Basisschool School voor Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker in Veldhoven

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker in Veldhoven

Current section: team
Sterrenlaan 5
5503 Veldhoven

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.4%)
Man (15.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (35%)
45-55 jaar (10%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (24.5%)
35-45 jaar (25.2%)
45-55 jaar (21.8%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (60%)
Direct ondersteunend personeel (35%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Professionele Leeromgeving Garanderen: Ons Vervangingsbeleid

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker zetten we ons dagelijks in voor een stabiele en kwalitatieve leeromgeving. We begrijpen dat de continuïteit van het onderwijs essentieel is, vooral voor onze leerlingen. Daarom hebben we een doordacht beleid voor personeelsvervanging. Onvoorziene afwezigheid, zoals ziekte, kan leiden tot de noodzaak van vervanging. Hoewel we streven naar minimale lesuitval, kan het voorkomen dat een leerkracht tijdelijk niet aanwezig is. In dergelijke situaties coördineren we de vervanging nauwlettend met de schooldirectie om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Onze stichting, Veldvest, investeert actief in een robuust vervangingssysteem. Sinds de invoering van de Wet Werk en Zekerheid in 2016, die regels rondom flexibele arbeid en ontslag aanpaste, hebben we ons beleid verder aangescherpt. Dit betekent dat we zorgvuldig omgaan met verplichtingen, maar tegelijkertijd alle beschikbare middelen inzetten om vervanging te waarborgen. We maken gebruik van een brede pool van gekwalificeerde professionals. Dit omvat vaste personeelsleden die flexibel inzetbaar zijn, nieuwe kandidaten met tijdelijke contracten en een gezamenlijke vervangerspool met SKOzoK. Bovendien worden parttime medewerkers met vaste contracten gevraagd om bij te springen, en werken we samen met pedagogisch medewerkers van Kindpartners Nummereen en Korein om ons onderwijsteam te versterken. Bij ziekte van een leerkracht volgen we een gestructureerd proces. Eerst benaderen we de duo-collega voor de invulling van de vacature. Als dit niet haalbaar is, zoeken we naar interne oplossingen, zoals het verdelen van leerlingen over andere groepen. Dit alles met het doel om de educational continuity voor onze leerlingen te maximaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school zijn 9 stamgroepen geformeerd:

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

taal
21.6%
rekenen
19.6%
spelen/werken
19.6%
spel
15.7%
bewegingsonderwijs
11.8%
creatieve vorming
11.8%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
21.2%
Rekenen/wiskunde
19.6%
Lezen
19%
Overig
12.7%
Kunstzinnige en creatieve vorming
11.8%
Wereldoriëntatie
7.8%
Bewegingsonderwijs
5.9%
Levensbeschouwing
1%
Engelse taal
1%

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
samenwerking met andere partners

Gepersonaliseerde Leerondersteuning en Zorg op SBO De Verrekijker

Ons Unieke Onderwijsmodel voor Succesvolle Ontwikkeling

Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker in Veldhoven biedt een veilige en stimulerende leeromgeving voor ongeveer 117 leerlingen die baat hebben bij extra ondersteuning. Als katholieke basisschool verwelkomen we kinderen uit Veldhoven en omliggende dorpen die binnen het regulier onderwijs specifieke zorg en uitdagingen ervaren. Wij begrijpen dat elk kind uniek is en individuele aandacht nodig heeft om optimaal te kunnen floreren. Daarom zetten wij ons dagelijks in om onderwijs en zorg op maat te bieden, zodat alle leerlingen zich op hun eigen tempo en niveau kunnen blijven ontwikkelen en hun talenten kunnen ontdekken. Op De Verrekijker geloven we in de kracht van een aanpak die verder gaat dan het standaard curriculum. Onze toegewijde team van professionals biedt gespecialiseerde begeleiding, aangepaste lesmethoden en intensieve zorg om te garanderen dat elk kind de ondersteuning krijgt die het verdient om succesvol te zijn en een positieve schoolervaring te beleven.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Welke Concrete Doelen Bevat Ons Schoolplan voor het Aankomende Jaar?

Ons schoolplan 2022-2023 focust op de continue professionalisering van onze toegewijde leerkrachten. We streven naar een verdieping van hun vakdidactische kennis en een optimale afstemming op de unieke onderwijsbehoeften van elk kind. Een speciale werkgroep, ondersteund door onze orthopedagogen, versterkt de expertise op het gebied van pedagogische afstemming. Op het gebied van onderwijsinhoud breiden we onze kwaliteitskaarten uit voor alle vakgebieden. Deze kaarten waarborgen een consistente en effectieve onderwijslijn door heel de school. Leerkrachten spelen een actieve rol in dit proces, waarbij zij participeren of leidinggeven aan werkgroepen die beleid vertalen naar de dagelijkse praktijk. Voor rekenen implementeren we de nieuwe methode 'Getal en Ruimte Junior' met een bijbehorend professionaliseringstraject. Dit traject koppelt de methode aan effectieve instructietechnieken zoals directe instructie en 'Met sprongen vooruit'. De kwaliteitskaart rekenen wordt aangepast en we werken aan de vormgeving van ondersteuningsniveau 3, met aandacht voor alle rekendomeinen. Klassenbezoeken en feedbackgesprekken zorgen voor een constante verbetercyclus. Op het gebied van taal onderzoeken en beschrijven we het huidige taalaanbod integraal. De werkgroep lezen/spellen werkt aan de samenhang tussen verschillende taaldomeinen, met als doel de leeropbrengsten te optimaliseren. We passen formats van groepsplannen aan en ontwikkelen ondersteuningsniveau 3 voor alle taaldomeinen, verwerkt in de kwaliteitskaart. Voor NT2 (Nederlands als Tweede Taal) onderzoeken we een passend aanbod dat aansluit bij onze visie. Op het pedagogisch vlak verdiepen we de sociaal-emotionele ontwikkeling met de methode Kwink. We ontwikkelen groepsplannen met drie preventieniveaus en onderzoeken een leerlingvolgsysteem voor sociale emotionele ontwikkeling, aangevuld met methodieken voor specifieke behoeften. Kwaliteitskaarten voor diverse pedagogische routines worden gedeeld met het team. De samenwerking met het speciaal onderwijs (SO) wordt geïntegreerd binnen onze organisatie, met een focus op het bieden van onderwijs op maat. Onderzoek naar indicatoren die de kansrijkheid van individuele leerlingen bepalen, wordt voortgezet. De kwaliteitscyclus voor de 1-onderwijsroute wordt aangescherpt door de analyse en interventiekeuze expliciet te agenderen. Werkgroepen rekenen en taal analyseren twee keer per jaar de onderwijsopbrengsten. Het ondersteuningsteam blijft collega's opleiden en coachen, met aandacht voor effectieve feedback. Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) wordt structureel opgenomen in de werkgroepen taal en rekenen, met prioriteit voor het monitoren van de planmatige aanpak. Voor bewegingsonderwijs is een leerlijn ontwikkeld en de kwaliteit van de lessen is verhoogd door de inzet van een gespecialiseerde ondersteuner, wat gerichte observaties door leerkrachten mogelijk maakt.

Hoe Realiseren Wij Onze Educatieve Doelstellingen en Verbeteren We Continu?

In het schooljaar 2021-2022 hebben we belangrijke stappen gezet in de kwaliteitsverbetering van ons onderwijs. We hebben diverse kwaliteitskaarten ontwikkeld die het aanbod en de aanpak per vakgebied borgen, wat zorgt voor een duidelijke doorgaande lijn. Leerkrachten zijn actief betrokken bij het vertalen van beleid naar de praktijk. De stuurgroep rekenen heeft de kwaliteit van de instructie gemonitord en de opbrengsten geanalyseerd. Klassenbezoeken en feedbackgesprekken waren gericht op het omgaan met verschillen en het afstemmen op onderwijsbehoeften. Na grondig onderzoek hebben we de nieuwe rekenmethode 'Getal en Ruimte Junior' aanbevolen ter aanschaf en implementatie, met aandacht voor de overstap en eventuele hiaten in het aanbod. De werkgroep lezen/spellen is gecontinueerd om de didactiek te optimaliseren en de resultaten van Cito LOVS te analyseren. We hebben de formats van groepsplannen aangepast om beter aan te sluiten bij de leerbehoeften. Op pedagogisch gebied zijn we gestart met de methode KWINK. Onderzoek naar de koppeling met ZIEN en onze schoolbrede pedagogische routines heeft geleid tot een vernieuwd groepsplan voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Leerling-specifieke behoeften en doelen worden nu integraal onderdeel van het ontwikkelingsperspectief, mogelijk uitgewerkt in pedagogische arrangementen. De samenwerking met het speciaal onderwijs (SO) is succesvol uitgebreid, waardoor we meer leerlingen een onderwijsaanbod op maat kunnen bieden. Een projectgroep onderzoekt indicatoren voor kansrijke leerontwikkeling. Binnen de 1-onderwijsroute hebben we de opleiding en ondersteuning van collega's gecontinueerd. De IPB-cyclus krijgt verder vorm, met kwaliteitskaarten die de beleidsvorming rondom begeleiding van startende collega's expliciet maken. Er is een oriëntatie geweest op de rol van leermonitor, met gesprekken over potentie en ambitie. Met betrekking tot het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) heeft de werkgroep ondersteuningsniveau 3 zich gericht op het vormgeven van ondersteuning bij technisch lezen, wat resulteerde in een planmatige aanpak vastgelegd in een kwaliteitskaart. Voor bewegingsonderwijs is een leerlijn ontwikkeld en de kwaliteit van de lessen is verbeterd door de inzet van een 'ondersteuner sport en bewegen'. Leerkrachten kunnen hierdoor gerichte observaties uitvoeren en de onderwijstijd voor dit vakgebied is uitgebreid.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen op De Verrekijker

Toelichting van de school

Bij Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker in Veldhoven bieden we een stimulerende leeromgeving, speciaal afgestemd op de behoeften van elk kind. Onze school, gevestigd aan de Sterrenlaan 5, is er trots op 117 leerlingen te mogen begeleiden in hun ontwikkeling. Wij geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij we de talenten van elk kind naar boven halen. Ons speciaal basisonderwijs is gericht op het bieden van de best mogelijke kansen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. We werken met kleine groepen en ervaren leerkrachten die zich volledig inzetten voor een veilige en leerzame omgeving.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op De Verrekijker?

Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker biedt een uitstekend programma voor jonge kinderen, volledig afgestemd op hun individuele ontwikkelingsbehoeften. We creëren een veilige en stimulerende omgeving waar jonge leerlingen kunnen floreren. Ons onderwijs is ontworpen om basisvaardigheden te versterken en nieuwsgierigheid te prikkelen. We zetten in op speelse leermethoden die de cognitieve en sociale ontwikkeling van jonge kinderen bevorderen.

Met welke organisaties werkt De Verrekijker samen voor het jonge kind programma?

Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker werkt nauw samen met diverse externe partners om het leeraanbod voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerkingen zijn essentieel om een breed scala aan ondersteuning en gespecialiseerde zorg te kunnen bieden. Wij geloven dat een gezamenlijke aanpak, waarbij expertise wordt gedeeld, de ontwikkeling van onze leerlingen ten goede komt. Door deze verbindingen kunnen we een compleet pakket aan zorg en onderwijs garanderen.
Team | School voor Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker in Veldhoven | [2025] Schoolregister