Openbare Basisschool De Tuimelaar in Veghel

Het team van Openbare Basisschool De Tuimelaar in Veghel

Current section: team
Vlasven 94
5464 Veghel

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Tuimelaar is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Tuimelaar. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Tuimelaar bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Tuimelaar bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Tuimelaar zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Tuimelaar. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (26.5%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (14.7%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Tuimelaar werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (21.2%)
Indirect ondersteunend personeel (3%)
Management (3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Tuimelaar gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit in Onderwijs bij De Tuimelaar

Bij Openbare Basisschool De Tuimelaar zetten we ons dagelijks in voor ononderbroken en kwalitatief hoogstaand onderwijs. Wanneer een gewaardeerde collega tijdelijk afwezig is, bijvoorbeeld door ziekte of voor professionele ontwikkeling, zorgen wij voor een soepele overgang. Onze flexibele inzetbaarheid binnen het schoolteam vormt de eerste pijler voor vervanging. Daarnaast onderhouden we een waardevolle samenwerking met de 'flexleraren' van SAAM, wat ons netwerk van beschikbare professionals versterkt. Bij geplande afwezigheden, zoals verlof of studiedagen, wordt vervanging altijd proactief geregeld. Bij onverwachte afwezigheid, zoals bij plotselinge ziekte, kan de beschikbaarheid van vervanging soms een uitdaging zijn. In dergelijke situaties zoeken we direct naar de meest geschikte oplossing om de continuïteit te waarborgen. Dit kan betekenen dat een groep tijdelijk wordt begeleid door een onderwijsassistent of dat de leerlingen verdeeld worden over andere klassen. In zeldzame gevallen waarin geen directe vervanging gevonden kan worden, informeren wij ouders onmiddellijk. De leerlingen werken dan thuis aan hun schoolwerk, waarbij ouders zelf verantwoordelijk zijn voor de opvang. Zodra de situatie is opgelost, of de leerkracht weer aanwezig is, ontvangen ouders direct bericht via Social Schools. Wij streven altijd naar transparante communicatie en stabiliteit voor uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Als uitgangspunt werken wij in gecombineerde groepen. Elke groep stellen wij zorgvuldig samen. Ter verduidelijking staan hieronder een aantal aspecten die we uitvoerig met elkaar bespreken en die wezenlijk zijn voor onze besluitvorming om te bepalen welke kinderen in welke groep zitten:

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning: Specialisten bij Basisschool De Tuimelaar

6

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gerichte aanpak
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Hoogbegaafdheidsspecialist voor uitdagingen
Taalspecialist voor lees- en schrijfplezier
Jonge Kind Specialist voor vroege ontwikkeling
Gedragsspecialist voor sociaal welzijn

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Tuimelaar zetten we vol in op de ontwikkeling van elk kind. Ons team bestaat uit toegewijde leraren, waaronder diverse gediplomeerde specialisten die klaarstaan om uw kind extra ondersteuning te bieden. Deze expertise zorgt ervoor dat we op maat gemaakte leertrajecten kunnen bieden voor zowel extra ondersteuning als uitdaging.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor positief groepsklimaat
Intern Begeleider voor individuele aandacht
Hoogbegaafdheidsspecialist voor sociale interactie
Jonge Kind Specialist voor sociale vaardigheden
Fides Professionals voor externe expertise

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotioneel welzijn van uw kind is cruciaal voor een succesvolle schoolcarrière. Onze interne specialisten, zoals de gedragsspecialist en intern begeleider, werken nauw samen aan een veilige en stimulerende omgeving. Daarnaast versterken we onze aanpak met externe professionals zoals Henk en Ingrid de Visser van Fides, die waardevolle expertise inbrengen voor zowel individuele als groepsprocessen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor structuur en begeleiding
Hoogbegaafdheidsspecialist voor gerichte aanpak
Jonge Kind Specialist voor optimale start

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en taakaanpak zijn essentieel voor academisch succes. Onze specialisten, waaronder de intern begeleider en hoogbegaafdheidsspecialist, bieden gerichte ondersteuning om uw kind te helpen effectief te leren. Zij helpen bij het ontwikkelen van strategieën die passen bij de individuele leerstijl en behoeften van uw kind.

1

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Gymnastiek voor sportieve vaardigheden

Toelichting van de school:

Bewegen is belangrijk voor de algehele ontwikkeling van uw kind. Onze toegewijde vakdocent gymnastiek verzorgt met passie de gymlessen voor alle groepen. Dit zorgt voor een gebalanceerde aandacht voor zowel cognitieve als fysieke ontwikkeling.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde BHV'ers voor noodsituaties
EHBO'ers voor eerste hulp

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van uw kind staan bij ons voorop. Een aanzienlijk deel van ons team is getraind als Bedrijfshulpverlener (BHV) inclusief EHBO. Dit team is voorbereid om adequaat te handelen in geval van nood en zorgt voor de nodige medische zorg en persoonlijke verzorging op school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerplein onderbouw
Leerplein bovenbouw
Digitaal device voor ieder kind als aanvulling
Crea-lokaal
Eigen podium

Ontdek de Ondersteuning op Basisschool De Tuimelaar: Persoonlijke Groei voor Elk Kind

Onze Toewijding aan Passend Onderwijs: Een Uitleg

Bij Openbare Basisschool De Tuimelaar geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op onderwijs dat aansluit bij zijn of haar individuele behoeften. Gelukkig ontwikkelen de meeste leerlingen zich zonder problemen. Wanneer een kind echter extra begeleiding nodig heeft, werken onze toegewijde leerkrachten nauw samen met ouders. Samen met onze intern begeleider onderzoeken we de beste manieren om uw kind te ondersteunen, zodat het zich optimaal kan ontplooien. Dit is de kern van ons passend onderwijsbeleid op De Tuimelaar. Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Regio 3006 Om te garanderen dat er voor elk kind een passende plek is, zijn scholen verplicht aangesloten bij een regionaal samenwerkingsverband. Openbare Basisschool De Tuimelaar is hierin ingedeeld in Samenwerkingsverband Passend Onderwijs, regio 3006. Samen met andere scholen maken we duidelijke afspraken over de basisondersteuning die wij bieden en hoe we extra hulp organiseren voor leerlingen die dat nodig hebben. Meer informatie vindt u op https://www.swvpo3006.nl/ouders/zo-werkt-passend-onderwijs/. Passend Onderwijs: Wat Betekent Het Voor Uw Kind? Passend onderwijs betekent dat we onderwijs bieden dat meegroeit met de ontwikkeling van uw kind, zelfs als er extra ondersteuning of begeleiding vereist is. Vaak kan de leerkracht deze extra hulp bieden, ondersteund door de intern begeleider. Als er meer gespecialiseerde hulp nodig is, schakelen we de hulp in van bovenschoolse experts van SAAM*. Zij fungeren als essentiële schakel naar extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband. Extra Ondersteuning in Drie Vormen: 1. Tijdelijke extra ondersteuning binnen onze eigen basisschool. 2. Een (tijdelijke) plaatsing op een school voor speciaal onderwijs. 3. Een (tijdelijke) plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs. De Wet Passend Onderwijs garandeert dat schoolbesturen zorgplicht hebben. Zij zijn verantwoordelijk voor het vinden van de juiste onderwijsplek voor elk kind, hetzij op onze school, hetzij elders. Alleen voor zeer specifieke ondersteuningsvragen kan het zijn dat een kind elders in het land beter geholpen kan worden. Lees meer over de wet op www.passendonderwijs.nl. Het Ondersteuningsteam op De Tuimelaar Elke school, inclusief De Tuimelaar, beschikt over een ondersteuningsteam. Dit team bestaat uit de leerkracht, de intern begeleider, een jeugdprofessional van het Basisteam Jeugd & Gezin en mogelijk andere externe deskundigen zoals gedragsexperts of psychologen. Samen stellen zij een plan op dat op school wordt uitgevoerd. Indien een kind ondanks de extra inspanningen nog niet optimaal ontwikkelt, wordt een multidisciplinair overleg (MDO) georganiseerd. Hierin wordt bepaald welke ondersteuning en welk type arrangement (1, 2 of 3) het meest geschikt is. Vanaf het moment dat extra ondersteuning nodig is, stellen we een ontwikkelingsperspectief op. Dit document beschrijft de onderwijsbehoeften, het uitstroomperspectief en het realistische aanbod voor uw kind. Onze Visie op Passend Onderwijs: Positieve Ontwikkeling Centraal De kern van passend onderwijs bij De Tuimelaar is het bieden van wat een kind nodig heeft om te leren en zich optimaal te ontwikkelen. Een positieve benadering staat hierbij voorop. De schoolbesturen hebben afspraken gemaakt over de minimale ondersteuning die elke school moet bieden, met een sterke nadruk op 'basisondersteuning'. Dit betekent dat passend onderwijs zoveel mogelijk plaatsvindt binnen de eigen klas, bij de eigen leerkracht en op de eigen vertrouwde school. Extra ondersteuning wordt zo snel mogelijk, zo licht mogelijk, zo dicht mogelijk bij huis en zo adequaat mogelijk geboden, altijd in samenwerking met ouders en relevante ketenpartners in de jeugdhulp. Schoolondersteuningsprofiel (SOP): Duidelijkheid voor Ouders Ouders kunnen in het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) precies lezen welke onderwijsondersteuning Basisschool De Tuimelaar biedt. Dit profiel geeft helderheid over ons aanbod. Ouders en Medewerkers: Samen in de Ondersteuningsplanraad (OPR) Ouders en medewerkers zijn vertegenwoordigd in de Ondersteuningsplanraad (OPR) van het samenwerkingsverband. De OPR denkt actief mee en heeft instemmingsrecht op het Ondersteuningsplan, waardoor zij een belangrijke gesprekspartner zijn voor het bestuur van het samenwerkingsverband. Toekomstgericht: Versterking van Ons Ondersteuningsnetwerk Wij blijven ons netwerk actief versterken om inclusief onderwijs te bevorderen. Dit doen we door de samenwerking met het Basisteam Jeugd & Gezin, de GGD, ondersteuningsspecialisten van het Samenwerkingsverband, trajectbegeleiders van SAAM* en andere externe professionals te intensiveren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Schoolplan van De Tuimelaar

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij Basisschool De Tuimelaar zetten we ons dagelijks in voor betekenisvol onderwijs voor elk kind. Wij geloven sterk in gezamenlijke groei en het realiseren van onze onderwijsopdracht. We bouwen aan sterke tradities om successen en ontwikkelingen te vieren, wat bijdraagt aan een positief schoolklimaat. Door wekelijkse 'TeamLeren' sessies bevorderen we gezamenlijke ontwikkeling en expertise. Ouders zijn een essentieel onderdeel van de 'gouden driehoek' van kind, ouder en school, waarin we nauw samenwerken voor het optimale leerproces van ieder kind. Ons onderwijs biedt een coherente leerlijn van 2 tot 13 jaar, waarin we leren met, van en voor elkaar centraal stellen. De komende vier jaar focussen we op drie belangrijke speerpunten om onze gezamenlijke vaardigheden en die van collega's te verdiepen. Dit realiseren we door flexibele teamleerstucturen en actieve samenwerking: * Verbetering van begrijpend lezen en taalontwikkeling. * Verdieping van onze didactische aanpakken. * Effectieve sturing en begeleiding van gedrag. * Ontwikkeling van burgerschap, zoals beschreven in hoofdstuk 2 'invulling onderwijstijd'.

Hoe borgen we de schoolambities en onderwijskwaliteit?

We hanteren de CES principes (Coalition of Essential Schools) als inspiratiebron en kwaliteitsspiegel voor het onderwijs binnen de SAAM* scholen. Deze principes versterken de verbinding tussen onze scholen en helpen ons gezamenlijke normen voor onderwijskwaliteit te ontwikkelen. We koesteren hoge verwachtingen en zijn collectief betrokken bij de schoolresultaten, waarbij we trots zijn op wat we bereiken. We presenteren duidelijk waar we voor staan en waar we in uitblinken. SAAM* scholen passen een cultuur van openheid toe, waarbij we elkaar kritisch bevragen, bijvoorbeeld via interne audits die functioneren als een zelf-inspectie. Dit proces stelt ons in staat te beoordelen of we onze doelen realiseren: Doen we de juiste dingen? Doen we deze op de juiste manier? En zijn onze inspanningen meetbaar, merkbaar en zichtbaar voor anderen? We zijn transparant over onze prestaties, verbeterpunten en ontwikkelingsgebieden. Gedetailleerde informatie is beschikbaar in onze factsheets op de website. Continue professionele ontwikkeling is cruciaal. Nieuwe inzichten en ontwikkelingen vereisen permanente bijscholing van onze leraren, zowel binnen als buiten lestijd. Bij studie tijdens schooluren wordt gezorgd voor adequate vervanging of alternatieve oplossingen. Daarnaast organiseren we studiedagen op school voor gezamenlijke professionele groei. Thema's kunnen variëren van interne schoolontwikkelingen, de selectie van nieuwe lesmethoden tot het aanpassen van schoolbrede doelstellingen, soms met ondersteuning van externe experts.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op De Tuimelaar Veghel

Toelichting van de school

Openbare Basisschool De Tuimelaar in Veghel excelleert met een gespecialiseerde Jonge Kind-aanpak voor peuters en kleuters. Onze toegewijde Specialist Jonge Kind zorgt voor extra expertise in de groepen 1 en 2, en creëert een naadloze doorlopende leerlijn van 2 tot 12 jaar. Deze integrale aanpak ontwikkelen we in nauwe samenwerking met onze partner Kinderopvang 't Kroontje. Hierdoor bieden we een consistente en stimulerende omgeving die optimaal aansluit bij de unieke behoeften, ontwikkelingsfasen en belevingswereld van elk kind. Wij volgen de individuele ontwikkeling van elk kind nauwgezet via ons geavanceerde leerlingvolgsysteem, speciaal ontworpen voor peuters en kleuters. Dit stelt ons in staat om tijdig de juiste ondersteuning te bieden en kansen te maximaliseren. Voor aanvullende ondersteuning werken we samen met diverse externe specialisten, waaronder logopedisten, SAAM* ondersteuningsspecialisten en het Basisteam Jeugd en Gezin. Ons netwerk omvat tevens alle kinderopvangorganisaties in Veghel en een VVE-tutor die wekelijks begeleiding biedt aan kinderen met een VVE-indicatie. Een VVE-indicatie (Voor- en Vroegschoolse Educatie) signaleert de behoefte aan extra ondersteuning, met name op taalgebied, en garandeert de toegang tot gespecialiseerde voorschoolse educatie en opvanguren.

Veelgestelde vragen

Welk extra onderwijsaanbod heeft Basisschool De Tuimelaar voor peuters en kleuters?

Basisschool De Tuimelaar biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder doorlopende leerlijnen en extra ondersteuning voor kinderen met een VVE-indicatie.

Basisschool De Tuimelaar biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder doorlopende leerlijnen en extra ondersteuning voor kinderen met een VVE-indicatie.

Gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang
Geïntegreerd Kindcentrum met doorlopende lijn

Met welke partners werkt De Tuimelaar samen voor het jonge kind?

De school onderhoudt actieve samenwerkingsverbanden met Kinderopvang 't Kroontje en andere lokale kinderopvangorganisaties en externe specialisten.

De school onderhoudt actieve samenwerkingsverbanden met Kinderopvang 't Kroontje en andere lokale kinderopvangorganisaties en externe specialisten.

Team | Openbare Basisschool De Tuimelaar in Veghel | [2025] Schoolregister