St Martinus Basisschool
Prinses Beatrixstraat 2
5911 BM Venlo

Schoolweging

Schoolweging
26.26
Spreiding
6.89

De schoolweging van St. Martinus Venlo is 26,26 , met een spreiding van 6,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat ruim boven zowel de landelijke norm van 85% als het vergelijkingspercentage van 96,7% ligt. Dit onderstreept de solide basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage van 63,3%, toont de school hiermee aan dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger taal- en rekenniveau bereikt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op midden- en bovenbouwroutes: 37,0% vmbo-(g)t/havo en 29,6% havo/vwo of vwo. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 7,4% (tegenover 5,5% bij vergelijkbare scholen). De combinatie van 14,8% vwo-advies en 25,9% vmbo-k/-(g)t laat een brede differentiatie zien, passend bij de spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Martinus VenloGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten spelen een belangrijke rol in twee opzichten: Om de individuele kinderen te volgen en extra begeleiding te bieden waar nodig Om de schoolopbrengsten te monitoren in de jaarlijkse trendanalyse Vanaf schooljaar 2023-2024 gebruiken we de toetsen van CITO "Leerling in beeld".

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,35% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 43,48% boven het advies uitkomt. Deze cijfers benadrukken het zorgvuldige adviesproces en de sterke begeleiding bij de overstap naar het VO, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Uitgangspunt voor deze opbrengsten is datgene wat ook geleid heeft tot de keuze voor de methode "de Vreedzame School" en dat wat we in onze visie zeggen over welbevinden en betrokkenheid van kinderen en leerkrachten.

Veiligheid

Geborgenheid

Wederzijds respect

Wat is de werkwijze van St Martinus Basisschool voor sociale ontwikkeling?

Eigenaarschap, betrokkenheid en respect zijn belangrijke waarden voor St Martinus Basisschool. De school doet een groot beroep op de verantwoordelijkheid van iedereen, aangepast aan de leeftijd. Het gaat erom dat iedereen bijdraagt aan een goede sfeer op school, met respect voor anderen en hun eigendommen. De methode 'de vreedzame school' biedt hierbij handvatten. De school werkt vanuit 'de vreedzame school' met een grondwet. Verder leidt de school mediatoren op in groep 7 & 8, die tijdens pauzes zichtbaar en aanspreekbaar zijn voor kinderen om te helpen bij het oplossen van conflicten. Ook is er een leerlingenraad die maandelijks vergadert om de belangen van de kinderen te vertegenwoordigen.

Welke registratievormen gebruikt St Martinus Basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

St Martinus Basisschool gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en de leerlijn in ParnasSys om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt St Martinus Basisschool?

St Martinus Basisschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school, Kids Skills en Rots & Water.