School aan de Vijver
Vijverhofstraat 2
5913 TV Venlo

Schoolweging

Schoolweging
25.27
Spreiding
5.05

De schoolweging van School aan de Vijver is 25,27 , met een spreiding van 5,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,68% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat de school goed inspeelt op basisvaardigheden, ondanks de beperkte streefniveauscore.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,17% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim onder het vergelijkingspercentage van 63,97% ligt. Toch overschrijdt de school haar eigen signaleringswaarde van 53,8% net niet. Dit duidt op uitdagingen in het bereiken van hogere taal- en rekendoelen bij een substantieel deel van de leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een concentratie op middelbare niveaus: 53,33% VMBO-(g)t/havo (vs. 10,34% regio). Het aandeel havo/vwo-advies (20%) ligt dichtbij het landelijk gemiddelde (10,93%), terwijl vwo-adviezen (10%) onder het vergelijkingsniveau (18,61%) blijven. Opvallend is 16,67% VMBO-k/-(g)t-advies, wat past bij de lagere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSchool aan de VijverGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Jaarlijks legt de school verantwoording af aan de inspectie. Dit gaat schriftelijk door het doorgeven van de schoolresultaten uit het leerlingvolgsysteem, de resultaten van de eindtoets, het overhandigen van het schoolplan en de schoolgids. Daarnaast brengt de inspecteur gemiddeld elke vier jaren een bezoek aan school. Tijdens zo'n bezoek gaat de inspectie na of de school goed onderwijs geeft en of de resultaten van de leerlingen voldoende zijn. De inspectie doet dit door te beoordelen of onze school voldoet aan een aantal kwaliteitseisen. Van zo’n bezoek wordt een uitgebreid verslag gemaakt. Sterke en zwakke punten worden uitvoerig besproken en in de juiste verhoudingen geplaatst. De uitkomsten van zo’n inspectiebezoek worden weer meegenomen in de onderwijskundige meerjarenplanning van school. Vanuit deze meerjarenplanning wordt jaarlijks op de beleidsdag met het team het schooljaarplan opgesteld. De ontwikkeling van de kinderen volgen: Methode gebonden resulaten, Cito en Leerling in Beeld Naast het dagelijks volgen van de ontwikkelingen van de kinderen door observatie en het beoordelen van het werk worden de ontwikkelingen van alle kinderen op school twee keer per schooljaar gevolgd met behulp van diverse toetsen, die door het CITO ontwikkeld zijn en waarbij de resultaten vergeleken kunnen worden met gelijke doelgroepen van heel Nederland. In de kleutergroepen volgen de leerkrachten de kinderen middels de leerlijnen van Parnassys. In de groepen 3 t/m 8 krijgen de leerlingen toetsen op het gebied van spelling, lezen, begrijpend lezen en rekenen. Van al deze toetsen worden zowel groeps- als ook individuele overzichten gemaakt. Deze worden door de leerkrachten tezamen met alle andere relevante gegevens (leerlingbespreking, oudergesprek, onderzoek, toets-resultaten, rapporten, enz.) bewaard in het digitale leerlingdossier. Voor groep 7 maken we ook nog gebruik van de "AMN-Aansluiting". Hierbij wordt naar de brede ontwikkeling gekeken, met het oog op het voortgezet onderwijs. Er wordt dus breder gekeken dan enkel naar de cognitieve gegevens. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen volgen we door middel van het volgsysteem Leerling in Beeld (Sociaal emotioneel functioneren). Twee keer per jaar vullen de leerkrachten van de groepen 3-8 de digitale vragenlijst in over elk kind. De kinderen van de groepen 6-8 vullen ook een leerlingenvragenlijst in. Aan de hand van de scores krijgt de leerkracht een goed beeld waar de sterke en aandachtspunten zitten van elk kind afzonderlijk en van de groep als geheel. Op basis daarvan kan de leerkracht individuele of groepsacties ondernemen. Onze methode “kinderen en hun sociale talenten” geeft handreikingen waardoor er heel gericht gewerkt kan worden aan de diverse sociale competenties. Drie keer per jaar, waarvan twee keer na afname van onafhankelijke toetsen, bespreken de leerkrachten samen met de deelteamleider de resultaten per groep en de vorderingen en ontwikkelingen van alle kinderen afzonderlijk. Minimaal twee keer per schooljaar ontvangen alle ouders een uitnodiging voor 10-minuten-gesprekken. Hier worden de ontwikkelingen en resultaten van de afzonderlijke kinderen besproken. Indien daartoe aanleiding is, worden ouders ook tussentijds uitgenodigd voor een gesprek. Op school hebben de leerkrachten de goede gewoonte om ouders meteen te informeren als leerlingen buiten de reguliere lessen om, extra aandacht krijgen. Als ouders zelf behoefte hebben aan een gesprek zijn zij natuurlijk altijd welkom.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

51,85% van de leerlingen presteert boven advies - meer dan het dubbele van het vergelijkingspercentage (25,27%). Slechts 11,11% zit onder advies, wat exact aansluit bij het landelijk gemiddelde. Deze cijfers onderstrepen het realisme én ambitieniveau van de schooladviezen.

Sociale ontwikkeling

Om een sociaal-pedagogisch en veilig klimaat te creëren, heeft de school niet gekozen voor één breed schoollespakket. We zijn er van overtuigd dat het vaak in de kleine dingen zit en kennen derhalve een veelheid aan activiteiten die het klimaat ten positieve beïnvloeden. Waar kunt u hierbij zoal aan denken: Klassenprotocol, omgangsregels, methode De Vreedzame School, Trefwoord (o.a. normen en waarden), kindgesprekken, tweewekelijkse schoolregel, trainingen(Sova onderbouw; Sova middenbouw, meidenvenijn gr. 7, weerbaarheidstraining gr. 8), tips leerkracht handelen, Pestprotocol, scol. Schooljaar 2022-2023 zijn we van start gegaan met het implementeren van de methode De Vreedzame School. Een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De Vreedzame School is een programma voor basisscholen dat streeft naar een democratische gemeenschap waarin leerlingen een stem krijgen, zich verantwoordelijk voelen, zich positief sociaal gedragen, en conflicten zonder geweld oplossen. De kern van De Vreedzame School bestaat uit een wekelijkse les voor alle groepen in de basisschool in conflictoplossing en de sociale competenties die daar voor nodig zijn. Maar De Vreedzame School is meer dan een lesmethode. Het is een visie, een aanpak, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school, en ook in de omgeving van de school. Er worden aparte leerlingmediatoren opgeleid die helpen bij het oplossen van conflicten. Zo leren de leerlingen allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving. Dat leren ze o.a. tijdens het werken in klassen- en/of schoolcommissies. De school fungeert zo als een oefenplaats voor democratisch, actief burgerschap. De school voldoet hiermee aan de eisen van de Inspectie op het terrein van sociale competentie, actief burgerschap en sociale integratie. Voor meer info zie de bijlage op ouderportaal --> boekenkast --> schoolgids: De Vreedzame school/ Burgerschap Pedagogisch klimaat LEES MINDER

Respect

Waarden en normen

Veiligheid

Wat is de werkwijze van School aan de Vijver voor sociale ontwikkeling?

School aan de Vijver monitort halfjaarlijks het welbevinden van de leerlingen met behulp van 'Leerling in Beeld'. Eens in de drie jaar wordt een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd, waarbij aandacht wordt besteed aan sociaal-emotionele kenmerken. De school gebruikt de methode 'De Vreedzame School' en is in schooljaar 2022-2023 gestart met een tweejarig implementatietraject.

Welke registratievorm(en) gebruikt School aan de Vijver om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School aan de Vijver gebruikt 'Leerling in Beeld' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School aan de Vijver?

School aan de Vijver gebruikt 'De Vreedzame School' als methode voor sociaal-emotioneel leren.