerk en weektaak)
32.2%
Buiten spelen
23%
Kanjertraining
13.8%
Taal
8%
Bewegingsonderwijs
6.9%
Voorlezen
6.9%
Rekenen
4.6%
Muziek
2.3%
Engels
2.3%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
22.6%
Taal
22.1%
Rekenen/wiskunde
22.1%
Wereldoriëntatie
10%
Bewegingsonderwijs
8.9%
Lezen
8.7%
Kunstzinnige en creatieve vorming
2.2%
Engelse taal
2.2%
Levensbeschouwing
1.1%

Ontdek Ons Team van Ondersteuningsspecialisten op De Pijlstaart

9

Taal en Rekenen Ondersteuning voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheidsspecialist
Taalspecialist
Logopedist
Vertrouwenspersonen
Kanjercoördinatoren
EDI Coach

Toelichting van de school:

OBS De Pijlstaart biedt onderwijs op maat, waarbij we elk kind de aandacht en hulp geven die het nodig heeft om te excelleren. Wij geloven in een sterke basis voor alle leerlingen, maar erkennen ook dat extra ondersteuning of juist verdieping essentieel kan zijn voor individuele groei. Onze basisondersteuning omvat instructie op diverse niveoms, een veilige leeromgeving dankzij de Kanjertraining, en gerichte hulp bij gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling en specifieke leergebieden zoals taal en rekenen met programma's als Connect Lezen, BOUW! en LOGO3000. Driehoeksgesprekken tussen kind, ouder en leerkracht zorgen voor een gezamenlijke aanpak. Voor leerlingen die behoefte hebben aan extra uitdaging, bieden we een plusklas. Wanneer meer gespecialiseerde hulp nodig is, zoals begeleiding in kleine groepen of een persoonlijk ontwikkelingsplan (OPP), werken we nauw samen met ouders en externe experts via ons samenwerkingsverband Passenderwijs. Hoewel we een breed scala aan ondersteuning bieden, zijn wij een reguliere basisschool en niet uitgerust voor leerlingen met complexe psychiatrische problematiek, zware medische zorgvragen of zware lichamelijke/verstandelijke beperkingen. In zulke gevallen zoeken we samen met u naar een passende plek in het speciaal (basis)onderwijs. Onze ambitie is om continu te leren en onze ondersteuningsmethoden te verbeteren, met als doel leerlingen met diverse leerbehoeften optimaal te begeleiden en nieuwkomers effectief te integreren. Wij streven ernaar om een school te zijn waar elk kind zich veilig voelt en zich optimaal kan ontwikkelen, met een professioneel team en een sterke samenwerking met ouders en specialisten.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Hoogbegaafdheidsspecialist
Kanjertraining Coördinatoren
Mediawijsheid Coach
Vertrouwenspersonen

Toelichting van de school:

Bij OBS De Pijlstaart is een veilige en fijne schoolomgeving de basis voor succesvol leren. We zetten ons actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind, zodat zij zich gezien, gehoord en zelfverzekerd voelen. Onze aanpak omvat de Kanjertraining in alle groepen, die kinderen leert samenwerken, opkomen voor zichzelf en respectvol omgaan met anderen. Door middel van leerlinggesprekken, klassenrondes en driehoeksgesprekken (ouder-kind-leerkracht) creëren we een open communicatie en monitoren we het welzijn van onze leerlingen. Indien een kind extra ondersteuning nodig heeft, bijvoorbeeld bij onzekerheid, faalangst of moeite met sociale interacties, bieden we individuele gesprekken met onze intern begeleider of vertrouwenspersoon, begeleiding van een sociaal-emotionele coach, of schakelen we, in overleg met ouders, jeugdhulp of een schoolmaatschappelijk werker in. We volgen het welzijn van kinderen via observaties, leerlingbesprekingen en het instrument 'Scholen met Succes', en delen deze inzichten transparant met ouders. Dit alles zorgt ervoor dat we proactief kunnen inspelen op de behoeften van elk kind, zowel op sociaal als emotioneel vlak, en een omgeving creëren waarin iedereen kan groeien.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Hoogbegaafdheidsspecialist

Toelichting van de school:

OBS De Pijlstaart bevordert positief gedrag en een effectieve werkhouding met een duidelijke, gestructureerde en positieve aanpak. Wij geloven dat goed gedrag, net als leren, actief wordt aangeleerd en ondersteund. De Kanjertraining vormt de kern van onze gedragsinterventies, waarbij kinderen leren zelfvertrouwen op te bouwen, effectief samen te werken en conflicten op een constructieve manier op te lossen. De Kanjerregels zoals 'We vertrouwen elkaar' en 'We hebben respect voor elkaar' zijn leidraad in onze dagelijkse schoolpraktijk. Bij uitdagingen met gedrag starten we met een gesprek door de leerkracht, eventueel met ondersteuning van de intern begeleider. Indien nodig stellen we, samen met ouders, een persoonlijk plan op. Onze focus ligt op het begrijpen van de onderliggende behoeften van het kind. We hanteren vaste routines, duidelijke regels en positieve bekrachtiging om een voorspelbare en veilige omgeving te creëren. Bij aanhoudende gedragsproblemen bieden we aanvullende ondersteuning via onze vertrouwenspersonen, intern begeleiders of externe partners, altijd in nauwe samenwerking met ouders. In uitzonderlijke gevallen van grensoverschrijdend gedrag waarbij ondersteuning onvoldoende effect heeft of samenwerking met ouders niet mogelijk is, volgen we het protocol ordemaatregelen. Ons doel is een schoolklimaat waar elk kind zich veilig voelt en zich optimaal kan ontwikkelen, ook bij moeilijkheden.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Logopedist
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

OBS De Pijlstaart besteedt aandacht aan de algehele ontwikkeling van kinderen, inclusief hun motorische vaardigheden. We volgen met name in de onderbouw (groep 1-3) de grove motoriek (rennen, springen) en fijne motoriek (knippen, schrijven) nauwlettend. Leerkrachten observeren dagelijks de motorische ontwikkeling en vergelijken deze met de SLO-doelen voor jonge kinderen. Bij signalen van achterstanden wordt dit besproken met de intern begeleider. Indien nodig voeren we specifieke motorische screenings uit. Samen met ouders kunnen we extra begeleiding bieden, zoals oefeningen in de klas of advies van een kinderfysiotherapeut. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs speelt hierin ook een belangrijke rol. We werken samen met externe partijen zoals de GGD en fysiotherapiepraktijken om kinderen de best mogelijke ondersteuning te bieden. Ouders die zich zorgen maken over de motorische ontwikkeling van hun kind, nodigen we uit dit te bespreken met de leerkracht. Zo waarborgen we dat elk kind zich op alle ontwikkelingsgebieden optimaal kan ontplooien.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV-ers

Toelichting van de school:

Op OBS De Pijlstaart waarborgen we een veilige omgeving waar medische zorg en persoonlijke verzorging met respect en zorg wordt geboden, altijd volgens duidelijke afspraken en met respect voor privacy. Ons team beschikt over gediplomeerde BHV-ers voor noodsituaties. Voor specifieke medische handelingen die wettelijk alleen door BIG-geregistreerde zorgprofessionals mogen worden uitgevoerd, kunnen wij geen ondersteuning bieden. Overige medische handelingen, zoals medicatie toedienen of een wondje verzorgen, vinden plaats na schriftelijke toestemming van ouders en in overleg over de aanpak. We verwachten dat kinderen in groep 1 zindelijk zijn, maar begrijpen dat ontwikkeling per kind verschilt. Bij ongelukjes worden ouders ingelicht en indien nodig maken we samen afspraken voor extra begeleiding, waarbij we altijd het welzijn van het kind vooropstellen. Bij poepongelukken nemen we direct contact op met ouders. We bieden hulp bij persoonlijke verzorging op een respectvolle manier en overleggen met ouders bij frequenter benodigde hulp. Alle medische en persoonlijke informatie wordt vertrouwelijk behandeld. Bij complexere zorgvragen werken we samen met ouders en schakelen we, indien nodig, externe deskundigen in.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerplein
3+ voorziening (in samenwerking met Ot en Sien)

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op OBS De Pijlstaart

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

Bij OBS De Pijlstaart geloven we in onderwijs dat aansluit bij de unieke talenten en behoeften van ieder kind. Dit geldt zeker voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zoals (hoog)begaafde kinderen. Wij zetten ons in om hen een stimulerende en ondersteunende leeromgeving te bieden, conform onze zorgvuldige aanpak. Wij bieden specifieke ondersteuning aan leerlingen die zich onderscheiden door hun prestaties, creativiteit, taakgerichtheid of die excelleren in specifieke vakgebieden. Ook leerlingen die slim zijn maar hun potentieel nog niet volledig benutten, ontvangen bij ons de aandacht die ze verdienen. Onze begeleiding is erop gericht om hun leerproces te optimaliseren en hen te blijven uitdagen. Onze werkwijze is vastgelegd in ons RT+ zorgplan en omvat drie kernfasen: signaleren, begeleiden en diagnostiseren. Vanaf groep 1 observeren we nauwlettend en maken we gebruik van instrumenten zoals het SIDI-3 en de Quickscan van het DHH om begaafdheid tijdig te signaleren. Dit doen we in samenspraak met ouders en via kindgesprekken. Bij begeleiding passen we het onderwijs aan door middel van compacting, verrijkingsstof en deelname aan onze plusklas. Dit biedt leerlingen de kans om te werken aan uitdagende opdrachten in een stimulerende omgeving. Wanneer het beeld nog niet helder is, voeren we aanvullend onderzoek uit, waarbij de betrokkenheid van ouders cruciaal is. We hechten veel waarde aan samenwerking binnen een stuurgroep van specialisten en leerkrachten, evenals met u als ouder. Samen stellen we een persoonlijk ontwikkelingsplan (OPP) op, waarbij de leerkracht de eindverantwoordelijkheid draagt en de talentbegeleider ondersteunt. In de klas differentiëren we op drie niveaus om aan te sluiten bij de basis-, intensieve- en plusgroep. Indien nodig bieden we aanvullende ondersteuning, zoals deelname aan de bovenschoolse plusklas (Vooruitwerklab) of versnelling, mits dit passend is voor het kind op meerdere gebieden. Onze ambitie is om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, inclusief nieuwkomers en kinderen die meer ondersteuning nodig hebben, zo lang mogelijk binnen onze school te laten ontwikkelen. We streven naar continue verbetering van onze ondersteuningsstructuur. Dit omvat het versterken van de begeleiding van nieuwkomers met programma's als LOGO3000 en het continu trainen en ondersteunen van onze leerkrachten. Samen met ouders en externe professionals werken we aan de best mogelijke aanpak voor elk kind, met duidelijke doelen en een focus op blijvende ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek ons kwaliteitsbeleid en schoolplan voor toekomstgericht onderwijs

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan, afgestemd op de visie van Stichting AURO, definieert onze koers voor de komende vier jaar. Het richt zich op de ontwikkeling van leerlingen tot wereldburgers van de toekomst en positioneert ons als een aantrekkelijke werkgever. We leggen verbinding met de gemeenschap en bouwen op zeven pijlers voor ons onderwijs. Deze pijlers omvatten gezamenlijke zorg voor schoolbeleid, continue reflectie op ons handelen, het gebruik van actuele leermaterialen, passend onderwijs met een heldere uitstroom, het benutten van expertise voor vernieuwing, open communicatie en het waarborgen van een veilige, sociale omgeving. Deze thema's zijn onderling verbonden; investeringen in ons team leiden tot beter onderwijs. Maatschappelijke thema's versterken de band met de buitenwereld. Gedetailleerde doelen en indicatoren per thema zijn vastgelegd in bijlage 1.

Hoe monitort OBS De Pijlstaart de voortgang van haar educatieve doelstellingen?

Bij OBS De Pijlstaart volgen we onze leerdoelen, gedragsverwachtingen en ondersteuningsstructuur nauwgezet. Onze kernwaarden – openheid, vertrouwen, veiligheid, verbinding, kwaliteit, professionele groei en persoonlijke aandacht – vormen de basis van onze aanpak. We monitoren de leerontwikkeling via gestandaardiseerde toetsen en observaties, vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem. Tweejaarlijkse leerlingbesprekingen met de intern begeleider analyseren de voortgang. Voor sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we vragenlijsten en betrekken we leerlingen actief via gesprekken en de leerlingenraad. De Kanjertraining ondersteunt ons hierbij. Individuele ondersteuningsplannen, opgesteld in samenspraak met ouders en externe partners, worden regelmatig geëvalueerd. Ouders zijn nauw betrokken via de Parro-app en informatieavonden. De directie en intern begeleiders overzien het geheel, terwijl het team continu reflecteert op resultaten en aanpak, volgens een cyclus van stellen, uitvoeren, meten en bijstellen. Deze holistische aanpak garandeert groei en kwaliteit met aandacht voor elk kind.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Pijlstaart

Toelichting van de school

Ontdek hoe Basisschool De Pijlstaart in Vinkeveen een stimulerende en veilige omgeving biedt voor de allerkleinsten. Ons onderwijs is gericht op de brede ontwikkeling van uw kind, met aandacht voor spelend leren en sociale interactie. Wij geloven in een warme overgang naar de basisschool. Daarom bieden we speciale programma's die de nieuwsgierigheid prikkelen en de basis leggen voor een leven lang leren. Ons team van toegewijde leerkrachten staat klaar om uw kind te begeleiden in deze belangrijke eerste schooljaren.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Pijlstaart voor jonge kinderen?

Basisschool De Pijlstaart biedt een speciaal programma voor jonge kinderen ter voorbereiding op de basisschool. Dit omvat een wekelijkse 3+ groep die op woensdagochtend plaatsvindt. Deze groep is ontworpen om kinderen op een speelse manier kennis te laten maken met de schoolse omgeving en sociale vaardigheden te ontwikkelen, wat een soepele overgang naar de kleuterklas bevordert.

Basisschool De Pijlstaart biedt een speciaal programma voor jonge kinderen ter voorbereiding op de basisschool. Dit omvat een wekelijkse 3+ groep die op woensdagochtend plaatsvindt. Deze groep is ontworpen om kinderen op een speelse manier kennis te laten maken met de schoolse omgeving en sociale vaardigheden te ontwikkelen, wat een soepele overgang naar de kleuterklas bevordert.

Wekelijkse 3+ groep op woensdagochtend voor een vroege kennismaking.

Met welke partners werkt Basisschool De Pijlstaart samen voor het jonge kind programma?

Basisschool De Pijlstaart werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een optimale ontwikkeling en een gemakkelijke overgang voor jonge kinderen te garanderen. Onze partners zijn Kinderopvang Ot en Sien en Kind en Co kinderdagverblijf. Deze samenwerkingen zorgen voor een consistente en ondersteunende leeromgeving, zowel binnen als buiten de schooluren, wat bijdraagt aan de algehele ontwikkeling van uw kind.

Basisschool De Pijlstaart werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een optimale ontwikkeling en een gemakkelijke overgang voor jonge kinderen te garanderen. Onze partners zijn Kinderopvang Ot en Sien en Kind en Co kinderdagverblijf. Deze samenwerkingen zorgen voor een consistente en ondersteunende leeromgeving, zowel binnen als buiten de schooluren, wat bijdraagt aan de algehele ontwikkeling van uw kind.

Team | De Pijlstaart in Vinkeveen | [2025] Schoolregister