
Schoolweging
De schoolweging van De Pijlstaart Vinkeveen is 27,27 , met een spreiding van 5,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort De Pijlstaart ver boven de inspectienorm (85%) en het landelijk gemiddelde (96,4%). Deze stevige basiskwaliteit wordt ondersteund door het focus op kernvaardigheden in taal en rekenen, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1% ligt. Hoewel net onder het vergelijkingsgemiddelde (61,1%), toont dit aan dat een meerderheid van de leerlingen extra academische uitdaging aankan. De school zet hierop in via plusklassen en verdiepingsprogramma's.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn ambitieus: 22,2% vwo (vs. 18,6% regio) en 24,4% havo. Het aandeel praktijkgerichte adviezen blijft beperkt tot 2,2% vmbo-b/k. De verhouding tussen theoretische en gemengde adviezen (vmbo-(g)t: 33,3%) sluit aan bij het profiel van een academisch georiënteerde school met aandacht voor maatwerk.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Pijlstaart Vinkeveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.65 | 177.01 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Methodetoetsen CITO LOVS Groepsplannen Leerlingbesprekingen Opbrengstgerichten gesprekken Gesprekkencyclys ouders-leerling-leerkracht
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,8% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 30,2% bovenadviseert. Deze lage 'onderadvisering' benadrukt de zorgvuldige persoonlijke begeleiding bij het schooladvies, zoals omschreven in het doorstroomprotocol. De cijfers reflecteren een cultuur van hoge verwachtingen met realistische onderbouwing.
Sociale ontwikkeling
De kapstok voor de sociaal emotionele vorming is de Kanjertraining. Daarnaast werken wij met een leerlingenraad. Elke werknemer op de Pijlstaart dient geschoold te zijn t.a.v. de Kanjertraining.
5 kernwaarden Kanjertraining
Veilig en open gemeenschap
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van De Pijlstaart voor sociale ontwikkeling?
Een tweedaagse in september 2022 bood de mogelijkheid voor een intensieve samenwerking binnen het team. Door twee dagen samen te werken konden teamleden dieper ingaan op onderwerpen, ideeën uitwisselen, problemen analyseren en oplossingen bedenken. Dit zorgde voor een verhoogde teamdynamiek en synergie. Het werken op de externe locatie, weg van de dagelijkse taken en afleidingen op school, stelde het team in staat zich volledig te concentreren op de specifieke doelen en taken van deze tweedaagse. Hierdoor was er meer diepgang en kwaliteit in de discussies, planning en besluitvorming. De tweedaagse bood ook de gelegenheid voor het team om elkaar beter te leren kennen op zowel professioneel als persoonlijk niveau. Dit heeft geleid tot een versterking van de relaties binnen het team, verbeterde communicatie en een groter gevoel van vertrouwen en samenwerking. Het werken in de andere omgeving heeft de creativiteit en innovatie binnen het team gestimuleerd. Nieuwe omgevingen en perspectieven hebben nieuwe ideeën en benaderingen gebracht. Tenslotte heeft het team de tijd kunnen nemen om te reflecteren op hun eigen praktijk, ervaringen te delen en kennis uit te wisselen. Dit zorgde voor een bevordering van de professionele ontwikkeling van individuele teamleden en heeft geleid tot een versterking van het onderwijskundig leiderschap binnen het team. Vervolgens heeft er een kwaliteitsonderzoek plaatsgevonden. In het onderzoek werden de volgende kwaliteitsgebieden en standaarden betrokken: Kwaliteitsgebied Onderwijsproces: aanbod, zicht op ontwikkeling en begeleiding en didactisch handelen. Kwaliteitsgebied Onderwijsresultaten: resultaten. Kwaliteitsgebied Veiligheid en Schoolklimaat: veiligheid en pedagogisch klimaat. Kwaliteitsgebied Sturen, Kwaliteitszorg en Ambitie: visie, ambities, doelen, uitvoering, kwaliteitscultuur, evaluatie, verantwoording en dialoog. Er heeft een dossieranalyse plaatsgevonden, er zijn klassenbezoeken uitgevoerd, gesprekken geweest met directie, IB, ouders, leerlingen en de MR. Dit is voorgelegd aan verschillende belanghebbenden, zoals het schoolteam, ouders en de medezeggenschapsraad. Er was ruimte voor feedback, suggesties en eventuele aanvullingen. Tijdens een teamoverleg is middels een actieve werkvorm data verzameld m.b.t. de kernwaarden van de Pijlstaart. De verzamelde data is door de directie geordend en samengevat. Deze kernwaarden vormden de basis voor een nieuwe slogan. Alle informatie is gedurende dit proces gedeeld met het team middels de weekmededelingen. Het team heeft gedurende dit proces de mogelijkheid gehad om informatie tot zich te nemen, een stem te hebben, feedback te geven en in te stemmen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Pijlstaart om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Pijlstaart gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Pijlstaart?
De Pijlstaart gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.