
De resultaten van Basisschool De Heiacker in Veldhoven
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Heiacker, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Basisschool De Heiacker
De schoolweging van De Heiacker is 26,67 , met een spreiding van 7,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Basisschool De Heiacker bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Heiacker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
97,7% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs op De Heiacker.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Heiacker?
Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerpaden: 32,1% vwo-advies (vergeleken met 18,6% regionaal) en 17,9% havo/vwo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1,7% vs. 1,0% regio), wat past bij het cognitieve profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Heiacker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.56 | 177.87 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het Cito Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS) Basisschool De Heiacker volgt de didactische ontwikkeling van het kind, met observaties en methodegebonden toetsen, maar ook met Cito-toetsen, door middel van het Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS) van Cito. Dit is een methode-onafhankelijk toetssysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind en de groep vergeleken wordt met het landelijk gemiddelde. Op deze manier krijgt de school een objectief beeld over de vorderingen van de leerlingen en de resultaten van het onderwijs. Het systeem volgt alle leerlingen. Het systeem bestaat uit de pakketten: Taal, Lezen, Spelling en Rekenen. Deze toetsen zijn opgenomen in een toetskalender. De verwerking van de gegevens vindt plaats in het administratiesysteem ParnasSys. Deze gegevens zijn ten allen tijde in te zien door ouders via een eigen inlogcode, worden bij het rapport gevoegd en tijdens het rapportgesprek met ouders besproken. Groepsplannen Aan de hand van de Cito en methodegebonden toetsen registreert de school de vorderingen van leerlingen. Vervolgens worden deze gegevens verwerkt in een groepsoverzicht en worden de onderwijsbehoeften van de leerling beschreven. In het groepsplan plant de school, hoe zij het onderwijsaanbod specifieker op de groep en de individuele leerling af kan stemmen voor een bepaalde periode. Naar aanleiding van de bespreking van het groepsplan kan een leerlingbespreking gepland worden. Vooraf informeert de school ouders over de inhoud van de bespreking. Het is mogelijk dat zij bij de leerlingbespreking betrokken worden. Ouders worden ook altijd geïnformeerd over de uitkomsten van de leerlingbespreking. Ondersteuning 1-Onderwijsroute De school hanteert een intern ondersteuningsteam; dit bestaat uit directie, intern begeleiders, regisseurs en leermonitoren. De intern begeleiders, leermonitor en regisseurs ondersteunende leerkrachten bij de te zetten stappen. De school werkt samen met verschillende partners, educatieve ondersteuners vanuit de beleidsgroep Passend Onderwijs, externe instanties (zoals erkende psychologen praktijken), het Centrum voor Jeugd en Gezin Veldhoven, GGD en het MKD.
Zitten de oud-leerlingen van Basisschool De Heiacker in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
78,6% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage onderadvisering (14,3%) ligt iets boven de regionale norm (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de hoge ambities van de school. De combinatie van monitoring en maatwerk blijkt effectief.