
Schoolweging
De schoolweging van Sterrenpad ’t Ven is 27,17 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94.7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat basisvaardigheden taal en rekenen goed worden aangeleerd, ondanks de dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
40.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 50.1% blijft. Dit reflecteert de complexiteit van de leerlingenpopulatie, ondanks de relatief lage schoolweging. De score ligt wel 8.2 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op middelbare niveaus: 34.78% vmbo-(g)t/havo en 30.43% vmbo-k/-(g)t. Het vwo-percentage (17.39%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (18.61%), terwijl praktijkonderwijsadvies ontbreekt. Dit past bij een school met ambitieuze doorstroomdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sterrenpad ’t Ven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de vorderingen en de ontwikkeling van de kinderen op de volgende manieren: Methodegebonden toetsen op de vakgebieden rekenen en taal Elke methode maakt gebruik van toetsen om te controleren of datgene wat behandeld is wel of niet wordt beheerst. De resultaten van deze toetsen worden op klassenoverzichten bijgehouden. Methode-onafhankelijke toetsen op de vakgebieden rekenen en taal Met behulp van het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld (LIB) en diverse andere toetsen. I.s.m. Stichting Fortior is er afgesproken om het ontwikkelingsproces van de kinderen te volgen door structureel gebruik te maken van de diverse toetsen van het leerlingvolgsysteem LIB voor groep 3 t/m 8 en de leerlijnen van het Jonge Kind met ParnasSys voor groep 1-2. Het biedt ons de mogelijkheid om het proces te volgen via een ontwikkelingslijn. Daarnaast maken we ook nog gebruik van diverse andere toetsen om de ontwikkeling te kunnen volgen. Observaties Tijdens het werken in de klas en het buitenspel volgen we de ontwikkeling van de individuele kinderen en de groep door te observeren. Doel van het observeren is om te kijken naar gedrag (bijv. hoe verloopt de samenwerking?) en werkhouding (bijv. hoe wordt een probleem opgelost?). In groep 1-2 wordt de brede ontwikkeling van het kind geobserveerd. Gegevens vanuit deze observaties worden in een leerlingvolgsysteem voor het jonge kind vastgelegd. Mondelinge en schriftelijke verwerkingen van opdrachten Denk hierbij ook aan het vastleggen van de kindgesprekken die gevoerd worden vanaf de start van het schooljaar. Afname van de LIB-SEO en Sociogram Dit geeft een beeld van het welbevinden van kinderen. De registratie van de gegevens vindt plaats in ons administratie en volgsysteem ParnasSys en LIB. Leerling-besprekingen en groepsanalysegesprekken De leerling-besprekingen en groepsanalyse worden gevoerd met de groepsleerkracht en de teamleider. Deze besprekingen vinden altijd plaats in november, februari en einde schooljaar en zijn bedoeld om de ontwikkelingen van de kinderen en de groep te volgen en waar nodig acties in te zetten of aan te passen. Bij de uitstroom in groep 8 zien we dat voldoende kinderen het 1F niveau op het gebied van taal behalen. Te weinig kinderen behalen echter het hogere 2F streefniveau. (voor een toelichting wat referentieniveaus zijn verwijzen we naar het onderdeel 'resultaten eindtoets' hoofdstuk 5.2) Op rekengebied behalen nog niet alle kinderen het 1F niveau. Dit is wel wenselijk voor onze school. Toch stromen de kinderen wel uit naar een VMBO-T/HAVO/VWO niveau. Door het leren anders te organiseren en in te zetten op sterke didaktiek is het streven en de verwachting dat een groter aantal kinderen het streefniveau behaalt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
29.17% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25.27% landelijk), wat het effect van maatwerkbegeleiding illustreert. Het percentage onder-advisering (16.67%) is hoger dan gemiddeld (11.81%), mogelijk gerelateerd aan de toenemende spreiding in de leerlingenpopulatie.
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER
Sociale Veiligheid
Positieve samenwerking
(zelf)vertrouwen
Wat is de werkwijze van Sterrenpad 't Ven voor sociale ontwikkeling?
Sterrenpad 't Ven werkt sinds schooljaar 2017-2018 met het programma Vreedzaam, dat de nadruk legt op het stimuleren van positief gedrag. Kinderen kunnen een ster verdienen voor positief gedrag. Bij 25 sterren wordt dit omgeruild voor een grote ster op de sterrenhemel in de gang. Een volle sterrenhemel leidt tot een beloning voor de hele school. Vreedzaam leert kinderen: positief en zorgzaam om te gaan met elkaar, democratisch beslissingen te nemen, conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen, en open te staan voor verschillen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met LIB-SEO, minimaal twee keer per jaar.
Welke registratievorm(en) gebruikt Sterrenpad 't Ven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Sterrenpad 't Ven gebruikt LIB-SEO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.