
Schoolweging
De schoolweging van De Meerhoef is 29,49 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Bijna alle leerlingen (99,6%) behalen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn ambitieus gericht: 52,2% van de leerlingen krijgt een havo-, havo/vwo- of vwo-advies (t.o.v. 45,5% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regionaal), wat past bij de sterke cognitieve focus. De school hanteert een gedetailleerd adviesproces met monitoring via het CITO-leerlingvolgsysteem.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Meerhoef | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 181.29 | 177.87 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We streven hoge opbrengsten na m.b.t. met name taal, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren (ParnasSys). Het opbrengstgericht werken vormt een stabiele basis voor het verhogen van toetsresultaten en het borgen van de leeropbrengsten. Dit heeft een zichtbaar positief effect op de kwaliteit van ons onderwijs. Door de toetsresultaten te analyseren, kan de leerkracht eventuele leerachterstand en/of leerstoornis signaleren en/of diagnosticeren. De gegevens worden, samen met gegevens uit observaties en gesprekken met kinderen en ouders, gebruikt om een groepsplan op te stellen. De leerkracht stelt het groepsplan op, om het onderwijs aan te passen aan de behoeften van leerlingen, met het oog op het realiseren van basisdoelen en extra doelen
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (19,23%) is hoger dan landelijk (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de relatief complexe leerlingenpopulatie. Toch blijft 69,23% op advies presteren, wat aansluit bij de nadruk op zorgvuldige advisering. De school geeft aan intensief samen te werken met het voortgezet onderwijs voor nazorg.
Sociale ontwikkeling
Wij willen de ervaringswereld van de leerlingen uitbreiden door het aanbieden van een rijk onderwijs- en opvoedingsaanbod. Wij vinden het daarnaast belangrijk dat kinderen leren wat het betekent om deel uit te maken van een gemeenschap. We leren onze leerlingen zijn/haar eigen keuzes te maken en te uiten, respect te hebben voor die van anderen en om te gaan met verschillen. De leerlingen dienen steeds beter in staat te zijn hun eigen kijk op de wereld te doorgronden en te verantwoorden. Wij willen uitdragen dat we het belangrijk vinden dat kinderen leren om te gaan met mensen die een andere achtergrond, cultuur of levensovertuiging hebben LEES MINDER
Verantwoordelijkheid
Rechtvaardigheid
Tolerantie
Wat is de werkwijze van Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef voor sociale ontwikkeling?
Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef gebruikt projecten om kinderen in te zetten voor anderen. De leerlingenraad (KMR) neemt verantwoordelijkheid voor de school. De projectgroep ‘Burgerschap’ vertaalt burgerschapsvorming naar de praktijk. Er wordt gewerkt met de sociaal emotionele methode KWINK, die uitgaat van vijf competenties: zelfbesef, zelfmanagement, besef van de ander, relaties hanteren en keuzes maken. In de eerste schoolweken wordt dit proces extra gestimuleerd door coöperatieve werkvormen. Aandacht wordt besteed aan seksuele voorlichting en mediawijsheid. 'De school als gemeenschap' speelt een rol als oefenplaats voor identiteitsontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef?
Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Projecten Burgerschap, Raamleerplan Burgerschap en sociale integratie, en de methode KWINK.