De Rozenbeek
Floraronde 289
1991 LB Velserbroek

Schoolweging

Schoolweging
28.44
Spreiding
5.72

De schoolweging van De Rozenbeek is 28,44 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,0% score voor het fundamenteel niveau overstijgt De Rozenbeek de landelijke norm (85%) ruimschoots. De school presteert hiermee iets onder het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), maar behoudt een stevige basiskwaliteit volgens inspectiestandaarden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48,6%. Dit is iets lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60,5%), maar toont aan dat de school effectief differentieert binnen de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterk theoretische focus: 30,8% vwo-advies (regio 18,6%) en 11,5% havo. Opvallend is de combinatieadviezen: 15,4% vmbo-(g)t/havo (regio 10,3%) en 19,2% vmbo-(g)t. Praktijkonderwijs blijft met 0% significant onder het regionale gemiddelde (1,0%), wat aansluit bij het academische profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe RozenbeekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (landelijk 11,8%), terwijl 30% boven het advies presteert. Dit overtreft zowel het landelijk (25,3%) als regionaal gemiddelde en reflecteert de zorgvuldige advisering zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. De 70% die op advies uitkomt, geeft aan dat de school realistische verwachtingen koppelt aan ambitie.