
Schoolweging
De schoolweging van Harlekijn Venlo is 33,06 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,49% score ruimschoots boven de signaleringswaarde (85%) en het landelijk gemiddelde (93,89%). De focus op basisvaardigheden taal en rekenen in alle groepen draagt hieraan bij, zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,15% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 38,7% en het vergelijkingsgemiddelde van 50,17%. Dit onderstreept de effectiviteit van de geïntensiveerde rekenmethodiek en adaptieve lesprogramma's die de school sinds 2021 hanteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Een opvallend hoog percentage combinatieadviezen: 19,51% vmbo-(g)t/havo en 21,95% havo/vwo. Het aandeel vwo-advies (4,88%) ligt lager dan regionale vergelijkers (18,61%), maar de praktische uitstroom naar vmbo-b/k (24,39%) sluit aan bij de schoolweging. De adviezen reflecteren een nadruk op maatwerk en doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Harlekijn Venlo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.03 | 174.18 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Met de tussenresultaten wordt het onderwijs afgestemd op het niveau en de ontwikkeling van de leerlingen. Zo kan worden bepaald welke leerlingen extra begeleiding of (externe) zorg nodig hebben. De leerkrachten doorlopen daarbij systematisch de cyclus van 'evalueren, analyseren, doelen stellen en aanpak bepalen'. Dit wordt zichtbaar gemaakt in de groepsplannen van elke groep. Hierbij zijn de zorggesprekken met de collega’s en Kwaliteits Coördinatoren ondersteunend. Voor enkele kinderen (zij die extra ondersteuning ontvangen vanuit het samenwerkingsverband of leerlingen met een eigen leerlijn) worden de tussenresultaten gebruikt voor het opstellen van een Ontwikkelings Perspectief. Met de tussenresultaten (en de overige toetsen en observaties) houdt de Harlekijn zicht op de didactische ontwikkeling van de leerlingen. Tijdens de teambijeenkomsten - na de cito afnames van januari en juni - worden deze gegevens op schoolniveau geanalyseerd en vertaalt naar concrete actieplannen. Op stichtingsniveau worden de gegevens van juni geanalyseerd. Hier vloeien (gezamenlijke) agendapunten uit voort voor het KC- netwerk. In het jaarverslag wordt overzichtelijk gemaakt hoe de jaargroep, per vakgebied, de afgelopen 3 jaar heeft gepresteerd. De speciaal ondernomen activiteiten worden beschreven, conclusies worden getrokken en aanbevelingen worden gedaan. Dit wordt vervolgens weer opgenomen in het jaarplan voor het opvolgende schooljaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
29,63% van de leerlingen presteert boven advies - significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (25,27%). De combinatie van doorlopende leerlijnen en vroegtijdige signalering (via het Digitaal Volgsysteem ParnasSys) lijkt hieraan bij te dragen. Wel scoort 16,67% onder advies, wat aandacht vraagt voor de begeleiding van kwetsbare leerlingen.
Sociale ontwikkeling
De maatschappij waarin onze kinderen terecht komen, kan soms direct zijn. Een maatschappij waarin kinderen regelmatig afgerekend worden op hun eigen handelen. Zelfredzaamheid en zelfreflectie liggen aan de basis van een kind die gebalanceerd in deze wereld zijn weg vindt. Dit alles binnen een sociale betrokkenheid waarin ook naar de gedachten en gevoelens van de ander wordt geluisterd. Omdat we zien dat in de wijk regelmatig een beroep gedaan wordt op deze vaardigheden, zijn we als school bewust bezig met de weerbaarheid van onze kinderen. Dit wil de Harlekijn op een positieve wijze doen vanuit kansen en niet vanuit bedreigingen. De Harlekijn streeft ernaar dat de kinderen die onze school verlaten, over een grote mate van zelfreflectie en zelfredzaamheid beschikken waardoor ze zelfstandig gebalanceerde afwegingen kunnen maken in hun verdere toekomst. Dit alles binnen een sociale betrokkenheid naar de ander toe. Je ontwikkelt je als individu binnen een groep. LEES MINDER
Zelfredzaamheid
Zelfkennis
Sociaal betrokken
Wat is de werkwijze van OBS Harlekijn voor sociale ontwikkeling?
OBS Harlekijn werkt met 'Goed Gedaan', een methode die zich richt op eenvoudige begrippen en concreet positief gedrag. De lessen zijn afgestemd op de leeftijd van de kinderen en werken aan 12 sociaal-emotionele competenties. Daarnaast wordt het Rots & Water programma ingezet, een weerbaarheidsprogramma dat weerbaarheid combineert met de ontwikkeling van positieve sociale vaardigheden. In groep 7/8 vinden klassenvergaderingen plaats en werken de kinderen met een Persoonlijk Ontwikkelings Plan (kindPOP) waarin ze zelfreflectie toepassen.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Harlekijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Harlekijn gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Zien.