
De resultaten van De Pijlstaart in Vinkeveen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Pijlstaart, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Pijlstaart bij jullie?
Ontdek hoe goed De Pijlstaart bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Pijlstaart
Ontdek de prestaties van onze leerlingen op het fundamenteel niveau, essentieel voor taal en rekenen aan het einde van de basisschool periode. Dit niveau wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets, een cruciale meting voor de verdere ontwikkeling. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief De Pijlstaart.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool De Pijlstaart
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer leerdoel dan het fundamentele niveau. Wij streven ernaar dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Dit aangepaste percentage geeft de specifieke ambitie voor De Pijlstaart weer.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Pijlstaart?
Het schooladvies aan het einde van groep 8 is cruciaal voor de doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Bij basisschool De Pijlstaart in Vinkeveen stellen we dit advies zorgvuldig op, met oog voor het unieke talent van elk kind. Ons adviesproces is gebaseerd op een brede evaluatie. We kijken niet alleen naar de resultaten van gestandaardiseerde toetsen zoals de Cito-scores van groep 6 tot en met 8. Daarnaast beoordelen we de leerontwikkeling over meerdere jaren, de werkhouding, motivatie en het zelfvertrouwen van uw kind. Ook de zelfstandigheid, het doorzettingsvermogen, observaties van de leerkracht, de inbreng van het kind en de gesprekken met u als ouder worden meegenomen. Deze integrale aanpak zorgt voor een schooladvies dat recht doet aan de capaciteiten en de ontwikkelingsmogelijkheden van uw kind. Het team, bestaande uit de leerkracht van groep 8, de intern begeleider en de directeur, stelt het advies gezamenlijk op. Het definitieve schooladvies wordt uiterlijk in maart verstrekt, ruim vóór de aanmeldingsperiode voor het voortgezet onderwijs. Na de doorstroomtoets in april, die in april plaatsvindt, kan het advies worden bijgesteld. Indien de toetsresultaten een hoger advies suggereren, passen we dit aan. In uitzonderlijke gevallen, waarbij een bijstelling niet in het belang van het kind wordt geacht, behouden we het oorspronkelijke advies met een duidelijke motivatie. Ook bij een verschil van meer dan een half niveau tussen het schooladvies en het toetsadvies, kan het advies worden bijgesteld naar een tussenliggend niveau, mits dit goed gemotiveerd kan worden.
Grafiek
Grafiek laden...
Optimale Sociale Ontwikkeling op De Pijlstaart Vinkeveen
Bij OBS De Pijlstaart in Vinkeveen geloven we dat een sterke sociale en emotionele ontwikkeling essentieel is voor het succes van uw kind. Naast academische vaardigheden, begeleiden we leerlingen actief in het ontwikkelen van zelfvertrouwen, veerkracht en respectvolle omgang met anderen. Wij erkennen dat elk kind uniek is en verschillende ondersteuning nodig heeft. Onze aanpak richt zich op het bevorderen van zelfstandigheid, het leren omgaan met emoties en het ontwikkelen van effectieve samenwerkingsvaardigheden. Dit helpt kinderen om positieve relaties op te bouwen en conflicten constructief op te lossen. Een veilige leeromgeving staat centraal. Door gerichte aandacht te besteden aan sociaal-emotionele veiligheid, gedragsontwikkeling en een positieve leerhouding, stimuleren we niet alleen academische prestaties, maar ook algemeen welzijn en plezier in leren. Onze school implementeert breed de Kanjertraining, een bewezen programma dat kinderen de tools geeft om zelfverzekerd, eerlijk en vriendelijk te zijn. Dit programma ondersteunt onze kernwaarden en versterkt de sociale competenties van elke leerling. We monitoren de sociale vooruitgang nauwgezet via observaties, individuele gesprekken en leerlingvragenlijsten, zoals die van Scholen met Succes. Dit stelt ons in staat om tijdig passende ondersteuning te bieden en proactief in te spelen op de behoeften van elk kind.
Vertrouwen & Veiligheid: Een basis voor groei
Respect & Openheid: Samen leren en leven
Plezier & Verbondenheid: Samen sterk in de klas
Hoe bevordert OBS De Pijlstaart de sociale ontwikkeling van leerlingen?
OBS De Pijlstaart hanteert een proactieve aanpak voor sociale ontwikkeling, gebaseerd op onze kernwaarden zoals vertrouwen, veiligheid en openheid. We integreren de Kanjertraining in ons lesprogramma om leerlingen te voorzien van effectieve sociale vaardigheden en emotioneel begrip. Onze leerkrachten zijn getraind om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren waar kinderen zich vrij voelen om te leren en te groeien. We organiseren regelmatig kindgesprekken en driehoeksgesprekken (kind-ouder-leerkracht) om de ontwikkeling van elke leerling te bespreken en te ondersteunen. Daarnaast stimuleren we de betrokkenheid van leerlingen bij schoolzaken via een actieve leerlingenraad. Dit bevordert een gevoel van eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor het schoolklimaat, wat bijdraagt aan een positieve en inclusieve schoolcultuur voor alle 379 leerlingen.
Welke methoden gebruikt OBS De Pijlstaart voor sociaal-emotioneel leren?
OBS De Pijlstaart zet de Kanjertraining in als kernmethode voor sociaal-emotioneel leren. Dit programma biedt een gestructureerde aanpak om kinderen te leren omgaan met sociale situaties, emoties te herkennen en te reguleren, en positieve relaties op te bouwen. De Kanjertraining helpt leerlingen om zelfvertrouwen te ontwikkelen, conflicten op een constructieve manier op te lossen en respectvol met leeftijdsgenoten en volwassenen om te gaan. Deze methodiek sluit naadloos aan bij onze schoolbrede visie op het creëren van een veilige, uitdagende en ondersteunende leeromgeving voor alle kinderen op onze basisschool in Vinkeveen.
Hoe registreert OBS De Pijlstaart de sociale vooruitgang van leerlingen?
OBS De Pijlstaart monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen via een combinatie van methoden, waaronder observaties, kindgesprekken en leerlingvragenlijsten. Deze registraties helpen ons om de voortgang van elke leerling nauwkeurig in kaart te brengen en tijdig passende ondersteuning te bieden. We maken gebruik van het Kanvas-systeem voor gestructureerde registratie van observaties en voortgang. Dit systeem ondersteunt ons team bij het identificeren van individuele leerbehoeften en het plannen van gerichte interventies. Door deze systematische aanpak zorgen we ervoor dat alle leerlingen de nodige begeleiding krijgen om hun sociale en emotionele vaardigheden optimaal te ontwikkelen gedurende hun tijd op onze basisschool.
Inspectierapport Basisschool De Pijlstaart: Kwaliteit en Resultaten
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Basisschool De Pijlstaart in Vinkeveen. Hier vindt u een helder overzicht van de onderwijskwaliteit en prestaties van onze school. Wij streven continu naar de beste leeromgeving voor uw kind. De inzichten uit het inspectierapport helpen ons om ons onderwijs verder te optimaliseren en te voldoen aan de hoogste standaarden. Lees het volledige inspectierapport en ontdek hoe wij bij De Pijlstaart de ontwikkeling van onze 379 leerlingen centraal stellen.