
Schoolweging
De schoolweging van Titus Brandsma Venlo is 29,36 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Venlo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school kennen we de voortgang van onze kinderen doordat leerkrachten op de hoogte zijn van de stappen die kinderen zetten. We bekijken voor ieder kind afzonderlijk hoe het zich ten opzichte van zichzelf ontwikkelt en welke stappen het zet. Dit doen we door een kind iedere dag te volgen en echt te zien en te horen. De methodegebonden toetsen helpen ons hierbij. Kinderen vullen hun eigen portfolio. Ze verzamelen werk waar ze trots op zijn, waar ze moeite mee hebben gehad of werk dat anderszins inzicht geeft in de ontwikkeling die zij, volgens zichzelf, doormaken. Ze schrijven bovendien tweemaal per jaar een stukje (geholpen door onderzoeksvragen die ze van ons krijgen) over hun eigen ontwikkeling op sociaal emotioneel vlak. De leerkracht doet dit ook en we vragen de ouders dit ook te doen. Hierdoor zorgen we voor een 360 graden feedback voor het kind tweemaal per jaar in het portfoliogesprek. Tweemaal per jaar nemen we de CITO toetsen in groep 3 t/ m 8 af, die ons informatie verschaffen over de effectiviteit van ons onderwijs. Wij leggen deze resultaten naast elkaar (schoolbreed) analyseren deze (schoolbreed, op groepsniveau en op kindniveau) en destilleren hieruit acties voor de komende planperiode op groeps- of leerlingniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
We hebben een duidelijk beeld van onze leerlingen. Door kindgesprekken, portfoliogesprekken met kind en ouders, gesprekken met ouders en observaties komen we tot een totaalplaatje waarbij we kunnen aansluiten in ons leerkrachthandelen en ons aanbod. Onze leerlingen komen veelal kansrijk binnen, ouders zijn betrokken en vinden ontwikkeling en leerprestaties belangrijk. Kwaliteiten en talenten van kinderen bepalen waarbij wij aansluiten en hoe we de creatieve vakken gaan aanpakken. We zorgen voor een veilig klimaat in onze school en zetten hierbij de SoEmO (methode voor sociaal emotionele ontwikkeling) kaarten in om meer expliciet in de klassen hieraan te werken. In kindgesprekken praten we met de leerlingen over hun welbevinden, hun plek in de groep en wat hen bezighoudt. Bovendien vindt in deze gesprekken de verkenning en verankering plaats resp. de te zetten stappen en de reeds gemaakte stappen in de ontwikkeling van de leerling. Hierdoor ontstaat meer eigenaarschap en reflecteren we op zowel cognitief als affectief gebied met kinderen. Leerling in beeld en de leerlijnen van ParnaSsys gebruiken we vervolgens om de sociaal emotionele ontwikkeling van onze kinderen te monitoren, evenals het onderzoek naar de veiligheidsbeleving van kinderen op stichtingsniveau. LEES MINDER
Eigenaarschap
Samen
Ontwikkelen
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van onze school zijn bepaald door het team, in samenspraak met ouders en de kinderen van, met name, de leerlingenraad en de expertisegroep SoEmO (sociaal emotionele ontwikkeling). Eigenaarschap wordt breed gedragen en is bovendien een kernwaarde van onze stichting. We gebruiken onze methode cyclisch én als bronnenboek bij de verschillende schoolbrede thema's. We observeren en registeren dagelijks en geven dit een plek in de kindgesprekken die leerkrachten voeren, in het portfoliowerken, de leerlijnen in ParnaSsys (groep 1/2) en door de sociaal emotionele vragenlijsten van Leerling in Beeld (groep 3 t/m 8) te gebruiken om te registreren. De visie dragen we iedere dag opnieuw uit en is een 'way of live' op de Titus. We gaan als partners met ouders om en geven de kinderen die aan onze zorgen zijn toevertrouwd de ruimte om eigenaar te kunnen zijn van hun ontwikkeling, passend bij hun ontwikkelingsniveau. Bij grensoverschrijdend gedrag hanteren we een stappenplan. Dit stappenplan is te vinden op de website van de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal emotionele vragenlijst LIB