KleurRijk
Wolweversstraat 1
5914 PG Venlo

Schoolweging

Schoolweging
37.95
Spreiding
4.4

De schoolweging van KleurRijk Venlo is 37,95 , met een spreiding van 4,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93.55% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft KleurRijk ruimschoots de landelijke norm van 85%. De school garandeert hiermee een stevige basis voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49.46% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat significant boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 31.7% ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor hogere prestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op gemengde leerwegen: 26.67% vmbo-(g)t/havo en 6.67% havo/vwo. Het aandeel vwo-advies (13.33%) ligt lager dan het regionaal gemiddelde (18.61%), terwijl praktijkonderwijs (6.67%) boven de vergelijkingsgroep (1.01%) uitsteekt. Dit past bij de brede onderwijsvisie waarin kansrijk adviseren centraal staat.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKleurRijk VenloGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kwaliteitsverbetering door een leerlingvolgsysteem Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen is het werken met toetsen. Om onze leerlingen acht jaar lang zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over een leerling. Het laat zien hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft bijgeleerd. De toetsen die wij gebruiken, worden afgenomen bij leerlingen op andere basisscholen verspreid over het hele land. Daardoor is het mogelijk de vorderingen van uw kind te vergelijken met leeftijdsgenoten in ons land. De vakken rekenen, lezen en taal worden op verschillende onderdelen getoetst. De resultaten van de toetsen bespreekt de leerkracht met de teamleider. Ook op schoolniveau worden deze resultaten gevolgd en besproken. Wanneer de resultaten tegenvallen, wordt overlegd op welke manier hier verbetering in aan te brengen is. Mogelijke verbeteringen kunnen zijn: een andere manier van lesgeven, aanschaf van nieuwe lesmethoden volgens de laatste inzichten of extra ondersteuning in de groep. De toetsresultaten worden altijd met de ouders besproken tijdens de 15-minutengesprekken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage (62.5%) van de oud-leerlingen presteert onder hun oorspronkelijke schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11.81%. Dit zou kunnen wijzen op een voorzichtige adviescultuur. Toch laat 12.5% van de leerlingen hoger presteren dan geadviseerd, wat aansluit bij de schoolbrede focus op ontwikkelkansen.

Sociale ontwikkeling

Vreedzaam is een programma voor sociale competenties en democratisch burgerschap. Het programma helpt onze school een gemeenschap te vormen waarin we leerlingen actief aanspreken op hun verantwoordelijkheden voor elkaar, hun omgeving, de schoolgemeenschap en de samenleving. Wij willen een bijdrage leveren aan de sociale en maatschappelijke vorming van kinderen. We streven naar een positief sociaal klimaat, waarin ieder kind zich veilig voelt, waarin respect is voor elkaar en waarin iedereen gemakkelijk samenwerkt met iedereen. We monitoren halfjaarlijks hoe het met de sociale-en daarmee burgerschapsontwikkeling van de kinderen gaat. Onze gedragsspecialist en de werkgroep komt na monitoring met aandachtspunten. Dit schooljaar zijn we gestart met aandacht voor de goudenweken aan het begin van het schooljaar en de zilveren weken na de kerstvakantie. Ook zijn we dit schooljaar gestart met een leerlingenraad en Rots&Water trainingen. De mediatorentraining en meidenvenijn zijn zaken die we hebben aangescherpt en voortgang hebben gegeven. De school moet proberen pestproblemen te voorkomen. Los van het feit of pesten wel of niet aan de orde is. Het onderwerp pesten wordt met de kinderen bespreekbaar gemaakt, waarna met hen regels worden vastgesteld. Als pesten zich voordoet, moeten leerkrachten samen met de kinderen (in samenwerking met de ouders) dat kunnen signaleren en duidelijk stelling nemen. We handelen bij pesten volgens het pestprotocol. Ouders worden geattendeerd op dit protocol, maar kunnen hier ook zelf naar vragen. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van KleurRijk voor sociale ontwikkeling?

KleurRijk kent een gestructureerde en methodische benadering om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te bevorderen. Dit is vastgelegd in het sociale veiligheidsplan, met aandacht voor veiligheid, respect en verantwoordelijkheid. De school streeft naar een positieve sfeer waarin leerlingen en medewerkers zich thuis, geborgen en zichzelf kunnen voelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt KleurRijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KleurRijk gebruikt Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijst, Meidenvenijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KleurRijk?

KleurRijk gebruikt Een doos vol gevoelens, Plezier op school en Vreedzame school als methodes voor sociaal-emotioneel leren.