
Schoolweging
De schoolweging van De Springbeek is 26,45 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98% behaald fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral op taal en rekenen, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 53.5% ligt net boven de signaleringswaarde (51.8%), maar onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (63.3%). Dit reflecteert de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie, waarbij de school zich richt op maatwerk voor zowel talentontwikkeling als basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 60.7% havo/vwo-advies (42.86% havo + 17.86% vwo) tegenover 45.6% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs blijft met 0% significant onder het regionaal gemiddelde (1.01%). De brede adviesrange sluit aan bij de relatief lage schoolweging en hoge doorstroomcijfers.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Springbeek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerkrachten volgen de leerlingen dagelijks in hun ontwikkeling. Elk kind ontwikkelt zich op eigen wijze en tempo en daar wordt zo goed mogelijk bij aangesloten. Wij werken binnen onze school steeds meer vanuit de (leer)doelen en helpen de kinderen inzicht te krijgen in de stand van zaken op bepaalde leer- en ontwikkelingsgebieden. Wanneer leerlingen weten waar ze staan én waar ze naartoe kunnen werken, zijn ze gemotiveerder en leergieriger. Leerlingen maken toetsen vanuit de methodes en zien daarmee welke leerstof nog geoefend kan worden en welke stof al beheerst wordt. Daarnaast maken we in de groepen 3 t/m 8 gebruik van methode onafhankelijke toetsen de zogenaamde DIA toetsen. Deze worden tweemaal per jaar afgenomen en de gegevens die daar uitkomen, worden geautomatiseerd verwerkt in een opbrengst. De resultaten worden besproken met de teamleiders en de leerkrachten en eventuele interventies gericht op leerlingen of groepen worden gepland en uitgevoerd. In de kleutergroepen wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd via de leer- en ontwikkelingslijnen in ParnasSys, ons leerlingenadministratie en - volgsysteem. In groep 8 nemen de leerlingen deel aan de Doorstroomtoets. De voorgaande jaren werd de Route 8 eindtoets afgenomen, in schooljaar 2021-2022 zijn we overgestapt naar de DIA eindtoets.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 51.3% van de leerlingen boven advies presteert, dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (25.3%). Slechts 12.8% zit onder advies, wat aansluit bij het beleid voor 'ruim adviseren' en de extra doorstroomtrainingen in groep 8 zoals vermeld in de schoolgids.
Sociale ontwikkeling
Wij werken samen met de kinderen aan hun ontwikkeling en zorgen ervoor dat zij na acht jaar onderwijs op onze school weten: wie ze zijn (zicht hebben op de eigen persoonlijkheid en op kwaliteiten en talenten), wat ze kunnen (vaardigheden en leerstrategieën), wat ze weten (kennis is vergaard op betekenisvolle, passende wijze). Daarnaast hebben wij veel oog en oor voor de kinderen, ze mogen er zijn. Wij vinden hun stem belangrijk. Een voorbeeld hiervan is de leerlingenraad. Maandelijks komt een vaste groep leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 bij elkaar en bespreken zij zelf ingebrachte onderwerpen. De vergaderingen worden begeleid door de teamleider. Op onze school gelden weinig ‘regels’, het belangrijkste uitgangspunt is ‘ieder kind komt graag naar school en daar zorgen wij allemaal samen voor’ en dat wordt door groot en klein nageleefd. Op onze school is eigenaarschap een groot goed, zowel voor leerlingen als voor medewerkers. Er is eigenaarschap mogelijk wanneer aan een aantal interne en externe voorwaarden wordt voldaan. Allereerst moet hetgeen je doet iets zijn wat je graag wil doen, wat je ook kunt en wat betekenis voor je heeft. Vrij vertaald naar de leerlingen betekent dit dat wij altijd bezig zijn om deze factoren te voeden. Uitleggen waarom we iets leren, wat je ermee kunt en zorgen dat het aantrekkelijk is om te leren. Daarnaast moet je voor de kinderen ook duidelijk zijn welk speelveld hiervoor geldt, wat kan wel en wat kan niet en welke invloed zij hierop hebben. Met de onderleggers vertrouwen hebben en verbinding leggen met elkaar en onze omgeving ontstaat een klimaat waarin kinderen zichzelf mogen en kunnen zijn en meedenken in wat zijzelf en anderen nodig hebben. Wij zien en horen elkaar op onze school, weten dat we ertoe doen. LEES MINDER
Eigenaarschap
Vertrouwen
Verbinding
Wat is de werkwijze van Basisschool De Springbeek voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van Basisschool De Springbeek voor sociale ontwikkeling is gericht op het vergroten van het eigenaarschap van leerlingen, zowel in de schoolprestaties als in het schoolklimaat. Leerlingen denken mee over het onderwijs en de school. Ze leren om bij het maken van keuzes rekening te houden met anderen en af te stemmen met elkaar, zodat iedereen een fijne tijd heeft op school. Wanneer dat niet lukt, wordt gekeken welke interventies passend zijn. In de midden- en bovenbouwgroepen worden vergaderingen gehouden, waar kinderen zaken kunnen inbrengen die ze willen bespreken of waar ze mee zitten. Sinds schooljaar 2023-2024 maakt de school gebruik van het programma Kindbegrip, om de sociaal-emotionele ontwikkeling objectief in kaart te brengen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Springbeek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Springbeek gebruikt Kindbegrip en de Leerlijnen jonge kind in Parnassys (GA) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Springbeek?
Basisschool De Springbeek gebruikt de methodes Een doos vol gevoelens, Goed gedaan en Groepsgeluk voor sociaal-emotioneel leren.