Openbare Basisschool De Tuimelaar in Veghel - Resultaten
Resultaten
Fundamenteel niveau
Met 96,83% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school de landelijke norm van 85% aanzienlijk. Deze prestatie onderstreept de brede basiskwaliteit van het onderwijs, ook voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.
Fundamenteel niveau
Score: 96.8253%
Streefniveau
67,46% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Dit percentage ligt ruim boven de door de inspectie per school bepaalde signaleringswaarde, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod. De school scoort hiermee consistent hoger dan vergelijkbare scholen in de regio.
Streefniveau
Score: 67.4603%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerroutes: 29,63% havo-advies en 29,63% vwo-advies. Samen met het gecombineerde havo/vwo-advies (11,11%) komt 70,37% van de leerlingen in aanmerking voor hogere onderwijsniveaus, tegen 45,61% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (14,81% vmbo-k), wat past bij het schoolprofiel.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gesprekkencyclus In de onderwijsvisie van De Tuimelaar is het werken vanuit gedeelde verwachtingen één van de kernwaardes. We geven deze kernwaarde vorm door te werken met de gouden driehoek tussen kind, ouders en school. Uitgangspunt is dat we samen het kind met zijn/haar ontwikkeling in beeld hebben. Een goede samenwerking tussen ouders en leraren helpt het groeiproces van een kind te bevorderen en nog beter te begrijpen. Wij streven naar een open en duidelijke communicatie. We willen samen in gesprek over de ontwikkeling van de kinderen, waarbij het kind, de ouder(s) en de school alle drie een stem hebben. We hebben dan ook gekozen om voortaan alle kinderen aanwezig te laten zijn tijdens de gesprekken. Op minimaal drie momenten in het jaar zullen er ouder- kindgesprekken, de zogenoemde driehoekgesprekken plaatsvinden. Dit betekent dat zowel het kind als de ouder(s) voortaan bij de gesprekken aanwezig zijn, waarbij de leerkracht samen met het kind het gesprek voorbereid heeft. Omdat de kinderen bij de driehoekgesprekken aanwezig zullen zijn, zullen de gesprekken tot uiterlijk 18.00 uur ingepland worden. Vanzelfsprekend blijft ook de mogelijkheid bestaan zonder kinderen erbij een gesprek met de leerkracht te plannen, dit kan onderling afgestemd worden buiten de driehoekgesprekken om. We hanteren de volgende gesprekscylcus: Intakegesprek groep 1/2: voorafgaand aan start kind op school Startgesprek in augustus/september Ouder-/informatieavond in november Voortgangsgesprek in maart * Eindgesprek in juni/juli ** * Voortgangsgesprek is voor groep 8 een gesprek met definitief advies voortgezet onderwijs ** Het eindgesprek is voor groep 7 een gesprek met voorlopig advies voortgezet onderwijs Tijdens de startgesprekken, voortgangsgesprekken en eindgesprekken gaan we, vanuit onze kernwaarde gedeelde verwachtingen, samen in gesprek over de ontwikkeling van het kind. Zowel de sociaal-emotionele ontwikkeling als de cognitieve ontwikkeling van het kind zullen tijdens deze gesprekken aan bod komen. Gedeelde verwachtingen vragen ook om gedeelde voorbereiding. We starten de gesprekken altijd met een ingevuld vragenformulier. Wij verwachten van de ouders dan ook een bijdrage te leveren aan de voorbereiding van het gesprek door het ouderdeel samen met het kind op het vragenformulier in te vullen. De kinderen van groep 3 t/m 8 bereiden hun gesprek op school voor. Zij vullen hiervoor een RADAR in. Op dit formulier kunnen zij met behulp van kleuren aangeven hoe het met ze gaat op verschillende onderdelen van hun ontwikkeling. De kinderen van de groepen 7 en 8 vullen ook het ‘onderdeel kind’ op de vragenlijst in. Omdat we het goede gesprek met elkaar zo belangrijk vinden, willen we de ouders er nadrukkelijk op wijzen dat wanneer de gevraagde formulieren niet tijdig op school worden ingeleverd het geplande gesprek helaas geen doorgang kan vinden en er een nieuwe datum zal worden gepland. Doel van gesprekken Doel startgesprek met kind, ouders en leraar: Kind met ouders en leraar leren elkaar beter kennen en wederzijdse verwachtingen worden uitgesproken. Dit met betrekking tot de ontwikkeling van het kind en met een terugblik naar wat afgesproken is aan het einde van het vorige schooljaar. Tijdens dit gesprek wordt tevens afgestemd of de ouders voldoende denken te hebben aan de 3 opeenvolgende momenten in het schooljaar waarop er driehoeksgesprekken zijn of dat het nodig is dit aantal bij te stellen. De betreffende informatie m.b.t. het leerjaar van het kind krijgt men dan ook schriftelijk mee. Doel Ouder-/informatieavond: - Ouderbijeenkomst bij de leerkracht(en) van kind(eren). - Informatiebijeenkomst over nader te bepalen onderwerp(en), inhoudelijk in verbinding staan. Doel voortgangsgesprek met kind, ouders en leraar: Het welbevinden en de cognitieve ontwikkeling zijn uitgangspunt van het gesprek. Bij dit gesprek hoort een rapport met een overzicht van de resultaten van de gemaakte Cito-toetsen, weergegeven in een grafiek. Doel eindgesprek met kind, ouders en leraar: Terugblik op het schooljaar, eventuele afspraken voor het komende jaar worden vastgesteld. Bij dit gesprek hoort een rapport met een overzicht van de resultaten van de gemaakte Cito-toetsen, weergegeven in een grafiek.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
26,92% van de oud-leerlingen presteert boven het basisadvies, tegen 25,27% landelijk. Het percentage leerlingen dat onder advies functioneert (11,54%) ligt iets onder het gemiddelde (11,81%). Deze cijfers reflecteren een zorgvuldige advisering waarbij de school oog heeft voor doorstroompotentieel, gecombineerd met een stevige onderwidersteuning.
Sociale ontwikkeling
De Tuimelaar is een school waar de sociaal-emotionele ontwikkeling positief wordt gestimuleerd. Wij willen de kinderen binnen een sociaal veilige school met een positief pedagogisch klimaat begeleiden om hun sociaal-emotionele vaardigheden verder te ontwikkelen. Elk kind heeft eigen kwaliteiten en eigen sociale onderwijsbehoeften. Daar sluiten we bij aan zodat ieder kind de kans krijgt te groeien in sociale vaardigheden. School en ouders vullen elkaar hierbij aan en werken samen in het belang van het kind. LEES MINDER
Vertrouwen
Gedeelde verwachtingen
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Tuimelaar voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Tuimelaar richt zich op de kinderen individueel en werkt ook bewust aan positieve groepsvorming als basis van veiligheid voor elk kind. Om op een structurele wijze aandacht te besteden aan een evenwichtige sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we o.a. activiteiten m.b.t. groepsvorming, klassengesprekken, samenwerkingsopdrachten en energizers. Er wordt gewerkt aan het begrijpen van jezelf en de ander, groepsdynamiek, omgaan met gevoelens en het oplossen van conflicten. Waar nodig worden ook de ouders betrokken bij de lessen. Daartoe krijgen kinderen soms huiswerkopdrachten mee die ze dan samen met hun ouder(s) kunnen doen. Tijdens de eerste weken na een langere vakantie organiseren we weken met extra veel aandacht voor de groepsvorming, goede contacten met kinderen en hun ouders. Bij de 'Gouden weken' ligt het accent op groepsvormende activiteiten en oudercontact, direct na de zomervakantie. Na de Kerstvakantie organiseren we de 'Zilveren weken', en na de meivakantie volgen de 'Bronzen weken' met dezelfde aanpak. Groepsvorming en structuur blijft het hele jaar door belangrijk. Hiermee zorgen we voor een veilige klas-omgeving waar elk kind zichzelf mag zijn. Het hoofddoel is: goede klasgenoten zijn.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Tuimelaar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Tuimelaar gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Sociale Veiligheidsmonitor Vensters PO, CITO LiB Sociaal-emotioneel functioneren.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Tuimelaar?
Openbare Basisschool De Tuimelaar gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Gouden Weken.