
Schoolweging
De schoolweging van Natuurlijk! Venlo is 33,79 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 91,8% scoren de leerlingen ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau, hoewel iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde (93,9%). Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 39,3%, exact op de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde (38,7%). Dit ligt echter ruim onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (50,2%). De combinatie van de hoge schoolweging en brede leerlingenpopulatie maakt dit een uitdagend resultaat, maar toont ruimte voor verbetering in het bereiken van hogere referentieniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op beroepsgerichte leerwegen: 50,98% vmbo-k en 23,53% vmbo-(g)t advies. Het aandeel havo (11,76%) ligt iets onder het regionaal gemiddelde (16,07%), terwijl praktijkonderwijs (1,96%) vergelijkbaar is. Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, wat afwijkt van de 18,61% in de regio.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Natuurlijk! Venlo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.03 | 171.86 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Leerkrachten volgen de leerlingen dagelijks in hun ontwikkeling. Elk kind ontwikkelt zich op eigen wijze en tempo en daar wordt zo goed mogelijk bij aangesloten. Wij werken binnen onze school steeds meer vanuit de (leer)doelen en helpen de kinderen inzicht te krijgen in de stand van zaken op bepaalde leer- en ontwikkelingsgebieden. Vanaf groep 1 maken we kinderen al bewust van een doel waaraan ze werken, door deze visueel te maken. Wanneer leerlingen weten waar ze staan én waar ze naartoe kunnen werken, zijn ze gemotiveerder en leergieriger. Leerlingen maken toetsen vanuit de methodes en zien daarmee welke leerstof nog geoefend kan worden en welke stof al beheerst wordt. Daarnaast maken we in de groepen 3 t/m 8 gebruik van methode onafhankelijke toetsen: de zogenaamde 'leerling in beeld' toetsen (LIB) Deze worden tweemaal per jaar afgenomen en de gegevens die daar uitkomen, worden geautomatiseerd verwerkt in een opbrengst. De resultaten vergelijken we als volgt; het kind wordt voornamelijk met zichzelf vergeleken; is er groei te zien? Is dit de verwachte groei of hadden we meer mogen verwachten? Daarnaast ijken we ook nog met een 'landelijk gemiddelde'. Waar zit een kind gemiddeld gezien in ontwikkeling, vergeleken met leeftijdsgenootjes. Er zijn structurele 'analyse-gesprekken', waarin resultaten en ontwikkeling van individuele leerlingen, maar ook de groep geëvalueerd wordt. Eventuele interventies gericht op leerlingen of groepen worden gepland en uitgevoerd. In de kleutergroepen wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd via de leer- en ontwikkelingslijnen in 'mijn kleutergroep' Daarnaast maken we gebruik van Parnassys ons leerlingenadministratie en - volgsysteem. In groep 8 nemen de leerlingen deel aan de doorstroomtoets.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (20,83%) ligt bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Desondanks blijft 29,17% boven advies presteren, wat wijst op zorgvuldige advisering. Dit sluit aan bij de monitoringssystematiek zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
We proberen steeds beter aan te sluiten op de gevarieerde leerlingpopulatie. Er zijn grote verschillen in basale voorwaardelijke vaardigheden (zoals zelfstandigheid en concentratie) als ook in de sociale omgeving. We werken structureel middels de methodiek 'de vreedzaam' aan socialisatie. We hebben aandacht voor executieve functies. Dit zijn vaardigheden die belangrijk zijn in de brede ontwikkeling. Denk hierbij aan zelfstandigheid, concentratie op een taak, plannen van een taak, samenwerken, etc. We volgen jaarlijks de sociaal-emotionele ontwikkeling middels het volgsysteem. LEES MINDER
voorwaardelijke vaardigheden
executieve functies
samenwerkend leren
Wat is de werkwijze van BS Natuurlijk! voor sociale ontwikkeling?
BS Natuurlijk! werkt met de kernwaarden ‘Ik sluit niemand buiten’, ‘Ik zorg voor mezelf en de ander’, ‘Ik haal het optimale uit mezelf en de ander’, ‘Ik mag er zijn en wil de ander begrijpen’ en ‘Samen kunnen we alles’. De school stimuleert een open houding naar elkaar en het ontdekken van eigen kwaliteiten en die van anderen. Leerlingen leren verantwoordelijkheid te dragen en samen te werken vanuit stabiliteit en zelfvertrouwen, waarbij verschillen en andere inzichten worden gerespecteerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt BS Natuurlijk! om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
BS Natuurlijk! gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.