Basisschool De Brembocht (2 locaties 't Look en Zi
De Messenmaker 10 / Veldacker 1
5506 CG Veldhoven

Schoolweging

Schoolweging
28.66
Spreiding
6.98

De schoolweging van De Brembocht is 28,66 , met een spreiding van 6,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,6% behaalde het fundamentele niveau scoort de school ver boven de inspectienorm (85%) en landelijke vergelijking (95,9%). Deze uitmuntende prestatie onderstreept een effectieve basiskwaliteit, vooral in aanvankelijk lezen en basisbewerkingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (47,1%) én het vergelijkingsgemiddelde (57,8%). De school behoort hiermee tot de top 25% van scholen met vergelijkbare populaties. Dit resultaat sluit aan bij de intensieve rekenmethodiek en wekelijkse talentlessen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een tweeledigheid: 20% vwo-advies (boven regionaal gemiddelde van 18,6%) naast 15% vmbo-b/k. De focus op maatwerk blijkt uit 30% vmbo-(g)t-advies, wat beter aansluit bij de regionale arbeidsmarkt. De school balanceert hierbij hoog ambitieniveau met realistische kansen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BrembochtGemeente AmsterdamNederland
LIB176.96177.87175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Als school willen we zoveel mogelijk recht doen aan het onderwijsleerproces van alle kinderen. Het bieden van goed onderwijs staat centraal op onze school. De leerkracht volgt dagelijks de ontwikkeling van zijn/haar leerlingen op cognitief en sociaal- emotioneel gebied. Het volgen van het ontwikkelingsproces, het extra ondersteunen en waar nodig extra uitdagen van onze leerlingen vraagt naast de inzet van de groepsleerkracht, ook coördinatie, teamoverleg en collegiale ondersteuning. De coördinatie en monitoring van de leerlingenzorg wordt aangestuurd door de leermonitoren de regisseur. De 1-onderwijsroute We begeleiden onze leerlingen systematisch en doelgericht. Vanuit een positieve benadering van het kind, doen we dit in gezamenlijkheid met de leerkracht, ouders en andere betrokkenen. We volgen de ontwikkeling van een kind op basis van het model van de ‘1-Onderwijsroute. Het model van de ‘1-Onderwijsroute’ biedt leerkrachten steun om planmatig om te gaan met de vaak grote verschillen in de pedagogische en didactische onderwijsbehoeften tussen leerlingen in een groep. Verdere informatie over de inrichting van onze ‘1-Onderwijsroute’ kunt u vinden opwww.brembocht.nl. Het Cito Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS) Naast het volgen van de ontwikkeling van ieder individueel kind door middel van observaties en methodetoetsen, volgen we nauwgezet de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau aan de hand van methode-onafhankelijke toetsen van CITO. Het Leerling Onderwijs Volgsysteem(LOVS) van Cito is een methode-onafhankelijk toets-systeem waarbij de ontwikkeling van het kind en de groep vergeleken wordt met het landelijkgemiddelde. Op deze manier krijgen we een objectiefbeeld over de vorderingen van de leerlingen en de resultaten van ons onderwijs. Deze toetsen worden vanaf groep 1 afgenomen. In groep 8 sluiten we af met de Cito–Eindtoets. De af te nementoetsen zijn opgenomen in een toetskalender en omvat toetsen voor taal, lezen, spelling, rekenen en studievaardigheid. De verwerking van de gegevens vindt plaats in het administratiesysteem ParnasSys. Naast bovenstaande toetsen werken we met een screeningslijst op het gebied van de sociale/emotionele ontwikkeling(Zien!) en op het gebied van hoog- en meer begaafdheid (QuickScan). Groepsplannen Gedurende het schooljaar zetten we een aantalstappen in een terugkerende cyclus. Aan de hand van de CITO- en methode gebonden toetsen verzamelen, registreren en evalueren we de vorderingen van de leerlingen in een groepsoverzicht. Vervolgens worden deze gegevens verwerkt in een groepsplan. In het groepsplan plannen we hoe we binnen het jaarplan voor een bepaalde periode het onderwijsaanbod specifieker op de groep, of leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoefte af kunnen stemmen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 76% van de leerlingen die op advies presteren (vs. 62,9% landelijk), toont de school accurate plaatsingsvaardigheden. Slechts 8% zit onder advies (landelijk 11,8%), wat aansluit bij het beleid van ‘conservatief adviseren, maximaal ondersteunen’. De 16% boven advies reflecteert individuele groeikansen.

Sociale ontwikkeling

Wij gaan uit van de volgende basisbehoeften voor het welbevinden en een actieve, gemotiveerde leerhouding van kinderen: Relatie: welkom zijn en je veilig en gewaardeerd voelen; Competentie: geloof en plezier hebben in eigenkunnen; Autonomie: ruimte krijgen en mogen oefenen in het zelf kiezen, zelf leren verantwoordelijkheid te dragen. Op De Brembocht staat het welbevinden van kinderen hoog in het vaandel. We zijn een school waar een kind zich goed kan voelen en weet dat het gezien en gewaardeerd wordt. De sfeer in de groep speelt hierbij een grote rol. Tot aan de herfstvakantie besteden we extra aandacht aan het groepsdynamisch proces. Wij zien graag dat de leerlingen op een vriendelijke en positieve manier met elkaar omgaan. Om een gevoel van veiligheid te creëren, streven we naar duidelijkheid, rust en helderheid over wat we van kinderen verwachten. Onze school wil kinderen optimaal begeleiden in hun ontwikkeling naar volwassenheid. Dit betekent dat we niet alleen kennis overdragen, maar ook vaardigheden bijbrengen die ieder kind nodig heeft om volwaardig deel te kunnen nemen aan onze maatschappij. LEES MINDER

Verbondenheid

Diversiteit

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool De Brembocht voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool De Brembocht vindt het belangrijk dat kinderen leren wat het betekent om deel uit te maken van een gemeenschap. De school is een kleine samenleving waar leerlingen kunnen oefenen en zich voorbereiden op een actieve rol in de maatschappij. Kinderen worden begeleid in hun voorkeuren, opvattingen en belevingen. Het team maakt gebruik van verschillende pedagogische methodieken, zoals KiVa, de Gelukskoffer en het werken met complimenten vanuit een Growth mindset. Sinds 2018-2019 is de school gestart met Klasse! Vergadering, een aanvulling op KiVa voor de bovenbouw. De school hecht veel waarde aan de driehoek ouders – kind – team voor een evenwichtige ontwikkeling van het kind.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Brembocht om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Brembocht gebruikt Zien, burgerschapsmeting vanuit de Alliantie Burgerschap en vragenlijsten van KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Brembocht?

Basisschool De Brembocht gebruikt 'Een doos vol gevoelens', KiVa en de Gelukskoffer als methoden voor sociaal-emotioneel leren.