Basisschool Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef in Veldhoven

Het team van Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef in Veldhoven

Current section: team
Raadhuisstraat 1
5503 Veldhoven

Zie hier hoe het team van Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 93.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (93.3%)
Man (6.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (23.5%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (17.6%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (11.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (6.3%)
Indirect ondersteunend personeel (6.3%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervanging van Leerkrachten op De Meerhoef, Veldhoven

Op Basisschool De Meerhoef in Veldhoven begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Daarom hebben we een doordachte aanpak voor het regelen van leerkrachtvervanging. Onze school werkt nauw samen met Stichting Veldvest om ervoor te zorgen dat uitval door verlof of ziekte van personeel zo min mogelijk impact heeft op de leerlingen. We streven ernaar om lesuitval te allen tijde te minimaliseren, zodat uw kind altijd verzekerd is van kwalitatief onderwijs. Stichting Veldvest zet haar volledige vervangingsbudget in en hanteert diverse strategieën om effectieve vervanging te garanderen. Dit omvat een eigen pool van ervaren vervangers, het actief werven van nieuwe gekwalificeerde leerkrachten en het benutten van interne flexibiliteit binnen het bestaande team. Daarnaast maken we gebruik van een specifieke Veldvest-vervangerspool voor externe ondersteuning. Mocht er onverhoopt toch geen directe vervanger beschikbaar zijn, dan zoeken we naar creatieve en verantwoorde oplossingen. Dit kan betekenen dat leerlingen tijdelijk worden opgevangen in andere klassen, onder begeleiding van een collega. Bij langdurige ziekte van een leerkracht implementeren we een roulatiesysteem. Hierdoor wordt de extra werklast eerlijk verdeeld over het team, wat de stabiliteit van het onderwijs waarborgt. Ons beleid garandeert dat kinderen altijd op school worden opgevangen; naar huis sturen van leerlingen is uitgesloten. Met deze proactieve maatregelen en een solide vervangingsbeleid zorgt Stichting Veldvest, en daarmee Basisschool De Meerhoef, ervoor dat de onderwijskwaliteit en het welzijn van onze leerlingen altijd voorop staan.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal
64.3%
Rekenen
35.7%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
35.8%
Rekenen/wiskunde
19.3%
Lezen
12%
Wereldoriëntatie
8.7%
Taal
8.3%
Bewegingsonderwijs
6%
Kunstzinnige en creatieve vorming
4.7%
Engelse taal
3.2%
Levensbeschouwing
2%

Extra Ondersteuning op Basisschool De Meerhoef: Deskundige Specialisten

2

Taalontwikkeling en Rekenen: Versterk de Basis op De Meerhoef

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Orthopedagoog voor Leerondersteuning

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider en orthopedagoog werken nauw samen om leerlingen te ondersteunen bij hun taal- en rekenvaardigheden. Raadpleeg ons School Ondersteuningsprofiel (SOP) voor gedetailleerde informatie over onze aanpak en de specifieke expertise.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positief Welzijn op De Meerhoef

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Orthopedagoog voor Emotionele Ondersteuning
Gecertificeerde Trainer Rots en Water

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze gespecialiseerde intern begeleider en orthopedagoog bieden hierbij ondersteuning. Daarnaast heeft een van onze medewerkers de training 'Rots en Water' gevolgd, waarmee zij in de bovenbouw lessen verzorgt. Deze lessen zijn gericht op het bevorderen van zelfvertrouwen en sociale vaardigheden, het aanleren van effectieve communicatie en het voorkomen of verminderen van sociale uitdagingen. Het versterken van zowel intra- als interpersoonlijke competenties staat hierbij centraal.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Studievaardigheden Verbeteren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studieaanpak
Orthopedagoog voor Gedragsanalyse

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider en orthopedagoog bieden gerichte ondersteuning bij gedrag, werkhouding en taakaanpak. Zij helpen leerlingen om hun studievaardigheden te optimaliseren en een positieve leerhouding te ontwikkelen. Meer details over onze methoden vindt u in ons School Ondersteuningsprofiel (SOP).

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor Bewegingsontwikkeling
Ergotherapeut voor Fijne Motoriek

Toelichting van de school:

Om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren, werken wij samen met een fysiotherapeut en een ergotherapeut. Zij bieden expertise op het gebied van beweging en fijne motoriek. Voor specifieke informatie over hun rol en de ondersteuning die zij bieden, verwijzen wij u graag naar ons School Ondersteuningsprofiel (SOP).

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking met Externe Experts

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor zaken met betrekking tot medisch handelen en persoonlijke verzorging zullen wij nauw overleg plegen met externe specialisten en partners. Dit waarborgt dat onze leerlingen de best mogelijke zorg en begeleiding ontvangen op deze specifieke gebieden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Passende Ondersteuning voor Elke Leerling op De Meerhoef

Ons Beleid voor Extra Zorg en Begeleiding

Op Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef nemen we onze zorgplicht serieus. We zorgen ervoor dat elk kind dat bij ons ingeschreven is, de ondersteuning krijgt die het nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Wanneer uw kind extra begeleiding nodig heeft, onderzoeken we zorgvuldig wat de specifieke behoeften zijn. We streven ernaar om de benodigde ondersteuning zelf te bieden, eventueel in samenwerking met ons samenwerkingsverband. Mocht blijken dat onze school niet de meest geschikte plek is, dan helpen we u actief bij het vinden van een passende school. Dit kan een andere basisschool zijn, of een school voor speciaal basis- of speciaal onderwijs, altijd in overleg met u als ouder. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd welke ondersteuning wij momenteel bieden en hoe dit proces is ingericht. We werken continu aan de verbetering en uitbreiding van onze ondersteuningsmogelijkheden, met als doel een duurzaam en steeds beter aanbod te garanderen voor alle leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Uitstekende Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op De Meerhoef

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingsdoelen van De Meerhoef voor de komende jaren?

Voor de periode 2019-2023 heeft Basisschool De Meerhoef drie kernpijlers voor haar schoolontwikkeling vastgesteld. Deze ambitieuze doelen richten zich op het verbeteren van de onderwijsopbrengsten, het versterken van de maatschappelijke oriëntatie van leerlingen en het stimuleren van een innovatieve leeromgeving. Binnen de pijler 'Opbrengsten' focussen we op de verdere implementatie van ParnasSys en de 1-Onderwijsroute. We borgen en perfectioneren onze lesmethoden, met speciale aandacht voor de overgang van kleuterklassen naar de middenbouw. Door het hanteren van een effectieve planning- en controlcyclus streven we naar excellente leerresultaten. Voor meerbegaafde en excellente leerlingen bieden we structurele ondersteuning met methodes als Talentenlijn en Levelwerk, en maken we gebruik van het DHH-protocol voor signalering en begeleiding. Tevens implementeren we nieuwe taal- en leesmethodes en onderzoeken we de mogelijkheden voor het vak Engels in de onderbouw. De pijler 'Maatschappelijke Oriëntatie' omvat het bevorderen van leerlingparticipatie via kindermedezeggenschap en groepsvergaderingen. We profileren schoolmaatschappelijke thema's zoals kinderrechten en duurzaamheid, en besteden veel aandacht aan sociale veiligheid en conflicthantering. De rol van Regisseur wordt verder uitgebouwd, ondersteund door een meetinstrument via WMK-vragenlijsten. Samenwerking met Kindpartner NummerEEn wordt versterkt. Tenslotte zorgt de pijler 'Innovatieve Impuls' voor de ontwikkeling van zelfsturing en zelfverantwoordelijkheid bij leerlingen. Dit doen we door middel van effectieve samenwerkingsvormen en het bevorderen van een doorlopende leerlijn. We implementeren ons schoolspecifiek ICT-beleidsplan, inclusief Prowise, Rekentuin en social media, en verkennen de mogelijkheden van Snappet om onze leerlingen voor te bereiden op de toekomst en de vaardigheden van de 21e eeuw.

Hoe waarborgt De Meerhoef de kwaliteit van haar onderwijs en de realisatie van haar doelen?

Op Basisschool De Meerhoef vinden we een heldere en systematische aanpak van kwaliteitszorg essentieel voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Onze zelfevaluatie en schoolverbeteringsactiviteiten zijn nauw verweven met de beleidscyclus en vinden plaats volgens duidelijke procedures, met behulp van specifieke instrumenten en criteria. Dit alles is vastgelegd in een actueel digitaal kwaliteitshandboek. Deze gestructureerde aanpak heeft geleid tot een duurzame implementatie van ons strategische doel: het werken met aantoonbaar succes en resultaatgerichtheid. Kwaliteitszorg zien wij als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van zowel de directie als het voltallige schoolteam. De strategische beleuzekeuzes versterken het adaptief vermogen van de school en zijn gericht op het continu verbeteren van de onderwijskwaliteit en het primaire leerproces. Onze verbeterinitiatieven houden rekening met de diversiteit van onze leerlingenpopulatie en zorgen voor passend onderwijs voor ieder kind. De gekozen speerpunten zijn direct afgeleid van het beleidsplan van de Stichting Veldvest en de bijbehorende stichtingsdoelen, wat zorgt voor een coherente en effectieve onderwijsontwikkeling.

Stimulering voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Meerhoef

Toelichting van de school

Basisschool De Meerhoef biedt een warme en stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Wij geloven in een speelse en educatieve start, waarbij de ontwikkeling van ieder kind centraal staat. Ontdek hoe wij de nieuwsgierigheid prikkelen en een solide basis leggen voor toekomstig succes.

Veelgestelde vragen

Welke extra ontwikkelingsmogelijkheden zijn er voor jonge kinderen op onze basisschool?

Basisschool De Meerhoef zet zich in voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen. We bieden diverse activiteiten die de cognitieve, sociale en emotionele groei bevorderen. Ons doel is om elk kind een kansrijke start te geven in een veilige en inspirerende leeromgeving.

Met welke partners werken wij samen om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken?

Wij geloven in de kracht van samenwerking en werken nauw samen met gerenommeerde partners om het aanbod voor onze jongste leerlingen te verrijken. Deze samenwerkingen met NummerEen, Korein en Witte Wiel zorgen voor een breed en kwalitatief hoogstaand leeraanbod. Hierdoor kunnen we inspelen op de specifieke behoeften van elk kind en hun talenten optimaal ontwikkelen.

Wij geloven in de kracht van samenwerking en werken nauw samen met gerenommeerde partners om het aanbod voor onze jongste leerlingen te verrijken. Deze samenwerkingen met NummerEen, Korein en Witte Wiel zorgen voor een breed en kwalitatief hoogstaand leeraanbod. Hierdoor kunnen we inspelen op de specifieke behoeften van elk kind en hun talenten optimaal ontwikkelen.

NummerEen
Korein
Witte Wiel
Team | Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef in Veldhoven | [2025] Schoolregister