Protestantse Basisschool De Rank
Eikebeek 2
5501 CN Veldhoven

Schoolweging

Schoolweging
26.94
Spreiding
6.48

De schoolweging van De Rank Veldhoven is 26,94 , met een spreiding van 6,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,8% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke norm (85%) aanzienlijk. Dit laat zien dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveauscore van 70,2%, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit onderstreept de effectieve begeleiding van talentvolle leerlingen, vooral richting theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen: 53,9% tegenover 18,6% bij vergelijkbare scholen. Ook havo/vwo-adviezen (7,7%) liggen boven regio-gemiddelden (10,9%). Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, in contrast met 1,01% landelijk. De school profileert zich hiermee als een academisch gerichte basisschool.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Rank VeldhovenGemeente AmsterdamNederland
LIB175.31177.87175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school werken we met de 1-onderwijsroute en werken van daaruit cyclisch en planmatig aan onze onderwijskwaliteit. Dit betekent dat er in alle groepen in januari en juni landelijke toetsen op de domeinen rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen afgenomen worden. De resultaten worden in een trendanalyse op school- en groepsniveau bekeken en besproken. Hiermee wordt het gegeven onderwijs geëvalueerd, vastgesteld of de gestelde doelen behaald zijn en worden nieuwe doelen en plannen voor het komend halfjaar opgenomen in de verschillende groepsplannen. Ons aanbod voor de leerlingen is zodanig ingericht dat er naast de basis leerroute gewerkt wordt met een verdiepte en intensieve leerroute.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk). 87,9% zit op advies, wat de zorgvuldige advisering benadrukt. 12,1% stroomt door boven advies, mogelijk door de ‘heroverweging’ na de Centrale Eindtoets zoals beschreven in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Naast een onderwijskundige taak heeft onze school ook een opvoedende taak, die gericht is op de persoonlijkheidsvorming van het individuele kind en op de omgang met anderen; de leerstof, vaardigheden en houdingen die op onze school ontwikkeld worden, staan ten dienste van deze persoonlijkheidsvorming. Wij willen inspelen op verschillen tussen kinderen en maximaal tegemoet komen aan de drie basisbehoeften van kinderen: geloof in eigen kunnen (competentie), de drang zelfstandig te willen handelen (autonomie), en de behoefte aan waardering van anderen (relatie). Om dat waar te kunnen maken in de bijzondere situatie van onze school, streven wij naar een krachtige leeromgeving. Dat is een omgeving waarin kinderen uitgedaagd worden, leren van en met elkaar en leren in passende zelfstandigheid te werken. Dit betekent ook dat wij leerlingen een ontdekkende en onderzoekende houding willen aanleren. Nieuwsgierigheid, initiatiefrijk, communicatief vaardig en samenwerken, zijn eigenschappen die passen bij (zelf) ontdekken/onderzoeken en daarvan leren. LEES MINDER

Aandacht en betrokkenheid

Verantwoordelijkheid

Vertrouwen en respect

Wat is de werkwijze van Protestantse Basisschool De Rank voor sociale ontwikkeling?

De groepsleerkracht van Protestantse Basisschool De Rank geeft wekelijks een Vreedzame School les. Dit creëert een schoolcultuur die past bij de kernwaarden van de school. Leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 kunnen een training volgen om leerlingenmediator te worden, waarna ze ingezet kunnen worden bij het oplossen van conflicten binnen en buiten de groep.

Welke registratievorm(en) gebruikt Protestantse Basisschool De Rank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Protestantse Basisschool De Rank gebruikt De Vreedzame School en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestantse Basisschool De Rank?

Protestantse Basisschool De Rank maakt gebruik van Een doos vol gevoelens, SOEMO-kaarten en Vreedzame School als methoden voor sociaal-emotioneel leren.