Rooms Katholieke Basisschool De Berckacker
Norenberg 23
5508 DJ Veldhoven

Schoolweging

Schoolweging
29.23
Spreiding
6.12

De schoolweging van De Berckacker is 29,23 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,26% scoren de leerlingen ver boven de inspectienorm (85%) voor het fundamenteel niveau. Dit is ook hoger dan het landelijk gemiddelde van 95,88%, wat duidt op een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft het streefniveau ruim: 73,06% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een landelijke vergelijking van 57,79%. De inspectienorm van 47,1% wordt hiermee ruimschoots overschreden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 32,14% vmbo-(g)t/havo en 25% havo vormen de kern. Opvallend is het lagere percentage vwo-adviezen (3,57%) ten opzichte van vergelijkbare scholen (18,61%). Tegelijkertijd is het aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio) beneden gemiddeld, wat past bij de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BerckackerGemeente AmsterdamNederland
LIB177.39177.87175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66,67% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat aansluit bij het landelijk beeld. Opvallend is het hogere percentage onderadvisering (14,81% vs. 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingpopulatie. De 18,52% bovenadvisering onderstreept echter wel het ontwikkelpotentieel van leerlingen.