
Schoolweging
De schoolweging van De Rank Vianen is 31,86 , met een spreiding van 6,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93.71% scoort De Rank excellent op het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt de basiskwaliteit van het onderwijs. De score ligt wel iets lager dan het regiogemiddelde (95.23%), mogelijk door de relatief complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 56.29% ligt ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43.5%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31.86) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen 55.36%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 26% vmbo-(g)t versus 26% havo/vwo-combinaties. Opvallend is het relatief hoge percentage vwo-adviezen (4.65%) voor een school met deze schoolweging. Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) blijven met 18.6% wel boven het regionaal gemiddelde (14.57%). Dit sluit aan bij het profiel als 'brede buurtschool' uit het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Rank Vianen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.03 | 175.41 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We nemen methodegebonden toetsen en Cito-toetsen af om een objectief beeld te krijgen van de leerprestaties op verschillende vakgebieden zoals taal, rekenen en lezen. Dit doen we vanaf groep 3, halverwege en aan het eind van het schooljaar. Aan de hand van analyses van de resultaten stemmen we de leerstof af, zowel op groepsniveau als op individueel niveau. De resultaten zijn terug te vinden in het rapport van de leerlingen. We vinden het belangrijk om minimaal vier keer per jaar met alle ouders te spreken over de ontwikkeling van hun kind. Dit noemen we het oudercontactmoment. Kinderen in de groepen 1 en 2 krijgen een portfolio mee naar huis. Leerlingen in groep 3 tot en met 8 ontvangen twee keer per jaar een rapport: in februari (voorjaar) en aan het einde van het schooljaar in juli. In het rapport richten we ons tot het kind en geven we aan wat hij/zij heeft geleerd, welke doelen zijn bereikt en wat het kind in de komende periode zal gaan leren. Naast de gesprekken over het portfolio/rapport zijn er ook Kindplangesprekken vanaf groep 4. Dit is een gesprek tussen het kind, de ouders en de leerkracht waarin het Kindplan wordt besproken. Het Kindplan wordt door het kind zelf geschreven en bevat informatie over waar het kind goed in is en aan welke doelen het de komende periode wil werken. Dit bevordert het verantwoordelijkheidsgevoel voor de eigen ontwikkeling van het kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15.56% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Mogelijke verklaring is de toenemende druk op doorstroomtoetsen. Positief punt: 62.22% blijft exact op adviesniveau, wat wijst op accurate plaatsing. De school geeft aan intensiever te gaan monitoren via het nieuwe leerlingvolgsysteem ParnasSys.
Sociale ontwikkeling
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen te meten, nemen wij regelmatig de KanVas vragenlijst af. Deze vragenlijst biedt inzicht in het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen en helpt ons om gerichte interventies te ontwikkelen wanneer dat nodig is. Door de KanVas vragenlijst af te nemen, kunnen wij de ontwikkeling van sociale vaardigheden monitoren en evalueren.
Vertrouwen
Veiligheid
Rust en wederzijds respect
Wat is de werkwijze van Basisschool De Rank voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Rank gebruikt de Kanjermethode, een sociaal-emotionele methode die uitgaat van vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. Het doel is kinderen positief over zichzelf en anderen leren denken en hen handvatten geven in sociale situaties. De Kanjerregels zijn: We vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit en niemand doet zielig. De school informeert ouders regelmatig over het lesprogramma en de voortgang.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Rank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Rank gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Rank?
Basisschool De Rank gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.