Basisschool Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef in Veldhoven

De resultaten van Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef in Veldhoven

Current section: resultaten
Raadhuisstraat 1
5503 Veldhoven

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing De Meerhoef

Ontdek welk percentage van onze leerlingen in groep 8 het fundamentele niveau voor taal en rekenen bereikt. Dit essentiële niveau garandeert dat elke leerling de basisvaardigheden meeneemt naar de volgende onderwijs- of levensfase. Onze school streeft ernaar dit basisniveau, vastgesteld op minimaal 85% door de inspectie, voor al onze leerlingen te realiseren. Bij De Meerhoef volgen we de landelijke normen nauwgezet. De eindtoets in groep 8 toont aan hoe onze leerlingen presteren ten opzichte van deze landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamentele niveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten De Meerhoef: Ambitie voor Succes

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagend leerdoel, waarbij we streven naar een nog hogere beheersing van taal en rekenen voor onze leerlingen in groep 8. Dit niveau draagt bij aan een optimale voorbereiding op het voortgezet onderwijs en verdere ontwikkeling. Voor elke basisschool, inclusief De Meerhoef, wordt een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vastgesteld door de onderwijsinspectie. Deze waarde is afgestemd op de unieke leerlingpopulatie van onze school, om zo een realistische en ambitieuze doelstelling te bieden voor de academische groei van onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef?

Optimale Voorbereiding op het Voortgezet Onderwijs Basisschool De Meerhoef in Veldhoven hecht veel waarde aan de optimale voorbereiding van leerlingen op hun vervolgonderwijs. Ons kwaliteitszorgsysteem is systematisch, integraal en cyclisch ingericht, met duidelijke procedures en criteria om de onderwijskwaliteit te waarborgen. Wij maken gebruik van het gerenommeerde leerlingvolgsysteem van Cito, inclusief de entreetoets voor groep 7 en de centrale eindtoets voor groep 8. De resultaten worden gedurende het schooljaar geanalyseerd en vergeleken op leerling-, groeps- en schoolniveau, zodat we tijdig kunnen bijsturen. Al in groep 7 starten we met gerichte voorbereidingen voor het voortgezet onderwijs. Ouders en leerlingen worden gedurende groep 7 en 8 uitgebreid geïnformeerd over de mogelijkheden en het schooladvies, om een weloverwogen keuze te kunnen maken. Het Belang van een Schooladvies Sinds de invoering van de verplichte eindtoets primair onderwijs, is het schooladvies leidend voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs. Basisscholen geven voor 1 maart een schriftelijk advies. De eindtoets dient als een objectieve aanvulling op dit advies. Scholen voor voortgezet onderwijs mogen de toelating niet meer uitsluitend baseren op de resultaten van de eindtoets. Onze Schooladvies Methode Ons schooladvies is gebaseerd op een brede beoordeling van de leerling. Hierbij kijken we naar prestaties, aanleg en ontwikkeling uit het Cito-leerlingvolgsysteem, verslagen van de schoolloopbaan, aanvullende toetsen en persoonlijke kenmerken zoals motivatie en werkhouding. Na aanmelding bij het voortgezet onderwijs, delen we het onderwijskundig rapport met het schooladvies met de ontvangende school. Wij onderhouden nauwe banden met het voortgezet onderwijs, zowel voor de plaatsing als voor de terugkoppeling van de resultaten van onze leerlingen. Dit zorgt voor een naadloze overgang en een optimale aansluiting op het vervolgonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling op Basisschool De Meerhoef

Op Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef stimuleren we de sociale en emotionele groei van elke leerling. We verrijken de belevingswereld van kinderen met een breed en stimulerend onderwijs- en opvoedingsaanbod. Wij hechten veel waarde aan het meegeven van gemeenschapszin. Kinderen leren bij ons proactief keuzes te maken, deze te uiten en respect te tonen voor de keuzes van anderen. Het omgaan met verschillen en diversiteit wordt actief bevorderd, zodat leerlingen een eigen, onderbouwde kijk op de wereld ontwikkelen. Onze school is een oefenplaats voor identiteitsontwikkeling. We leren kinderen om te gaan met mensen van diverse achtergronden, culturen en levensbeschouwingen. Dit draagt bij aan een brede maatschappelijke betrokkenheid en wederzijds begrip.

Gedeelde Verantwoordelijkheid

Eerlijkheid en Rechtvaardigheid

Respectvolle Tolerantie

Hoe bevordert Basisschool De Meerhoef de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool De Meerhoef stimuleert sociale ontwikkeling door diverse projecten waarbij leerlingen zich inzetten voor medeleerlingen en hun omgeving. De KinderMedezeggenschapsRaad (KMR) laat leerlingen verantwoordelijkheid nemen voor hun school. De projectgroep ‘Burgerschap’ vertaalt burgerschapsvorming naar de praktijk, met de nadruk op leerlingverantwoordelijkheid. Sinds schooljaar 2022-2023 gebruiken we de sociaal-emotionele methode KWINK!, gericht op vijf kerncompetenties: zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociaal bewustzijn, relaties hanteren en keuzes maken. In de beginweken van het schooljaar versterken coöperatieve werkvormen het groepsdynamisch proces. Daarnaast besteden we aandacht aan seksuele voorlichting tijdens de 'week van de lentekriebels' en aan mediawijsheid. De school fungeert als een gemeenschap waar leerlingen hun identiteit kunnen ontwikkelen.

Welke systemen gebruikt De Meerhoef voor het registreren van sociale resultaten?

Voor het effectief in kaart brengen van sociale leeropbrengsten maakt Basisschool De Meerhoef gebruik van het registratiesysteem: * Zien

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Meerhoef?

Basisschool De Meerhoef zet verschillende erkende methoden en programma's in voor sociaal-emotioneel leren, waaronder: * Projecten gericht op Burgerschap * Het Raamleerplan Burgerschap en sociale integratie * De methode KWINK!

Inspectierapport: Kwaliteit en Visie van Basisschool De Meerhoef

De Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef heeft onlangs een grondig verificatieonderzoek ondergaan van de Onderwijsinspectie. Dit onderzoek peilde de effectiviteit van het bestuursbeleid binnen de gehele organisatie, inclusief leerlingen, docenten en management. De inspectie concludeert dat de schoolvisie, met een sterke focus op zowel leeropbrengsten als een positief pedagogisch klimaat, uitstekend verankerd is. Medewerkers ervaren binnen de vastgestelde kaders de ruimte en ondersteuning om hun onderwijspraktijk zelfstandig vorm te geven. Het eindrapport prijst de professionele kwaliteitscultuur van de stichting. De leerresultaten van De Meerhoef behoren al jaren tot de bovengemiddelde scores. Leerlingen voelen zich veilig en kunnen zich optimaal ontwikkelen dankzij het stimulerende leerklimaat. Opvallend is de proactieve houding van het schoolmanagement, dat continu investeert in onderzoek en samenwerking. Tevens is het financieel beheer van de school solide. De inspectie adviseert om het speciaal (basis)onderwijs nauwer te betrekken bij bovenschoolse afstemming en raadt de school aan om haar kwaliteiten prominenter uit te dragen naar de buitenwereld.

Resultaten | Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef in Veldhoven | [2025] Schoolregister