Basisschool Mikado

Het team van Basisschool Mikado in Venlo

Current section: team
Alberickstraat 5
5922 Venlo

Zie hier hoe het team van Basisschool Mikado is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Mikado. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Mikado bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Mikado bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Mikado zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 79.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (79.3%)
Man (20.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Mikado. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.4%)
25-35 jaar (31%)
35-45 jaar (20.7%)
45-55 jaar (31%)
55-65 jaar (10.3%)
&ge;65 jaar (3.4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Mikado werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (67.9%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (7.1%)
Management (0%)
Onbekend (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Mikado gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Mikado

Op Basisschool Mikado zorgen we voor een naadloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Onze proactieve aanpak met een eigen flexibele schil van onderwijsondersteuners en leerkrachten zorgt ervoor dat uw kind altijd in een vertrouwde omgeving les krijgt. Wij zetten onze interne middelen optimaal in om klassenopvang te garanderen en incidentele uitval te minimaliseren. Hierdoor hoeven groepen kinderen zelden thuis te blijven, wat essentieel is voor hun leerproces en welzijn. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, implementeren we een doordachte, structurele vervangingsoplossing. Dit waarborgt een stabiele leeromgeving en consistente begeleiding voor alle leerlingen van Basisschool Mikado gedurende het hele schooljaar.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Behalve vakleerkrachten kunnen we bogen op een heleboel expertise in ons team. Binnen onze school worden de volgende functies vervuld:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Mikado: Specialisten voor Elke Uitdaging

2

Taal en Rekenen: Versterking voor Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Basisschool Mikado zetten we ons volledig in voor de taal- en rekenontwikkeling van elk kind. Met een dedicated taalklas en meerdere leerkrachten met gespecialiseerde kennis, bieden we gerichte hulp. Onze samenwerking met een externe logopedist, werkzaam binnen onze schooluren, garandeert laagdrempelige ondersteuning. Deze professional, verbonden aan 'Pure Communicatie', werkt nauw samen met ons team voor het welzijn van uw kind. Mocht u een andere logopedist prefereren, dan faciliteren wij ook die samenwerking.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Basisschool Mikado investeert in de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Een van onze leerkrachten heeft een masteropleiding op het gebied van gedrag afgerond, wat zorgt voor gespecialiseerde begeleiding. Daarnaast onderhouden we een waardevolle samenwerking met ergotherapeute Gwen Schouwenberg van Ergotherapie Venlo. Zij is tijdens schooltijd aanwezig op onze school en werkt nauw samen met ons team. Uw keuze voor een andere ergotherapeut wordt ook ondersteund door onze flexibele samenwerkingsbereidheid.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Om leerlingen optimaal te ondersteunen bij hun gedrag, werkhouding en taakaanpak, heeft Basisschool Mikado twee leerkrachten die recentelijk een masteropleiding gedrag hebben voltooid. Zij bieden gespecialiseerde inzichten en begeleiding. Onze samenwerking met ergotherapeute Gwen Schouwenberg van Ergotherapie Venlo is een belangrijk onderdeel van ons ondersteuningsaanbod. Zij is aanwezig op school en werkt nauw samen met ons team. We staan ook open voor samenwerking met door u gekozen externe ergotherapeuten.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Fysieke Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

Voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen, inclusief fijne motoriek zoals schrijven, werkt Basisschool Mikado samen met Nikki Peters van Fysio Vossener. Zij begeleidt kinderen op onze school. Zoals eerder vermeld, werken we ook samen met een ergotherapeut. Deze gecombineerde expertise zorgt voor een brede ondersteuning op fysiek en motorisch gebied, met als doel de algehele ontwikkeling van uw kind te bevorderen.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Basisschool Mikado biedt ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging door middel van een orthopedagoog. Deze specialist werkt deels op onze school, gefaciliteerd door de Afdeling Passend Onderwijs. Deze expertise draagt bij aan een veilige en verzorgde omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, met aandacht voor individuele behoeften.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontwikkelingsondersteuning op Maat: Het Best in Elk Kind naar Boven

Ons Zorgbeleid en Ondersteuningsplan van Basisschool Mikado

Op Basisschool Mikado zetten we ons dagelijks in voor de optimale ontwikkeling van elke leerling. Wij geloven in een proactieve aanpak waarbij we de sterke punten en ontwikkelingsbehoeften van kinderen continu signaleren en hierop inspelen. Ons onderwijssysteem is ingericht om een veilige en stimulerende omgeving te bieden waar kinderen kunnen groeien, zowel academisch als sociaal-emotioneel. Onze focus ligt op het versterken van het denken en doen rondom de ontwikkeling van elk kind. Het Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) is hierin een cruciaal instrument. Deze plannen worden opgesteld op basis van zorgvuldige observaties en eventuele diagnoses, waarbij we doelen en concrete acties formuleren. Leerkrachten en teamleiders leggen deze vast in ParnasSys, een systeem dat ons helpt de voortgang van elk kind nauwkeurig te volgen. Het OPP is een dynamisch document dat continu geëvalueerd en bijgesteld wordt, in nauwe samenwerking met de ouders. Wij hanteren een cyclisch proces: we beginnen met een 'weging' die inzicht geeft in de voorgeschiedenis en ontwikkelingsgebieden van een kind. Vanuit dit inzicht stellen we doelen en acties op ('uitzicht'), evalueren we de voortgang en passen we de weging waar nodig aan. Elke leerkracht reflecteert voortdurend op het eigen handelen om de ondersteuning te optimaliseren. Dit alles gebeurt in open communicatie met de ouders, die actief betrokken worden bij de evaluatie van het plan. Centraal in onze pedagogische aanpak staan pedagogisch optimisme, open communicatie met kinderen, en het bevorderen van relatie, competentie en autonomie. We streven naar een omgeving waar kinderen zich gezien en gehoord voelen. Door te focussen op 'overzicht, inzicht en uitzicht' helpen we kinderen en leerkrachten om succeservaringen te creëren en te leren van uitdagingen. Dit draagt bij aan een positieve leerervaring en een sterk zelfbeeld. Het hoorrecht van zowel kind als ouders is een fundamenteel onderdeel van ons beleid. Bij het opstellen van een OPP betrekken we de mening van het kind en de ouders actief. Hun inbreng wordt vastgelegd, en ouders hebben het recht om in te stemmen met het handelingsdeel van het plan. We geloven dat deze gezamenlijke aanpak de meest effectieve ondersteuning biedt. Hoewel de meeste leerlingen zonder problemen het reguliere schoolprogramma volgen, erkennen we dat sommige kinderen extra ondersteuning nodig hebben. Dit kan voortkomen uit sociale, emotionele of fysieke oorzaken. We volgen de ontwikkeling van deze leerlingen nauwgezet met behulp van observatiemethoden zoals KIJK! voor de onderbouw en Cito Leerling in Beeld-toetsen voor de midden- en bovenbouw. Deze toetsen bieden inzicht in sociaal-emotionele vaardigheden en executieve functies. Voor gedrag dat de ontwikkeling belemmert, hanteren we een specifiek protocol schorsing en verwijdering. De ontwikkeling van motorische vaardigheden bij kleuters wordt gescreend door de GGD. Bij signalen van de leerkracht, zoals motorische achterstand of juist uitzonderlijke begaafdheid, adviseren we ouders om contact op te nemen met gespecialiseerde therapeuten. Op school is er een ergotherapeute en schrijf fysiotherapeute beschikbaar voor advies en ondersteuning. Voor hoogbegaafdheid hebben we een specifiek protocol ontwikkeld om deze leerlingen passend uit te dagen. Ondanks het lerarentekort hebben we onze organisatie aangepast door de inzet van onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners. Dit stelt ons in staat om groepen te splitsen en met kleine groepjes te werken, wat differentiatie ten goede komt. Hierdoor kunnen we meer leerlingen op het juiste niveau ondersteunen en hun leerdoelen optimaal afstemmen. Onze begeleidingsmogelijkheden zijn realistisch en gericht op het individuele kind. We toetsen adaptief en gebruiken een combinatie van toetsen (methode-afhankelijk en onafhankelijk), observaties en leerlinggesprekken om een compleet beeld te krijgen van de ontwikkeling. De methode-onafhankelijke toetsen worden twee keer per jaar afgenomen en geanalyseerd om prognoses op te stellen met hoge verwachtingen voor de volgende periode. Sociale veiligheid is een kernwaarde op Basisschool Mikado. We leiden leerlingen op voor een democratische samenleving waarin sociale en emotionele vaardigheden net zo belangrijk zijn als academische prestaties. Kinderen leren omgaan met verschillen en conflicten op een constructieve manier. Ons programma 'De Vreedzame School', dat we sinds 2010-2011 implementeren, draagt hier significant aan bij. Mikado loopt hierin voorop in stadsdeel Blerick. Ter versterking van de sociale veiligheid hebben we protocollen opgesteld, waaronder een pestprotocol, een meldcode en een protocol schorsing en verwijdering. Deze protocollen bieden structuur en duidelijkheid in hoe we omgaan met uitdagend gedrag en zorgen voor een prettige leeromgeving. Binnen de leerlingenondersteuning hanteren we cyclische processen. Dit omvat driemaal per jaar groeps-/analysebesprekingen waarin zorgleerlingen, groepsresultaten en individuele prestaties worden geëvalueerd, met concrete handelingssuggesties. Observaties in de klas, coaching van leerkrachten en het 'goede gesprek' maken hier deel van uit. Vier keer per jaar vindt het ZAT-overleg plaats, waarbij we leerlingenzorg verbinden aan onze schoolvisie en onderwijsdoelen. Goede afstemming met voorschoolse opvang is essentieel. De teamleider onderbouw onderhoudt nauw contact met peuteraanbieders, wat zorgt voor een betere afstemming bij de instroom in groep 1 en een evenwichtige verdeling van leerlingen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt structureel gevolgd via KIJK! en Cito Leerling in Beeld. Ouders zijn onze partners in de ontwikkeling van hun kind. Vanaf het eerste moment betrekken we hen actief bij het leerproces. Een open en eerlijke communicatie staat hierbij centraal, met als doel het beste uit elk kind te halen. Ouders zijn altijd volledig geïnformeerd over het OPP van hun kind en worden minimaal drie keer per jaar uitgenodigd voor een gesprek. Tussentijdse afspraken zijn altijd mogelijk. Indien we kinderen met specifieke hulpvragen willen bespreken met externe instanties, gebeurt dit altijd in overeenstemming met de ouders. Als ouders geen toestemming geven, kunnen leerlingen anoniem worden ingebracht in het ZAT. Meer gedetailleerde informatie over registratie in ParnasSys, leerkrachthandelen en ondersteuning binnen ons scholencluster en Kerobei is te vinden in het School Ondersteuningsprofiel (SOP), dat op school ter inzage ligt. Met betrekking tot toekomstige ondersteuning gaan we per leerling in gesprek met ouders. Samen bepalen we of Basisschool Mikado de meest passende plek biedt, of dat een andere school beter aansluit bij de specifieke ondersteuningsbehoefte van het kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan en Jaarlijkse Doelen

Wat zijn de belangrijkste doelstellingen in ons schoolplan?

Bij Basisschool Mikado hebben we onze visie, werkwijze en ontwikkelingsgebieden helder vastgelegd in ons schoolplan. Dit document, geworteld in de Kerobei-visie, vormt de basis voor onze educatieve aanpak. We zetten als team sterk in op het versterken van onze professionele cultuur, met een bijzondere focus op effectieve teamcommunicatie. Om ons beleid te borgen en continu te verbeteren, vertalen we dit naar concrete kwaliteitskaarten. Deze kaarten maken ons beleid inzichtelijk en stuurbaar. Elk jaar stellen we een gedetailleerd jaarplan op, voortkomend uit ons schoolplan, waarin onze specifieke ontwikkelthema's worden uitgewerkt. Beide documenten zijn ter inzage beschikbaar op onze school. Burgerschapsonderwijs is integraal onderdeel van ons 'Vreedzame School'-programma. Actuele maatschappelijke thema's bespreken we op een niveau dat aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Hierbij stimuleren we respect voor diverse perspectieven en leren we kinderen actief te luisteren, zodat wederzijds begrip centraal staat.

Hoe realiseert Basisschool Mikado de gestelde onderwijsdoelen?

Gedurende het schooljaar evalueren we ons jaarplan tussentijds en passen dit aan op basis van onze analyses, zodat we flexibel kunnen inspelen op de voortgang. Aan het einde van het schooljaar 2025-2026 evalueren we de behaalde doelen en formuleren we nieuwe, ambitieuze doelen voor het schooljaar 2026-2027. De inzichten uit onze analyses vormen hierbij een essentieel onderdeel. We streven ernaar het eigenaarschap van onze leerlingen te vergroten. Onze hoge verwachtingen richten zich niet uitsluitend op de leerresultaten. We willen de betrokkenheid van kinderen bij hun eigen leerproces en ontwikkeling verder stimuleren. Hierbij verkennen we actief hoe de rol van de leerkracht hierin optimaal kan bijdragen, met concrete handvatten voor zowel leerkracht als leerling.

Voorzieningen voor Jonge Kinderen bij Basisschool Mikado

Toelichting van de school

Basisschool Mikado in Venlo biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten om hun ontwikkeling optimaal te starten. Wij geloven in een warme en veilige omgeving waar elk kind zich welkom voelt en de ruimte krijgt om te groeien, te ontdekken en te leren. Ons onderwijs is gericht op de brede ontwikkeling van jonge kinderen, met aandacht voor sociale, emotionele, cognitieve en motorische vaardigheden. Door spelenderwijs te leren, leggen we een sterke basis voor hun verdere schoolloopbaan en hun leven. Ontdek hoe Basisschool Mikado uw kind een vliegende start geeft met ons gespecialiseerde programma voor jonge kinderen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Basisschool Mikado voor jonge kinderen?

Basisschool Mikado zet zich in voor een rijke leerervaring voor jonge kinderen door middel van diverse ontwikkelingsgerichte activiteiten. Dit omvat zowel Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) als gespecialiseerde peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en de leergierigheid te stimuleren. We bieden een omgeving waarin kinderen spelenderwijs belangrijke vaardigheden ontwikkelen. Met deze initiatieven garanderen we een soepele overgang naar het basisonderwijs en een stevige basis voor toekomstig succes.

Basisschool Mikado zet zich in voor een rijke leerervaring voor jonge kinderen door middel van diverse ontwikkelingsgerichte activiteiten. Dit omvat zowel Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) als gespecialiseerde peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en de leergierigheid te stimuleren. We bieden een omgeving waarin kinderen spelenderwijs belangrijke vaardigheden ontwikkelen. Met deze initiatieven garanderen we een soepele overgang naar het basisonderwijs en een stevige basis voor toekomstig succes.

Ontwikkelingsgerichte programma's voor de allerkleinsten

Met welke partners werkt Basisschool Mikado samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor een optimale voor- en vroegschoolse educatie werkt Basisschool Mikado nauw samen met Peuteropvang Mikadootje. Deze samenwerking waarborgt een consistente en hoogwaardige aanpak. Onze partners helpen ons om een uitdagende en ondersteunende leeromgeving te creëren. Dit zorgt ervoor dat kinderen de best mogelijke start krijgen in hun educatieve reis. Meer informatie over onze samenwerkingspartner vindt u via de verstrekte link.

Voor een optimale voor- en vroegschoolse educatie werkt Basisschool Mikado nauw samen met Peuteropvang Mikadootje. Deze samenwerking waarborgt een consistente en hoogwaardige aanpak. Onze partners helpen ons om een uitdagende en ondersteunende leeromgeving te creëren. Dit zorgt ervoor dat kinderen de best mogelijke start krijgen in hun educatieve reis. Meer informatie over onze samenwerkingspartner vindt u via de verstrekte link.

Team | Basisschool Mikado in Venlo | [2025] Schoolregister