
Schoolweging
De schoolweging van De Vonder Ven-Zelderheide is 30,02 , met een spreiding van 5,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school garandeert hiermee een stevige basis voor doorstroom naar het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
79,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 45,5% en het regionaal gemiddelde van 57,3%. Dit wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn evenredig verdeeld over vmbo-(g)t, havo en havo/vwo (elk 33,3%). Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1,01% bij vergelijkbare scholen). De focus ligt duidelijk op theoretische leerwegen, met name havo en havo/vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vonder Ven-Zelderheide | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerkracht observeert en analyseert het werk in de klas en de resultaten op methode gebonden en methode onafhankelijke toetsen (Cito). Drie keer per jaar vinden er leerling- en groepsbesprekingen plaats, met de intern begeleider en groepsleerkracht. Hierin wordt onder meer gesproken over de resultaten en groepsplannen: in hoeverre zijn de gestelde doelen van de groepsplanperiode bereikt en hoe gaat er de komende periode tegemoet gekomen worden aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Van de resultaten op de CITO toetsen wordt een trendanalyse op schoolniveau gemaakt. Gezamenlijk wordt gekeken naar mogelijke verklaringen en interventies. Onze school werkt met groepsplannen, dit betekent dat leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden geclusterd. Dit leidt tot differentiatie in drie groepen: instructie onafhankelijke leerlingen, dit zijn de goed presterende leerlingen die vaak voldoende hebben aan een korte instructie instructie gevoelige leerlingen, dit is de basisgroep waartoe over het algemeen het merendeel van de leerlingen behoort instructie afhankelijke leerlingen, dit zijn de leerlingen die meer instructie en begeleiding van de leerkracht nodig hebben
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling stroomt onder advies door (0% vs. 11,81% landelijk). 40% presteert boven het advies – een indicatie voor zorgvuldige advisering en goede doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Op De Vonder bieden we kinderen een veilig schoolklimaat. We zijn een school waar iedereen welkom is en er toe doet! We werken vanuit een schoolbrede aanpak aan een sociaal veilige school, met structurele bekrachtiging van gewenst gedrag en duidelijke consequenties voor ongewenst gedrag. Om de sociale veiligheid te bevorderen en het gevoel van saamhorigheid te versterken, hebben we aanpassingen gemaakt in groepssamenstelling (meerdere leerjaren bij elkaar), werkwijze (groepsdoorbroken werken) en inrichting (gezamenlijke leerpleinen). LEES MINDER
respect
veiligheid
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool de Vonder voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Vonder werkt aan een veilig en positief schoolklimaat door middel van verschillende interventies. Er is veel aandacht voor groepsvorming, waarbij in de eerste weken van het schooljaar gewerkt wordt aan een veilig groepsklimaat en verantwoordelijkheid bij leerlingen. Klassenregels worden in overleg met de leerlingen opgesteld. Een gevoelsthermometer wordt gebruikt om de emoties van de kinderen te monitoren. Een verbeterbord visualiseert afspraken en groepsdoelen. Individueel, groeps- en schoolbeloningen stimuleren positief gedrag. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL).
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Vonder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Vonder gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.