Rooms Katholieke Basisschool Op Dreef
Pastoor Jansenplein 15
5504 BS Veldhoven

Schoolweging

Schoolweging
26.83
Spreiding
5.72

De schoolweging van Op Dreef Veldhoven is 26,83 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 98,4% van de leerlingen gehaald, aanzienlijk hoger dan de landelijke vergelijking (96,7%) en ver boven de vereiste 85%. Dit duidt op een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van het clustergerichte onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een focus op hogere onderwijsniveaus: 23,2% vwo-advies (vs. 18,6% regio). Tegelijkertijd is het percentage vmbo-b-adviezen met 8,9% hoger dan het regionaal gemiddelde (5,5%). Praktijkonderwijs komt niet voor, tegenover 1,0% bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOp Dreef VeldhovenGemeente AmsterdamNederland
LIB177.87175.23178.37

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het bieden van goed en passend onderwijs aan alle leerlingen staat centraal in onze school. Als de leerlingen zich prettig en gesteund voelen, is dit een stimulans voor hun leerprestaties. Wij stellen ons ten doel de onderwijs- en ondersteuningsstructuur op schoolniveau, inclusief het leerlingvolgsysteem en het werken met groepsplannen, telkens bij te stellen en te verbeteren. Dit leidt tot een passende differentiatie en afstemming binnen de groep. We streven ernaar het schoolbeleid, de doelen en onderwijsinhoud systematisch af te stemmen op de analyse van leerresultaten. Het pedagogisch-didactische proces wordt versterkt om leerachterstanden te voorkomen of betere prestaties tijdig op het spoor te komen en passend aanbod te verzorgen. Leerling en Kleuter in Beeld Onze school volgt systematisch de didactische ontwikkeling van de leerlingen. Naast observaties en methodetoetsen, volgen we de didactische ontwikkeling middels CITO- toetsen (LOVS). Dit is een methode-onafhankelijk toetssysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind en de groep vergeleken wordt met een landelijk gemiddelde. Het leerlingvolgsysteem bestaat uit toetspakketten: Lezen (technisch en begrijpend lezen), Rekenen en Taalverzorging (spelling, werkwoordspelling, leestekens). De toetsen zijn opgenomen in een toetskalender. Op deze manier krijgen wij een objectief beeld over de vorderingen van de leerlingen van groep 3 t/m groep 8. Daarnaast worden deze toetsgegevens gebruikt om ons onderwijs te evalueren en bij te stellen waar nodig. Sinds 1 augustus 2022 wordt er geen gebruik meer gemaakt van de CITO toetsen voor kleuters. In de groepen 1/2 wordt gebruikt gemaakt van het observatiesysteem ‘Kleuter in Beeld’, welke inhoudelijke en diagnostische informatie geeft over de totale ontwikkeling van de kleuter. De '1-Onderwijsroute' Binnen Basisschool Op Dreef wordt gewerkt met de 1-Onderwijsroute. De 1-Onderwijsroute beschrijft de stappen en beslismomenten die cyclisch gezet worden ten aanzien van de ondersteuning van leerlingen op groepsen schoolniveau. Het vormgeven van de groepsplannen en deze twee keer in het jaar planmatig te bespreken en te evalueren, maakt onderdeel uit van deze route. Uitgangspunt hierbij is de aanpak vanuit het Handelingsgericht werken. Er is een ondersteuningsteam gefaciliteerd om de leerkrachten te ondersteunen bij het vorm en uitvoering geven aan de 1-Onderwijsroute. Daarnaast houdt zij zicht op de kwaliteit van het onderwijsaanbod, de aanwezige expertise en de (on)mogelijkheden van de school. Het ondersteuningsteam bestaat uit directie, regisseurs en leermonitoren. Vanuit de Beleidsgroep Passend Onderwijs van Veldvest zijn orthopedagogen ter ondersteuning en professionalisering van de leerkrachten bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften aan de scholen verbonden. Groepsbespreking / Groep in beeld gesprekken Twee keer in het schooljaar worden er “groep in beeld” gesprekken gevoerd. De gesprekken zijn gericht op de behaalde resultaten, het signaleren van specifieke onderwijsbehoeften en de ondersteuningsvragen van de leerkracht. Groepsplannen Aan de hand van de Cito- en methodegebonden toetsen worden de vorderingen van leerlingen geregistreerd. Vervolgens worden deze gegevens door de leerkracht verwerkt in een groepsplan. In het groepsplan stemt de leerkracht het onderwijsaanbod specifieker op de groep af voor een bepaalde periode. Leerlingbespreking Naar aanleiding van de bespreking van het groepsplan of het “groep in beeld” gesprek kan er een interne leerlingbespreking gepland worden, tussen de leerkracht en (één of meer) leden van het ondersteuningsteam. Vooraf informeert de leerkracht de ouders over de inhoud van de bespreking. Ouders worden ook altijd geïnformeerd over de uitkomsten van de leerlingbespreking. Consultatiebespreking Het is mogelijk dat vanuit de interne leerlingbespreking de leerling verder besproken dient te worden. Dit is het geval als de uitgezette interventies naar aanleiding van de leerlingbespreking onvoldoende effect hebben op de ontwikkeling van de leerling. De leerling wordt vervolgens besproken tijdens een consultatiebespreking. Bij dit overleg sluit naast de leerkracht en de betrokken leden van het OndersteuningsTeam (OT), ook de orthopedagoog aan. Vooraf vraagt de leerkracht schriftelijk toestemming aan de ouders en deelt de inhoud van de hulpvraag. Ouders worden naar aanleiding van de consultatie door de leerkracht geïnformeerd over de inhoud van het gesprek aan de hand van het gespreksverslag. Multi Disciplinair Overleg (MDO) Leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte worden besproken binnen het Multi Disciplinair Overleg als de gewenste ondersteuning vanuit de consultatie onvoldoende effect heeft. Aan dit overleg sluiten naast de leerkracht ook de ouders van de leerling, de orthopedagoog, de directie, betrokken leden OT en eventuele externen aan. Dit is afhankelijk van de hulpvraag van de leerling. Doel is om de onderwijs- en opvoedbehoeften van de leerling, de ondersteuningsbehoefte van de leerkracht en eventueel de ouders in kaart te brengen en te bespreken. Ouders ontvangen de voorbereiding op het MDO vooraf en na afloop volgt een verslag.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16,4% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), wat mogelijk wijst op voorzichtig adviseren. 67,3% zit op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde (62,9%). De school zet in op zorgvuldige doorstroomprocessen, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Samenwerken en samen leren Naast hoog kwalitatief onderwijs, waarin we onze leerlingen opbrengst- en prestatiegericht begeleiden, vinden we het dan ook belangrijk dat kinderen elkaar echt ontmoeten binnen school. Samenwerken, samen spelen en samen leren. Dit stimuleren we actief door op momenten groeps- en leerjaar doorbrekend te werken. Zo ontwikkelen de leerlingen met elkaar een mate van zelfstandigheid en leren ze voor elkaar te zorgen. Zelfredzaam en jezelf leren zijn We helpen onze leerlingen op dreef met het ontplooien van een reëel zelfbeeld; het bewustzijn van wie ze zijn. We dagen ze uit om hun talenten optimaal te ontwikkelen en stimuleren ze om zelfstandig en zelfredzaam te zijn, zodat ze vol vertrouwen, positief en met een open blik hun plek weten te vinden in de maatschappij. De school als gemeenschap is een oefenplaats in de identiteitsontwikkeling en persoonsvorming van leerlingen. We hebben hierin een katholieke basis voor wat betreft de waarden, normen en het wederzijdse respect naar elkaar toe, maar beschouwen geloofsoverdracht als taak en keuze van de ouders. We gaan uit van culturele rijkdom en richten ons op gemeenschappelijke waarden. Op dreef naar de toekomst Wij zijn Op Dreef waar samen leren, gezamenlijke verantwoordelijkheid en onderwijskwaliteit samenkomen. We zijn flexibel en groeien mee met maatschappelijke veranderingen. We bieden een stevige kennisbasis en halen, zonder onze koers te verliezen, het beste in leerlingen naar boven en stralen dit ook met elkaar uit. Zo helpt Op Dreef leerlingen op weg en bereiden we ze voor op hun eigen rol in de maatschappij LEES MINDER

Veiligheid

Betrokkenheid

Respect

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Op Dreef voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool Op Dreef maakt gebruik van het signaleringsinstrument ‘ZIEN’ om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en het leef- en leerklimaat in de groep in kaart te brengen. ZIEN geeft inzicht in welbevinden en betrokkenheid, met bijbehorende vaardigheden zoals sociaal initiatief, flexibiliteit, autonomie, impulsbeheersing en inlevingsvermogen. Dit instrument ondersteunt leerkrachten in gesprekken met leerlingen en ouders en helpt om de onderwijsbehoefte van de leerling te duiden. De resultaten worden verwerkt in het pedagogische groepsplan. De school werkt met de methode Kwink, gericht op sociaal-emotioneel leren en burgerschap. Kwink omvat vijf leerlijnen: besef van jezelf, zelf-management, besef van de ander, relaties met anderen en het maken van keuzes. De school hecht aan gedragsregels, rust leerlingen toe en daagt ze uit tot een eigen waardenoriëntatie.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Op Dreef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool Op Dreef gebruikt ZIEN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Op Dreef?

Rooms Katholieke Basisschool Op Dreef gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, SOEMO-kaarten en KWINK.